Мета: розвивати уміння складати простий план твору, вчитися характеризувати героя міфу, знаходити літературні паралелі; з’ясувати причини популярності образу Прометея; ознайомитися з поняттям «прометеїзм»; виховувати високі моральні якості. Обладнання: учнівські ілюстрації до міфу «Вогонь Прометея», тексти віршів Дж. Байрона, Й. Ґете, Лесі Українки. Тип уроку: комбінований. Споконвіку Прометея Там орел карає, Що день божий добрі ребра Й серце розриває… Т. Шевченко Хід уроку І. Актуалізація опорних знань 1. Зачитування учнями простого плану до міфу «Прометей» Завдання - Доведіть, що твір «Прометей» є міфом. 2. Літературний диктант 1. У яких горах був прикутий Прометей? (Кавказ) 2. Я к звали дівчину, перетворену на телицю? (Іо) 3. Я к звали чудовисько, що охороняло Іо? (Аргус) 4. Чийого пророцтва боявся Зевс? (Кроноса) 5. Х то з титанів тримав на своїх плечах небесне склепіння? (Атлант) 6. Найголовніший дарунок Прометея людям. (Вогонь) ІІ. Мотивація навчальної діяльності Цікаво! У деяких областях Греції Прометея шанували, як бога. В Афінах він був у пошані нарівні з Афіною та Гефестом. На честь Прометея запроваджено свято — біг із запаленими смолоскипами (прометеї). Робота з епіграфом Читання уривка з поеми Т. Шевченка «Кавказ» («За горами гори, хмарою повиті…») - Чи не погасне вогонь душі Прометея, на думку поета? ІІІ. Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу 1. Складання характеристики героя 1) Х то такий Прометей? (Титан, який посмів виступити проти Зевса; син Іапета і Феміди (!) → прагнув справедливості.) 2) Я кий подвиг він здійснив? (Терпів муки заради щастя людей, зробився нещасним, але не підкорився тирану.) 3) Чого навчив Прометей людей? (Див. схему з попереднього уроку) 4) Які риси характеру притаманні цьому герою? (Сміливість, рішучість, доброта, розум, хитрість, наполегливість, чуйність) 5) Які почуття викликає у читача Прометей? (Повагу, захоплення, подив, вдячність) 2. Проблемне запитання «Мікрофон» - Чи можна вважати Прометея героєм? (Прометея можна вважати героєм, тому що він здійснив подвиг заради інших, поступився своїм щастям, бо дуже хотів допомогти людям, полегшити їхнє життя.) 3. Словникова робота У переносному значенні слово «Прометей», як і поняття «прометеїзм», «прометеїв вогонь», є уособленням самовідданості, шляхетних почуттів і вчинків людини, незгасного прагнення досягти високої мети. 4. Презентація учнями власних малюнків до твору IV. «Літературні паралелі» 1. Слово вчителя — Прометей відкриває галерею так званих вічних образів, до яких постійно звертатиметься людство. Есхіл присвятив титанові ряд трагедій, з яких збереглася лише одна — «Прометей закутий». Прометей Есхіла втілює розум і силу духу, волелюбність і велич подвигу в ім’я щастя людей. За нового часу образ титана Прометея знаходимо у творах Ґете, Байрона, Шеллі, він надихав славетних майстрів пензля Мікеланджело, Тиціана, Рібейру, композиторів Бетховена, Ліста, Скрябіна. Образ Прометея надзвичайно популярний в Україні. У своїх творах його подвиг уславили Т. Шевченко, І. Франко, Леся Українка, А. Малишко. 2. Читання творів, присвячених подвигу Прометея 1) Й. Ґете «Прометей» 2) Дж. Байрон «Прометей» 3) * * * Крик Прометея лунає безліч віків скрізь по світі, він заглушає собою потужні громи олімпійські. Тисячі тронів упало і людських, і божих, але Титанова круча стоїть, наче вічна твердиня духу того, що, немов ураган, без упину іскорку, вхоплену з неба, в могутній вогонь роздимає. Краще бринять від того урагану пошарпані струни, ніж у майстерних руках срібнострунні золотистії арфи, зграйно й добірно настроєні до дифірамбів облесних. Так було завжди і так буде довіку, поки житимуть люди і поки бринітимуть струни. Тільки ж той крик Прометея на струнах удати здолають руки того, хто у серці іскру небесну ховає, рід свій веде з Прометея і предківський спадок шанує, тямлячи іншу красу, ніж ту, що на ярмарку завжди руки до бубна призводить, а ноги до скоків безладних. Той Прометея нащадок, дотепний до струн найдорожчих, руки до крові скалічить об струни незграйні волові, серця риданням домовить тих струн недомовлених жалі,— знаючи добре ціну і музиці, й музикам, і струнам, щирого злота пісень не продасть за злотистую арфу. Леся Українка V. Підбиття підсумків уроку Бесіда - Чи можна вважати Прометея героєм? - Що означають поняття «Прометей», «прометеїв вогонь» у переносному значенні? - Хто з відомих поетів, художників, музикантів звертається до образу титана? - У чому секрет популярності образу Прометея? VI. Домашнє завдання Відповісти на запитання: «Кого з наших сучасників можна було б назвати Прометеєм? Чому?» (письмово); підготувати розповідь про Геракла.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |