Мета. Збагатити знання учнів про значення здоров’я для людини, формувати прагнення дітей до здорового способу життя, вказати на вплив різних чинників на здоров’я, розвивати мовлення,вміння висловлювати свою думку; виховувати у дітей почуття відповідальності за своє здоров’я та здоров’я оточуючих людей.
Обладнання: малюнки, прислів’я та вислови про здоров’я, зображення дерева (малюнок), картки з прислів’ями , плакат «Хочу бути здоровим», карта подорожі, маркери, альбомні аркуші, олівці, м’ячик для гри.
Хід уроку
1. Організація класу. Створення робочого настрою.
Привітання. Діти (по черзі)
• Доброго здоров’я, доброго вам дня!
• Хай вам тепле сонце світить у вікно щодня!
• Хай сміється мирне небо і дивує світ!
• А Земля нехай дарує всім здоров’я цвіт!
Усі. Бажаємо всім здоров’я на багато літ!
Учитель. Бо здоров’я, любі діти, - в світі головне,
А здоровий і веселий щастя не мине!
Станьте рівно, не крутіться,
Один одному всміхніться.
Ласкавинки посилаємо,
Працювати починаємо,
Всім гостям добра бажаємо!
А девізом нашого уроку будуть слова: «Хочу бути здоровим!»
(читання з плакату хором).
2. Актуалізація опорних знань учнів.
Учитель. Послухайте вислів: «Гроші втратив-нічого не втратив, час втратив-багато втратив, здоров’я втратив - усе втратив.»
- Що ж найголовніше для людини?
3. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.
Сьогодні ми будемо обговорювати питання про здоровий спосіб життя, як берегти здоров’я та з’ясуємо, які фактори руйнують наше здоров’я. А урок буде незвичайний, ми відправимося в морську подорож до країни Здоров’я, де ви зустрінетесь з щирим і доброзичливим Лікарем Айболитом. На цьому уроці ви будете вчитись працювати у групах, парах, гратися в ігри.
Вправа «Очікування»
Діти на стікерах (кольорових папірцях), вирізаних у формі корабликів записують свої очікування від подорожі і приклеюють на плакаті «Берег надії». А в кінці уроку ми перевіримо, чи здійснилися ваші очікування.
- Вирушаючи у подорож я склала для вас карту. Погляньте в яких портах вам доведеться побувати. Тож почнемо свою подорож.
4. Вивчення нового матеріалу.
1) Перша наша зупинка - порт «Здоров’ятко».
Учитель. Прочитайте приказку. Як ви думаєте,яке слово тут пропущене?
- найдорожчий скарб.
Здоров’я - найдорожчий скарб. Чому так кажуть?
Вправа - гра «Мікрофон».
2) Мозковий штурм.
На дошці схематичне зображення дерева.
- Ви бачите дерево, яке нам треба прикрасити листям. На листочках написано те, на що не шкода витрачати свій час (ігри, заняття спортом, читання книжок, допомога батькам по господарству, колекціонування, спілкування з друзями, тощо). Прикрашаючи дерево відповідним листочком, необхідно довести свою думку за допомогою запису («Я вважаю, що … , бо …»).
(Учні один за одним підходять до столу, беруть листочки й прикріплюють до дерева на дошці).
Висновок. Діти, подивіться, яка пишна крона в нашого дерева. А чи буде вона такою пишною без коріння? Звичайно, ні. А корінь нашого дерева - це здоров’я. Крона без коріння існувати не може, тому майбутнє кожного з вас залежить від сьогоднішнього вашого ставлення до здоров’я.
3) Слідуюча зупинка - порт «Ігровий»
Пропоную вам погратися в гру «Додай слово» (з м’ячиком).
Я починаю гру словами: «Якщо людина здорова, то вона…», і той, кому я кину м’ячик, повинен продовжити речення одним словом. Будьте уважні, можливо я скажу по-іншому: «Якщо людина хвора, то вона…» (відповіді фіксуються на двох листах ватману маркерами або фломастерами різних кольорів).
Отже, найціннішим для кожної людини є її здоров’я. Коли ти здоровий, легко впоратися з будь-якою справою. Купити здоров’я неможливо. Тому його потрібно зберігати і зміцнювати!
4) Порт «Активний відпочинок». Хвилинка здоров’я .
Нахилилися вперед,
Нахилилися назад.
Повернулись вправо, вліво,
Щоб нічого не боліло.
Раз, два, три, чотири-
Набираємося сили.
До товариша всміхнулись.
Всі присіли, потягнулись
І на місце повернулись.
5) Порт «Мислителі».
А зараз попрацюємо в групах.
- Що необхідно робити, щоб бути здоровим? (Вправа «Коло ідей»)
Кожна група обговорює питання й по колу висловлює свої думки, ідеї.
(Займатися спортом, загартовуватись, вживати здорову їжу та вітаміни, чистити зуби, достатньо спати, робити ранкову зарядку, дотримуватися режиму дня, тощо).
Учитель.
- Послухайте поради, як зберігати і зміцнювати здоров’я.
Декламація (виступи дітей)
Якщо хочеш буть бадьорим,
І міцним й здоровим буть-
Полюби тоді зарядку-
І про неї не забудь.
Досить ніжитися в ліжку-
Просипайся і вставай.
І під музику бадьору
Ти зарядку починай!
Але це ще не все,
Що здоров’я береже.
Особиста гігієна
користь кожному несе.
А це значить умиватись,
чистить зуби вам щодня.
Буть охайним, не боятись
Мила, губки, гребінця.
Не забудь щоденно їсти
Овочі і фрукти різні-
Всі вони тобі корисні.
Якщо хочеш буть здоровим ти
завжди.
Організм свій загартовуй молодим!
5. Узагальнення й систематизація знань
1. Слідуюча зупинка- порт «В гостях у Айболита».
Завдання від лікаря Айболита, який хоче перевірити, чи знаєте ви народні прислів’я про здоров’я.
Робота в парах. (На картках).
З’єднати частини прислів’їв.
Здоров’я не купиш
здоров’я- поки молодий.
Бережи одяг, поки новий, а
так і маєш.
Як про здоров’я дбаєш,
ні за які гроші.
- Із завданням ви гарно справились. А які ви ще знаєте
прислів’я про здоров’я?
- Молодці, діти. Та важливо не тільки знати народну мудрість, а
й слідувати цим порадам все життя.
2. Порт «Звичка».
Пам’ятайте, що від здоров’я залежить і ваш настрій, і успіхи в
навчанні.
Змалечку батьки виховують у вас добрі звички.
Пригадайте, яких корисних звичок ви набули?
На жаль, поряд із корисними звичками існують шкідливі звички.
Довідка.
Шкідливі звички - звички, що шкодять здоров’ю людини і всім оточуючим. Шкідливі звички послаблюють волю людини,
порушують здоров’я, завдають багато болю та страждань.
- Які ви знаєте шкідливі звички?.
Отже, до шкідливих звичок відносяться куріння, алкоголь,
наркотики.
Довідкове бюро.
Послухайте цікаві факти від старших товаришів.
Куріння- шкідлива звичка. Тютюновий дим містить понад
1200 шкідливих речовин, найсильнішою з яких є нікотин.
У людини, яка закурила вперше виникає гостре отруєння:
слинотеча, нудота, збліднення, шум у вухах, задишка, тремтіння
рук і ніг.
У тих, хто викурює 10 цигарок на день, на половину
підвищується ризик померти від хвороб серця, раку легень.
Одна крапля нікотину вбиває коня.
Алкоголь згубно впливає на здоров’я людини. Серед причин
смертності - алкоголізм на третьому місці.
Наркоманія - важка хвороба, яка викликає серйозні зміни у
здоров’ї, стає причиною інвалідності або смерті у молодому віці. Вік життя наркоманів у середньому на 20-25 років менший, ніж у нормальних людей.
Отже, висновок: куріння, алкоголь і наркотики - шкідливі звички, яких треба позбуватися, бо вони наносять велику шкоду здоров’ю.
Заключне слово вчителя.
Щоб міцне здоров’я мати,
Треба правила всі знати.
Бо здоров’я- це прекрасно,
Здорово, чудово, ясно.
І доступні для людини
Всі дороги і стежини.
6. Підсумок уроку.
Порт «Берег реалізованих сподівань».
Ось ми і дісталися до останнього порту «Берег реалізованих
сподівань»
- Яких же правил необхідно дотримуватись, щоб бути
здоровим?
З – загартовуватися
Д – дотримуватися режиму дня
О – охайним бути
Р – рухатися (багато)
О – овочі і фрукти вживати, правильно їсти
В – відпочивати активно.
Отже, я ЗДОРОВИЙ!
Спробуємо жити за цими правилами. Будемо робити все для
того, щоб зростати і йти у світ здоровими, життєрадісними та не забувати, що здоров’я – у наших руках.
- Скажіть, чи здійснилися ваші очікування? Що найбільше
сподобалося на уроці?