Як змінюється нежива природа восени?

Мета: ознайомити учнів з прикметами та ознаками осені, вчити помічать їх у природі; спостерігати заприродою свого краю восени, розвивати уяву, спостережливисть, пам'ять, фантазію, мовлення, вчити описувати красу природи восени та позитивні емоції, яка вона викликає, виховувати любов до природи. 

Обладнання: відеозапис "Природа восени”, таблиці, дидактичний матеріал. 

Тип уроку: засвоєння нових знань. 

Хід уроку 
I. Самовизначення до діяльності. 
Я всміхаюсь сонечку "Здраствуй золоте!” 
Я всміхаюсь квіточці: Хай вона росте. 
Я всміхаюсь дощику " Лийся, мов з відра!” 
Друзям посміхаюся! Зичу їм добра. 
1. Привітання 
 Доброго дня! Я рада вітати вас на сьогоднішньому уроці. 
 Гра "Пригадай посмішку!” 
2. Діти, що очікуєте від цього уроку? Запішіть свої очикуваннчя на аркушах, а в кінці уроку дізнаємося, чи справдилися вони. 
3. "Бюро погоди”. Фенологічні спостередження 
 стан неба 
 висота сонця 
 температура повітря 
 опади 
 інші природні явища. 
II. Перевірка домашнього завдання: 
Фронтальний опрос: 
 Яку пору року змінює осінь? 
 Скільки осінніх місяців? Назвіть їх. 
 Який з цих місяців вінчає початок осені, який середину, а який є передвісником зими? 
Слайд № 1. Вересень — початок осені 
Слайд № 2. Жовтень — середина осені 

Слайд № 3. Листопад — кінець цієї пори року 

Фізхвилинка № 1 
По долині ми гуляєм, 
Фізхвилинку починаєм (кроки на місці) 
Справа ліс, а зліва поле (повороти тулуба ліворуч, праворуч) 
Унизу іскриться море, (нахили вниз) 
В небі сонечко сіяє, 
І з нами промовляє. 
Ра, два, три, чотири, п'ять, (піднімання рук вгору, опускання вниз) 
Будем дружними зростать, 
Дуже добре будем вчитись, 
Вдома, в школі не лінитись. ( учні сідають за парти). 

III. Мотивація навчальної діяльності. 
Звучить музика П.І. Чайковського "Пори року. Жовтень. Осіння пісня”. 
(вчитель читає загадку) 
Без пензлика, без олівця 
Розфарбувала деревця. 
Сумно у гаях блукає, 
Жовті шати одягає. 
Золотисту стелить постіль 
Жде сестрицю білу в гості 
(осінь) 
Слайд № 4. Загадка 

Які слова допомогли вам відгадати загадку? (розфарбувала, жовті шати одягає, жде білу сестрицю). Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про стан неживої природи восени. 

IV. Вивчення нового матеріалу. 
1. Слайд № 5. День і ніч. 

Розповідь учителя. 
Чим нижче опівдні розташовується сонце, тим довшою стає тінь від гномона. Унаслідок зменшення полудневої висоти сонця в неживій природі відбуваються зміни тривалості дня і ночі. 
2. Робота з підручником (стор. 44-45) 

 Роздивіться малюнки на стор. 44 і розкажіть, чи світло на вулиці, коли ви вранці прокидаєтесь, чи ввечері лягаєте спати. 
 Пригадайте, як було влітку та на початку осені? 

3. Слайд № 6. День осіннього рівнодення. 

 Читання учнями статті стор. 44. 

Бесіда за змістом: 
 Коли день осіннього рівнодення? 
 По скільки годинтривають день та ніч? 
 Що відбувається з днем і ніччю впродовж жовтня і листопада? 

4. Робота над змістом народних висловів: 

Слайд № 7. "Листопад укриває дня та ночі додає”. 

Слайд № 8. "Листопадовий день, що заячий хвіст”. 

5. Слайд № 9. Запитання Синьокрилої Сойки. 

 Як змінюється температура повітря впродовж осені? 
 Як це впливає на стан неба і хмарність? 
 Чи часто восени випадають дощі? 
 Чи часто буває вітряна погода? 

6. Робота в групі. 
Змагання "Хто найспостережливійший у класі”. 

1 група: 
 Коли була остання гроза? 
 Коли вперше цієї осені був заморозок на грунті? 

2 група: 
 Скільки днів цієї осені були із ранковими туманами? 
 Скільки було дощових днів? 

3 група: 
 Чи була на небі після дощу райдуга? 
 Чи часто була вітряна погода? 
(Переможцем стає той, хто ретельніше за всіх веде записи у своєму календарі). 

Вставка № 1. Метод "Навчаючи учусь”. 
Слайд № 9-10. Бабине літо. 

(учні отримують картинки із матеріалом, з яким потрібно ознайомитися, а потім донести інформацію до однокласників.) 
 Що таке бабине літо? 
 Які його ознаки? 
 Склади розповідь про бабине літо. 

Фізхвилинка № 2. 

Офтальмологічна пауза. 
Раз — наліво, два — направо, 
Три — вгору, чотири вниз. 
А тепер по кругу подивилися, 
Щоб краще бачити світ. 

V. Узагальнення й систематизація знань. 
1.Слайд № 11. Літературна хвилинка. 

Минає літо, шелестить 
Пожовкле листя по діброві, 
Гуляють хмари,сонце спить. 

 Про які ознаки осені ви дізналися? 
 Які з них відбуваються у неживій природі? 

2. Робота над загадками. 
Слайд № 12. 
 Голі поля, мокне земля, 
Дощ поливає. Коли це буває? (Восени) 

Слайд № 13. 
 Летить орлиця по синьому небу, 
Крила розкрила, сонце закрила. (Хмара). 

Слайд № 14. 
 Невидимка ходить в гаї, 
Всі дерева роздягає. (Осінь) 

Слайд № 15. 
 Рукавом махнув - 
Дерево зігнув. (Вітер) 

3. Тестування. 

Підкресліть прикмети осені. 
 ночі стали темні і довгі; 
 вранці заморозки; 
 сонце піднімається вище на небосхил; 
 червоніє і облітає листя з осини; 
 птахи висиджують пташенят; 
 часто гримлять грози; 
 моросять дощі; 
 весело співають пташки. 

VI. Підбиття підсумків. Рефлексія. 

 Як змінюється восени висота сонця в небі і тривалість дня? До чого це приводить? 
 Назвіть декілька осінніх явищ в неживій природі. 
 Які опади бувають восени? 
 Чи сподобався вам урок? 
 Прочитайте свої очікування, які ви записали на початку уроку, чи справдилися вони? 

VII. Домашнє завдвння. 
 Опрацювати статті підручника (стор. 44-45), уміти відповідати на запитання. 
 Завдання для друга природи (стор. 45) скласти розповідь про бабине літо.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: