Стверджувальні та окличні інтонації

Мета: 
- Дати молодшим школярам поняття «інтонація». 
- Прослухати і обговорити пісню С.Прокоф´єва «Базіка». 
- Визначити і зіставити запитальні та стверджувальні інтонації у пісні Д.Кабалевського «Хто чергові?» 
- Ознайомити з нотами До та Ре; 
- Розвивати музичні здібності дітей; 
- Формувати навички виконання пісень; 
- Виховувати естетичні почуття. 
Тип уроку: комбінований. 
Обладнання: Портрет композитора С.Прокоф´єва, програвач, платівка з піснею «Базіка»,хрестоматія 3 кл., дитячі ударні інструменти фортепіано, індивідуальні картки. 

Хід уроку: 
1.Музичне привітання. 
2.Закріплення поняття «інтонація». 
Будь-яка інтонація посилює виразність тексту у пісні. 
Мелодія– це «душа» музики, тому при виконанні мелодії треба прагнути до її виразності, відокремлювати змістовні вершини, об´єднувати диханням окремі її звуки у одне ціле. 
Композитор Сергій Прокоф´єв у своїй пісні «Базіка» прагнув приблизити музику до розмовної мови. 
3.Читання вірша А. Барто «Базіка». 
4.Слухання пісні «Базіка» С. Прокоф´єва. 
Після прослухання, діти повинні прийти до висновку, що особливістю прочитання цього вірша у музиці є чергування скоромовки з розмірено¬- переконливими фразами. 
Вчитель. 
– Яке відношення авторів цього твору– поета та композитора– до його головної героїні? 
Діти(зразок відповіді) 
–Інтонаційні особливості музики розкривають нам її характер. Ліда всіляко намагається показатись розсудливою і статечною, але стрімка скоромовка видає нам її нестримну балакучість. 
5.Розспівка. 
(Під час розпівки слідкую за правильною поставою дітей, щоб руки тримали на колінах, ротики округлювали, правильно дихали під час співу, звертаю увагу на чистоту інтонування). 
6.Виконання пісні Дмитра Кабалевського «Хто чергові?». 
Ця пісня має різну інтонаційну виразність: питальну та стверджувальну. 
Передайте співом інтонаційну виразність пісні. 
Музичну інтонацію, на відміну від мовної, записують за висотою і тривалістю. 
7.Знайомство з нотами До та Ре. 
Звук, що зображають нотою До, звучить нижче від Мі, і тому його записують на першій додатковій лінійці під нотним станом 
Проспівайте вправу. Звук До співайте низьк 
Звук, що записують нотою Ре,звучить вище від До, але нижче від Мі.Тому його записують під першою лінійкою нотного стану. 
Проспівайте вправу. 
Підсумок уроку. 

Вчитель. Давайте, діти, пригадаймо, яку пісню, якого композитора ми прослухали на цьому уроці. Спробуймо створити портрет Базіки. 
Контрольні запитання. 
1.Які інтонації прозвучали сьогодні на уроці? 
2.У яких піснях ми їх відчули? 
3.Що вам сподобалось, які форми роботи ви хотіли б побачити на наступному уроці? 

Урок музики у 3 класах 
Тема уроку: «Ритмічні інтонації у музиці» 
Урок 12 
Мета: 
-Вивчити колядку « Уставай же, брате»; 
-Знайомство з ритмічною інтонацією; 
-Ознайомити дітей з п´єсою норвезького композитора Е.Гріга «Весільний день в Трольгаугені»; 
-Ознайомити з нотою Фа; 
-Розвивати ритмічний та звуковисотний слух, музичну пам´ять; 
-Виховувати любов до мистецтва. 
Тип урока: комбінований. 
Обладнання: портрет норвезького композитора Е. Гріга, хрестоматія з музики 3 кл., дитячі ударні інструменти, фортепіано, індивідуальні картки. 

Хід уроку: 
1.Музичне привітання. 

2.Знайомство з п´єсою норвезького композитора Е. Гріга «Весільний день в Трольхаугені» 
Вчитель. 
-Діти, ви вже знайомились з творчістю Е. Гріга, його твір «Ранок» із сюїти «Пер Гюнт», неможливо забути. 
А сьогодні на уроці ми прослухаємо п´єсу Е. Гріга «Весільний день в Трольгаугені». Е. Гріг жив і писав свої твори у маленькому містечку Трольгаугені, ця назва означає «Пагорб тролів». Тролі– незграбні, неповороткі чарівні духи. Ельфи,гноми, тролі – персонажі норвезьких народних казок. Усі вони живуть у горах. Їх король сидить на троні в печері, а навколо нього розважаються казково- фантастичні істоти. 
Зверніть увагу на характерні ритмічні інтонації, що пронизують весь твір. 
Підсумуємо прослуханий твір. 
-Музиці Гріга притаманна тонка лірика та яскрава зображальність, що завжди будуються на чудових емоційних мелодичних та ритмічних інтонаціях. 

3.Розпівка. 
(Під час розпівки слідкую за правильною поставою дітей, щоб руки тримали на колінах, ротики округлювали, правильно дихали під час співу, звертаю увагу на чистоту інтонування). 

4.Вивчення нової пісні. 
а).Показ пісні – колядки «Уставай же, брате». 
б).Вивчення мелодії колядки, робота над чистотою інтонування. 
в).Проплескування ритмічної пульсації пісні. 

5.Музична грамота. 
Сьогодні ми познайомимось з нотою Фа. Його потрібно співати нижче від Соль, але трішечки вище від Мі. Його записують між першою та другою лінійками нотного стану 
Проспівайте вправу. Особливу увагу зверніть на спів звука Фа 
Завдання: 
1.Розгадай ребус 
2.Створи музичну казку за допомогою ударних інструментів «У чарівній країні музичної інтонації». Можна парами «перегуками». 
Висновок. Сприйняття і осягнення ритмічної інтонації містить зародок мелодії, а також характеру музики, за допомогою ритмічної інтонації можна розпізнати музик 

Урок музики у 3 класах. 
Урок 15. 
Тема уроку: «Зображальні інтонації в музиці». 
Мета: Усвідомлення учнями естетичної виразності музичних інтонацій, поєднання зображальних і виражальних інтонацій у музичних творах. 
Розвивати художньо - образне мислення, уяву, допитливість. 
Удосконалювати співацькі навички; пробуджувати інтерес до музичної культури. 
Виховувати гармонійно розвинуту особистість. 
Вчити їх бачити і відчувати красу навколишнього світу в житті, мистецтві. 
Тип уроку: урок поглиблення знань. 
Обладнання: хрестоматія 3 кл., портрет М. Римського - Корсакова, 
програвач з платівкою, доробки з музичної грамоти, фортепіано. 
Хід уроку: 
1.Музичне привітання. 
2.Розспівка. 
(Під час розспівки вчитель слідкує за поставою учнів, за чистотою інтонування, артикуляцією, та диханням). 

Виконання поспівки «До школи час», до неї додаються інші вправи. 
3.Вивчення нової пісні. 
а).Розповідь про обряди колядування та щедрування. 
б).Вчитель виконує щедрівку «Павочка ходить». 
в).Вивчення слів і мелодії пісні. Під час вивчення слів, вчитель слідкує, щоб учні правильно вимовляли їх закінчення. 
г).Робота над чистотою інтонування, артикуляцією та диханням. 
Вчитель. 
- Що таке колядки? Чи відома вам історія їх виникнення? Хто і коли їх виконує? 
Розповідь. Колядували переважно хлопці, ходячи по дворах із саморобною зіркою; у новорічну ніч щедрували переважно дівчата, а в перший день Нового року головна роль відводилася дітям, що мандрували від хати до хати, посипаючи навколо себе зерном і виголошуючи коротенькі віршики – побажання, часто гумористичного забарвлення. 
У кожній оселі радо чекали приходу ватаги щедрівників – це вважалося доброю прикметою, віщувало багатий врожай і добробут. Але перед тим як зайти до хати, щедрівники мали отримати запрошення. Отже, зібравшись на подвір´ї господаря, воно співали під вікнами « Ой чи є, чи нема пан – господар вдома?». А вже зайшовши до хати, виконували величальні пісні господареві й господині, їх синові й доньці, іншим родичам. Коли в хаті була дівчина на виданні, їй співали щедрівку, вихваляючи вроду, працьовитість, душевність, мудрість. Саме такою є щедрівка «Павочка ходить». 
4.Виконання ритмічної вправи. Акцентовані звуки простукати ногою (легенько). 
5.Вивчення звукоряду. 
Звукоряд – це послідовне розміщення звуків за висотою у висхідному або нисхідному порядку. 
Проспівайте звукоряд. 
Завдання. 
Запишіть звукоряд у зошити. 
Проспівайте вправу. Що вона вам нагадує? 
6.Слухання музики. 
Яскравим прикладом зображальної музики стане «Політ джмеля» М. Римського – Корсакові з опери «Казка про царя Салтана». Музика настільки виразна, що чути дзижчання джмеля. 
Завдання. За допомогою жестів створити образ Джмеля. 
7. Підсумок уроку. 

Про що ми дізналися на уроці? Твори якого композитора слухали? 
Проспівайте щедрівку «Павочка ходить». 
Що таке звукоряд? 
8.Повторити весь вивчений матеріал, підготуватись до підсумкового уроку. 

Урок музики в 3 класах 
Урок 13. 
Тема уроку: «Емоційно–експресивні інтонації в музиці.» 
Мета: Збагатити знання учнів про інтонації в музиці. Ознайомити з музикою Д. Кабалевського, вчити визначати головні інтонації у музичних творах. Розвивати художньо – образне мислення, творчу уяву, артистичні здібності. Виховувати гармонійно розвинену особистість, прищеплювати любов до музичного мистецтва. 
Тип уроку: урок поглиблення знань. 
Обладнання: хрестоматія 3 кл., портрет композитора Д. Кабалевського, платівка з п´єсою, дитячі ударні інструменти, фортепіано, наочність. 
Хід уроку: 
План уроку: 
1.Музичне привітання. 
2.Бесіда з учнями за темою уроку. 
3.Слухання п´єси Д. Каабалевського «Три подружки». 
4.Розучування пісні П. Майбороди «Новорічна нескінченна». 
5.Сольфеджування вправ. 
6.Виконання колядки «Уставай же, брате». 
7.Узагальнення матеріалу уроку. 
8.Вихід з класу. 
Сьогодні на уроці ми прослухаємо п´єсу Д. Кабалевського «Три подружки». 
Завдання для вас: Прослухати музичний твір, визначити характери дівчаток, вказати на засоби виразності музичної мови. 
(По головним інтонаціям учні визначають характери трьох дівчат, знаходять ті засоби виразності музичної мови, якими композитор передає ці характери у музиці.) Так, інтонації «Резвушки» – звучать у швидкому темпі, звуки «стрибають», постійно змінюється направлення руху мелодії. Інтонації « Плакси» –повільні, плавні, тихі, нагадують зітхання; але їх незмінне повторення породжує відчуття плаксивості. Незграбні, крикливі інтонації – « Злюки» виражаються голосним, пронизливим звучанням акордів. 
Запитання на розуміння розглянутого на 1 етапі уроку: 
- Які інтонації використав композитор для зображення різних характерів? 
- Що про це свідчить? 
Розучування пісні П. Майбороди «Новорічна нескінченна». 
Мета: домогтися виразного декламування учнями тексту. Вивчимо мелодію по фразах, звернути увагу на ритмічний рисунок, рух мелодії. 
Ходою 
Робота над чистотою інтонування, артикуляцією. 
Виконання ритмічної вправи із двома групами учнів. Використовуємо різні способи відтворення ритму. 
Питання. 
- Як називається таке виконання? 
Проспівайте вправу. 
Виконання колядки «Уставай же, брате». 
Вона побудована на урочисто-наспівних народних інтонаціях. 
Домагатися виразного виконання,звернути увагу на подачу чистого, яскравого звука, на формування голосних. 
Характер колядки має бути наспівним, легким, бадьорим. 
Підсумок уроку. 
1. Про що дізналися на уроці? 
2. Які ритмічні вправи навчились виконувати? 
3. З якою інтонацією ми познайомились? 
4. Хто працював сьогодні найкраще?


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: