Мета: ознайомити учнів з поняттями «міф», «міфологія»; учити визначати відмінність міфу від казки; працювати над виразним читанням давньоєгипетських міфів про створення світу; виховувати повагу до культури інших народів. Обладнання: зображення замку, єгипетських пірамід, сфінкса; головоломки; тексти давньоєгипетських міфів. Тип уроку: первинне ознайомлення з матеріалом. Молчат гробницы, мумии и кости – Лишь Слову жизнь дана. Из древней тьмы, на мировом погосте Звучат лишь письмена. І. Бунін
ХІД УРОКУ І. Актуалізація опорних знань Перевірка домашнього завдання Зачитати вислови про роль книги у житті людини і розкрити їх значення. ІІ. Мотивація навчальної діяльності На дошці – виготовлений із кольорового паперу замок, поряд – головоломка у вигляді ключа. - Подивіться уважно на дошку. Що ви бачите? (Замок, зачинений на замок) - Як же відкрити двері? Можливо, там заховані скарби. Як же нам відгадати це чарівне слово? Давайте спробуємо скористатися ключем! На ньому кілька літер! А де ж слова? Отже, це – «міфи народів світу» – і двері відчиняються. (Відкриваються двері замку, а за ними напис – «скарбниця світової культури».) ІІІ. Вивчення нового матеріалу 1. Ознайомлення з літературознавчими термінами Що таке міф? Міф у перекладі з грецької (mythos) означає слово, оповідання, переказ. Міфи – це перекази, що розповідають про виникнення явищ природи, предметів матеріальної культури, релігійних обрядів, про створення світу (космогонія: від грецьких слів kosmos – світ, всесвіт; goneia – народження, виникнення) та походження богів (теогонія: від грецьких слів teo – бог таgoneia). Персонажі міфів – боги, напівбоги та видатні смертні – герої. Що таке міфологія? Міфологія (від грецьк. слів mythos – розповідь та logos – слово, думка) має два значення: 1) сукупність, система міфів якогось народу; 2) наука, що вивчає міфи. 2. Розповідь учителя План I. Як виникали міфи II. Види міфів III. Відмінність міфу від казки 3. Підготовка до сприйняття твору У ч и т е л ь. Єгипет – одна з найдавніших країн світу, яка асоціюється насамперед з одним із семи чудес світу – величними пірамідами, знаменитими фараонами, найбільшою річкою Африки – Нілом. У Єгипті виникла одна з найдавніших цивілізацій світу, тож і міфологія єгиптян, до якої ми сьогодні звернемося, теж дуже давня. Робота з текстом підручника 4. Читання давньоєгипетських міфів 1) Найдавніші легенди про створення світу - У багатьох легендах у ролі божества, що народжує Сонце і створює світ, виступає тварина або птах. Так, збереглася легенда, за якою Сонце було народжене небом – величезною коровою з зірками, котрі утворюють зображення золотого теляти. «Тексти пірамід» говорять про «Ра, золоте теля, народжене небом», а на пізніших наскельних зображеннях можна побачити Небесну Корову зі світилами, що пливуть по її тілу. - За іншими легендами виникнення світу було пов’язане з іншими тваринами. Наприклад, існував міф, за яким небо представлялось свинею, а зірки – народженими нею поросятами. - Існували також оповіді про те, що Сонце – величезна куля, яку котить по небу сонячний жук, подібно до того, як жуки-скарабеї (гнойовики) котять свої кульки по землі.
Запитання - Яка з цих легенд сподобалася вам найбільше? Чому? - Знаючи міфи про створення світу, чи можете ви пояснити, чому у давніх єгиптян жук-скарабей вважався священною комахою? Завдання - Доведіть, що прочитані твори – міфи. - Намалюйте ілюстрацію до міфу, який ви вважаєте найбільш цікавим. 2) Геліопольський міф про створення світу Бесіда - Як називалась земля на початку свого існування? (Пагорб Бен-Бен) - Хто створив цей пагорб? (Атум) - Як пояснює міф необхідність створення Шу і Тефнут? (Шу – бог Вітру – сила руху, змін, а Тефнут – хранителька стабільного життя. І те, й інше необхідне у світі: рух і зміни потрібні, але важливі також і традиції, стабільність). - Розкажіть про появу бога Ра. Що він приніс на землю? (Бог Сонця Ра з’явився з білого лотосу, приніс довгоочікуване світло.)
3) Мемфіський міф про створення світу Бесіда - Який бог був головним творцем за мемфіським міфом? (Птах) - Ким йому доводився бог Атум? (Сином, який діяв за батьківськими вказівками) - Порівняйте мемфіський і геліопольський міфи про створення світу. IV. Підбиття підсумків уроку Рефлексія - Що таке міф? - Дайте визначення міфології. - Чим міф відрізняється від казки? - Які особливості давньоєгипетських міфів вам відомі? - Які єгипетські міфи про створення світу ви знаєте? - Доведіть, що прочитані твори є міфами. V. Домашнє завдання Вивчити визначення міфу, міфології, пояснити епіграф до уроку (уривок з поезії І. Буніна).
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |