Міф про Прометея. Велич подвигу Прометея, його самопожертва заради людей

Мета: ознайомитися із давньогрецьким міфом про Прометея; працювати над виразним читанням; скласти словничок «Герої давньогрецьких міфів»; вдосконалювати навички роботи з текстом, виявляти міжпредметні та міжлітературні зв’язки.

Обладнання: зображення скульптури Ф. Г. Гордєєва «Прометей»; ілюстрації до міфу.

Тип уроку: формування знань й удосконалення навичок та вмінь.

Как бесконечные звездные дали,

Мы бы на яркость людей проверяли.

Прав лишь горящий, презревший покой,

К людям летящий яркой звездой.

М. Добронравов

Ты добр — в том твой

смертельный грех.

Дж. Г. Байрон

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

(Читання учнями власних міфів про виникнення будь-яких природних явищ.)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

- Що вам відомо про Прометея? (Прометей — це титан, син богині справедливості і правосуддя Феміди й титана Іапета, якого Зевс скинув у Тартар.

У суперечці між богами і людьми Прометей посів позицію захисника і покровителя людей, за що був тяжко покараний Зевсом.)

Цікаво!

У перекладі з грецької Prometheus означає «провидець».

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Читання міфу про Прометея

2. Словникова робота

Кронос — титан, батько Зевса.

Феміда — богиня Правосуддя і Справедливості.

Атлант, Менетій, Прометей, Епіметей — сини титана Сапета.

Афіна — богиня Мудрості, Ремесел та Справедливої війни.

Гефест — бог Ковальства.

Океан — найстарший син Урана і Геї.

Іо — аргоська царівна, перетворена ревнивою Герою на телицю.

Аргус — стооке чудовисько, що стерегло Іо.

Гермес — бог-вісник.

Гера — дружина Зевса, богиня шлюбу.

Мойри — богині Долі.

Фетіда — богиня Моря.

Ахіллес — син Фетіди і Пелея, герой Троянської війни.

Бесіда

- Розкажіть, як жили люди до втручання Прометея.

-Чи піклувався про людей Зевс? (Ні, він був байдужий до їхньої долі.)

- Хто вирішив прийти на допомогу людям? (Титан Прометей)

- Чого навчив Прометей людей? (Прометей навчив людей приборкувати вогонь, будувати світлі житла, плавати на човнах, добувати мідь, срібло і золото, знаходити шлях за зорями і за летом птахів, лікувати цілющимзіллям, напинати вітрила, полювати лісову звірину, приручати тварин)

- Чому Зевс розгнівався на Прометея? (Прометей обдурив Зевса, обравши дляжертви богам кістки, прикриті лискучим жиром, а людям залишив м’ясо,сховане під тельбухами. Зевс обурився через те, що смертні їстимуть м’ясо, а на шану богам спалюватимуть кістки.)

- Якою була помста Зевса? (Він залишив людей без вогню. Вони жили у темних домівках, не могли зігрітися та приготувати їжу.)

- Як порушив заборону Зевса Прометей? (Він пробрався до палацу Зевса та

викрав вогонь для людей.)

3. Робота з текстом

- Знайдіть цитату, в якій ідеться про покарання Прометея. (Від слів «У шаленій нестямі…» до слів «…шматував могутнє Прометеєве тіло».)

- Наведіть цитати, що зображують сміливість і незламність Прометея.

Бесіда

- Хто з героїв міфу співчуває Прометею? (Гефест, океаніди, Океан, Феміда)

- Чому Зевс вирішив визволити Прометея? (Хотів дізнатися таємницю своєїсмерті, яка була відома лише тираноборцю.)

- У чому полягала ця таємниця? (Син Феміди, з якою збирався одружитисяЗевс, повинен був бути сильнішим від свого батька. Якби весілля відбулося,Зевс загинув би від руки свого сина, так само, як і його батько Кронос.)

- Хто зміг пом’якшити серце невблаганного Прометея і переконати його відкрити таємницю? (Це змогла зробити лише мати героя — Феміда, яка, гірко плачучи, просила його врятувати самого себе.)

- Хто прийшов визволити титана? (Легендарний герой Геракл, за наказомЗевса, відшукав тираноборця, вбив орла та розірвав Прометеєві пута.)

4. Виявлення міжпредметних зв’язків

Відбиття міфологічного сюжету у скульптурі Ф. Гордєєва «Прометей»

Розгляньте скульптуру.

- Як скульптор передав хижість орла?

- Як передано відчуття болю, страждань героя?

- Які почуття викликає у вас ця скульптура?

IV. Підбиття підсумків уроку

Робота над епіграфом

- У чому полягає подвиг Прометея?

- З точки зору якого героя міфу доброта титана є його смертельним гріхом(див. епіграф до уроку зі словами Дж. Г. Байрона)?

- Поясніть слова М. Добронравова. Чи можуть вони стосуватися особистостіПрометея?

V. Домашнє завдання

Скласти простий план міфу про Прометея.

Намалювати ілюстрації до міфу.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: