Мета: Дати характеристику лікарських рослин, які ростуть на території нашого краю. Сформувати в учнів уявлення про різноманітність рослинного світу нашого краю, навчитись роз-поділяти рослини на три групи: дерева, кущі, трави; вчити визначати плоди дерев; розкрити цінності рослини для людини; навчити розпізнавати рослини, порівнювати, робити висновки, розвивати спостережливість, увагу; виховувати бережливе ставлення до природи, любов до рідного краю; почуття прекрасного в природі, бажання охороняти та примножувати її красу. Обладнання: Малюнки різних рослин; дерев, кущів, квітів, грибів, трав’янистих рослин; плоди різних лікарських рослин; роздавальні картки; чай з лікарських рослин (липа, шипшина, м’ята, ромашка, калина). Хід уроку: I. Привітання. Ми вам раді, люди добрі. І вітаєм щиро Вас І запрошуєм ласкаво На урок в наш дружний клас. II. Актуалізація опорних знань. - Які прислів’я ви знаєте про природу? Багато лісу – не губи Мало лісу – бережи Нема лісу – посади. III. Оголошення теми і мети уроку. Cьогодні на уроці ми поговорим про природу нашого краю. Пригадаєм , як поділяються рослини.Навчимося розпізнавати плоди. Розкриємо чим цінні лікарські рослини для людини. Багато цікавого нас чекає на цьому уроці. Робота в групах. Командири починають знайомство з командою і презентують вибрані рослини: 1-й командир: Наша команда називається “Дерева”. Ми знаємо такі дерева (по черзі учасники стають і називають дерева і показують їх на малюнках). (Дуб, каштан, клен, липа, верба, осика).
2-й командир: Наша команда називається “Кущі”. Ми знаємо такі кущі: (шипшина, калина, ліщина, бузок, порічки, горобина).
3-й командир: Наша команда називається “Трав’янисті рослини”. І ми знаємо такі рослини: (полин, кульбаба, мати-й-мачуха, сон-трава, кропива). Пояснення кожної групи , за якими ознаками виділили категорії рослин.
Робота в парах. - Бачу, ви багато рослин знаєте. Зараз попрацюйте в парах. Візьміть білу карточку і відшукайте назви дерев і кущів, які поширені в нашій місцевості. (Відштовхуйтесь від крапочки). Хто знайшов зразу називає.
Робота з підручником - Зображення цих дерев і кущів ви можете побачити у підручнику.
Учні: Глід, лавр. Вчитель: Лавр – це південне дерево. Його листочки використовують для приготування їжі, як ароматичну приправу. Глід – росте у всіх областях. Має лікувальні червоні продовгуваті плоди, які використовують з лікувальною метою. Вчитель: Не тільки дерева й кущі прикрашають наш край і мають цілющу силу, а й ягоди. Відгадайте загадку: У зеленому лісочку Під мережаним листочком Червоніє невеличка Спіла ягідка …. (суничка) Рекомендую вам з’їсти навесні 10 стаканів свіжозібраної суниці і ваш організм буде забезпечений вітамінами на цілий рік. Як називаються ягоди на наступних малюнках? Діти називають:
Індивідуальна робота. Вчитель: А зараз ми з вами з’ясуємо, які частини зображених вище рослин, люди використовують з лікувальною метою. Візьміть карточки і з’єднайте рослину з її цілющою частиною.
У кого сосна поєднана з бруньками. У кого ялинка – з хвоєю. Діти (індивідуально) поєднують. - А тепер подивіться на дошку , перевірте себе. Чи правильно ви визначились. - Крім цих рослин, в Україні використовують ще дуже багато (200) цілющих рослин. Їх називають лікарськими. Люди, що знаються на рослинних ліках називаються – фітотерапевтами. Перевага трав над хімічними препаратами в тому, що вони добре лікують і не шкодять організмові.
Фізкультхвилинка. - А зараз давайте відпочинемо. Цвіт із липи ми зривали, У торбиночку складали, А зимою чай варили І ніколи не хворіли. Раз здорові всі малята, В путь почнемо вирушати.
Зустріч з казкою. А вирушати ми будемо в гості до бабусі Квіткознавці. Сядьте зручно, не забувайте , що ви учні і вмієте себе чемно поводити в гостях. “Казка” Стоїть на краю лісу хатинка. Навколо росте багато Квітів. Там живе бабуся Квіткознавця. Стежка до хатки ніколи не заростає травою, бо зранку до вечора ідуть до старенької відвідувачі.
Це ведмідь причвалав. Він ягід немитих наївся і в нього живіт болить.
Он зайчисько вже стрибає і на лапку все кульгає.
Не біда, каже, подорожник цей візьми і до рани приклади. Дякують усі мешканці лісу бабусі, бо всім вона допомагає. Вчитель: Чим бабуся Квіткознавця лікувала хворих? (Відповіді дітей). А ви, хочете завітати до Зеленої Аптеки бабусі Квіткознавці? - А як ви думаєте, чому бабусю назвали Квіткознавця? Робота в групах. - Відгадайте загадку, і тим хто відгадає загадку бабуся пригостить своїм гос-тинцем. Загадка 1. За хатиною в садочку у зеленому віночку, Та в червоних намистинках стала пава молода. І збігаються всі діти, щоб на неї поглядіти, За намисто смик, та й укине на язик. ( калина) Ось бабуся передала вам гостинця (вчитель дає на підносі).
Загадка 2. Рясно в липні зацвітає, Дуже гарний запах має. ( липа) Вчитель дає піднос тому хто відгадав.
Загадка 3. Стережуть колючки їй, Цвіт весняний запашний. А осінньої години, Червонясті намистини. ( шипшина) Вчитель дає піднос тому хто відгадав.
Загадка 4. У білому віночку, сонечко засяяло. ( ромашка) Вчитель дає піднос тому хто відгадав.
Загадка 5. Зелений листочок у руці пом’яти, То умить впізнаєш запах… ( м’яти) Вчитель дає піднос тому хто відгадав.
Практичне знайомство з лікарськими рослинами. - А зараз спробуйте на смак цілющі чаї, які передала вам бабуся. Я, думаю, що ви встигли роздивитись свої гостинці. А ще у вас є карточка з інформацією про цю рослину, поділіться цією інформацією з усіма нами за таким планом: 1. Де росте лікарська рослина? (ліс, сад, луг). 2. Це дерево, кущ чи трав’яниста рослина? 3. Яка частина рослини? 4. Які цілющі властивості має? Робота в зошитах.
Висновок. - Збирати лікарські рослини слід в екологічно-чистих місцях.
Слід оберігати рослини. Насаджувати дерева, доглядати за вже ростучими деревами і завжди пам`ятати про красу рідного краю і примножувати її.
IV. Підсумок уроку. - Що ви зрозуміли на уроці? - Як ви вважаєте, у якій місцевості рослини мають більше цілющої сили: біля доріг, заводів чи в лісі? - Що цікавого про урок ви розповісте батькам?
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |