Мета: поглибити знання міфології давніх греків, перевірити розуміння міфів «Деметра і Персефона», «Нарцис», «Дедал та Ікар»,«Орфей і Еврідіка»; вчити працювати в команді; розвиватиувагу; виявляти міжпредметний і міжлітературний зв’язки. Обладнання: учнівські ілюстрації до прочитаних міфів; рельєф з Елевсина (Деметра, що сидить на троні, зустрічає Кору з факелами); репродукція картини Дж. В. Вотерхауса «Ехо і Нарцис»; римський барельєф (Дедал та Ікар); ілюстрація до «Словника класичної античності» (Гермес веде Еврідіку й Орфея черезпідземне царство). Тип уроку: узагальнення та систематизація знань, урок-гра. Хід уроку І. Слово вчителя — На попередніх уроках ми прочитали чимало міфів різних народів. Сьогодні ми продовжимо знайомство з чарівним світом давньогрецьких міфів, які дивують розмахом фантазії та захоплюють цікавими подіями. ІІ. Літературна гра Порядок проведення 1. Міф «Деметра і Персефона» 1) Презентація ілюстрацій до міфу (пояснення малюнків, власні враження від міфу або його епізоду) 2) Проведення вікторини для класу Вікторина до міфу «Деметра і Персефона» - Хто така Деметра? (Богиня родючості й хліборобства) -Який вона мала вигляд? (Висока, ясночола, у вінку із золотого колосся й чарівних маків) - Як звали дочку Деметри? (Персефона, Кора) - Як пояснюється у міфі виверження вулкану на острові Трінакрія? (Під островом у кам’яному полоні знаходиться покаране Зевсом чудовисько Тіфон. Коли він силкується вирватися на волю, з Етни летить каміння і виривається полум’я.) - Хто такий Аїд? (Бог підземного царства, царства мертвих.) - Чому Аїд закохався в Персефону? (Афродіта наказала своєму сину Еротувистрілити Аїдові в серце. Вона хотіла, щоб боги не забували про її силу і владу над ними.) - Що збирала Кора у гаю? (Квіти) - Що сталося з Деметрою після викрадення Кори? (Вона страшенно страждала, не пила і не їла, не омивала своєї нетлінної шкіри і ясних очей.Темно-синій хітон її подерся, червоні маки зів’яли, золоте колосся загубилося, а довгі коси взялися памороззю-сивиною.) - Як богиня Деметра покарала злого хлопця Аскалаба? (Перетворила наящірку) - Хто розповів бідній матері таємницю викрадення Кори? (Геліос, бог Сонця) - Як люди відчули журбу Деметри? (Земля перестала родити, пов’яли квіти,повисихали джерела; життя на землі ніби завмерло.) - Яким чином підступному Аїду вдалося залишити у підземному царстві Персефону? (Вона скуштувала декілька зерняток гранату у підземному царстві і тому повинна була залишитися там назавжди.) - Кого і чому перетворила Персефона на сича? (Служника Аїда за те, що вінрозповів про гранат, скуштований нею.) - Як мудрий Зевс розв’язав суперечку між богами? (Дві третини року Персефона буде проводити на землі з матір’ю Деметрою, а одну третину —у підземному царстві з чоловіком Аїдом.) Висновки - Які природні явища пояснюються у цьому міфі? (Зміна пір року, виверження вулкану) - Доведіть, що цей переказ є міфом. Цікаві факти - Від імені богині Деметри утворилося сучасне чоловіче ім’я — Дмитро(Дмитрій). - Які квіти збирала Кора? (Квіти, які, за свідченням Овідія, збирала Кора(Персефона), були маками. На острові Кріт знайдено зображення богині з голівками маку у волоссі. На іншому зображенні богиня тримає маки у руці, а на золотій каблучці з кладу, знайденому в акрополі Мікен, Деметра передає голівки маків своїй дочці Персефоні. Макове насіння додавали в хліб, відтак маки символізували Деметру, оскільки вони росли на нивах.Кора ж збирає або вживає мак через його снодійну властивість та червонийколір пелюсток, який вважався символом відродження після смерті.) Міф «Деметра і Персефона» у пам’ятках світового мистецтва Демонстрація зображення рельєфу з Елевсина (Деметра, яка сидить на троні, зустрічає Кору, яка несе факели) - Розгляньте зображення богинь. Як вони одягнені? (У хітони, босі) - Що тримають у руках? (Деметра — колосся, що символізує родючість, Персефона — факели) - Чому Персефона йде з факелами в руках? (Можливо, тому, що повертається додому з підземного царства, де немає світла.) Висновки Давні греки поважали своїх богів, розуміли їхні почуття і страждання(у цьому випадку — почуття материнської любові), пояснювали природні явища різними подіями з життя богів. 2. Міф «Нарцис» Вікторина до міфу «Нарцис» - Ким був Тіресій? (Сліпий віщун, який за волею Зевса передбачав майбутнє.) - Як звали матір Нарциса? (Німфа Ліріопея) - Про що хотіла дізнатися у віщуна Ліріопея? (Чи довго буде жити її син, бовін — смертний?) - Чому пророцтво Тіресія здалося німфі дивним? (Віщун сказав, що Нарцисжитиме доти, доки сам себе не побачить.) - Що понад усе любив Нарцис? (Полювати, блукати у лісі) - Як звали німфу, що закохалася в героя? (Ехо) - Чому Ехо втратила можливість розмовляти? (Гера покарала Ехо за те, щовона відволікала її розмовами, у той час, коли Зевс розважався з її сестрами — німфами.) - За що Афродіта покарала Нарциса? (За нехтування коханням німф і дівчат) - У чому полягало покарання юнака? (Він закохався у самого себе, побачивши своє віддзеркалення у воді.) - Що трапилося з Нарцисом після смерті? (Він перетворився на прекраснубілу квітку — нарцис.) - Що сталося з німфою Ехо? (Від страждань вона худла, доки не зосталися в неї лише кістки та голос. Кістки перетворилися на каміння, а голос живе й досі.) Висновки - Які природні явища пояснюються у цьому міфі? (Виникнення луни та квітки нарциса) - Доведіть, що цей переказ — міф. Міф «Нарцис» у пам’ятках світового мистецтва Розглянемо репродукцію картини Дж. В. Вотерхауса «Ехо і Нарцис». - Який саме епізод з міфу зображений на картині? - Що відчуває в цей час юнак? - Які почуття переживає німфа Ехо? Як це передано у виразі її обличчя? Висновки Міф про трагічну долю Нарциса був дуже популярний не тільки у давнину. Легенда про горду людину, яка любить лише себе самого, широко відома і в наш час. Цікаво! У сучасній мові нарцис (у перен. знач.) — самозакохана людина. 3. Міф «Дедал та Ікар»
Вікторина до міфу «Дедал та Ікар» - Ким був Дедал? (Митцем, різьбярем, будівничим) - Чому жерці у храмах прив’язували Дедалових дерев’яних богів? (Щоб неповтікали, бо вони здавалися живими.) Як звали учня Дедала? (Талос) - За що майстер був вигнаний з Афін? (Нібито за причетність до смерті свого талановитого учня Талоса) - Куди вирушив Дедал? (На острів Кріт до царя Міноса) - Ким доводився Дедалові Ікар? (Сином) - Яке лихо спіткало царя Міноса і царицю Пасіфаю? (У них народилося чудовисько з головою і хвостом бика — Мінотавр.) - Що побудував Дедал для Мінотавра? (Лабіринт) - Про що просив митець царя Міноса? (Відпустити його додому, на батьківщину) - Як вирішив дістатися батьківщини Дедал? (Небом) - З чого виготовив крила майстер? (З пір’я і воску) - Про що попереджав сина Дедал? (Щоб у повітрі він не піднімався дуже високо, бо сонце розтопить віск, і не опускався дуже низько, щоб хвилі не намочили крила.) - Чому загинув Ікар? (Він не послухався батькової перестороги і піднявся високо до сонця.) - Як пам’ять про Ікара увічнилася на землі? (На його честь був названий острів Ікарія та Ікарійське море) - Яким чином Мінос вирішив вивідати місцеперебування Дедала? (Запропонував загадку з мушлею.) - Як Дедал виконав це завдання? (Прив’язав нитку до мурашки і пустив її у мушлю.) Висновки - Яку одвічну мрію людства втілено у цьому міфі? (Мрію про підкорення небесного простору) - Які географічні назви знаходять своє пояснення у переказі? (Названі начесть героя міфу острів Ікарія та Ікарійське море) - Чому у віках залишилося ім’я нестримного Ікара, а не розумного, талановитого Дедала? (Ікар є втіленням непереможного потягу до неба, за що він ладен був віддати своє життя.) Міф «Дедал та Ікар» у пам’ятках світового мистецтва) Сюжет цього міфу використовувався багатьма митцями. Дуже відомим єримський барельєф «Дедал та Ікар». Розгляньте зображення барельєфу «Дедал та Ікар». - Який епізод міфу ілюструє це зображення? - Що роблять герої міфу? Висновки Міф про Дедала та Ікара дуже популярний через те, що Дедал є втіленнямлюдини-майстра, митця, а Ікар — нерозважної, але сміливої людини, що йде назустріч небезпеці. 4. Міф «Орфей та Еврідіка» Вікторина до міфу «Орфей та Еврідіка» - Що подарував бог Аполлон Орфею? (Кіфару, або ліру) - Чим був знаменитий Орфей? (Він був талановитим співцем; усе живе наземлі завмирало, слухаючи його.) - Чому бог Гіменей не хотів прийти на весілля Орфея та Еврідіки? (Він відчував, що ця пара не буде щасливою.) - Яке лихо трапилося незабаром? (Еврідіка померла від укусу отруйної змії.) - Що вирішив зробити Орфей? (Повернути дружину з царства мертвих.) - Чому Харон і пес Кербер дозволили співцеві пройти у підземне царство?(Вони були зачаровані його співом.) - За якої умови Аїд дозволив Орфею забрати Еврідіку? (Йти, не озираючисьназад) - Чому озирнувся Орфей? (Хотів переконатися, що Еврідіка оживає) - Чому вакханки напали на співця? (Не могли пробачити йому, що він зневажає їх, не звертає на них ніякої уваги.) - Як безсмертні боги покарали вакханок за вбивство Орфея? (Перетворилижінок на дерева.) - Як пам’ять про Орфея увічнилася на землі? (За міфом, голову Орфея морські хвилі донесли до острову Лесбос, і відтоді цей острів став батьківщиною славетних поетів. А кіфара співця засяяла незгасно на небі — її можна побачити як сузір’я Ліри.) Висновки - Які якості уособлює в собі Орфей? (Він талановитий митець, людина, щовіддана своєму єдиному коханню.) - Чому на честь Орфея з’явилося на небі сузір’я Ліри? (Так було увічнено його талант і пошановано трагічне життя співця.) Цікаво! У сучасній мові орфей — чудовий співець і музика. Відбиття міфу у пам’ятках мистецтва - Розгляньте ілюстрацію до «Словника класичної античності» «Гермес ведеЕврідіку і Орфея через підземне царство». - Виразно прочитайте «Сонети до Орфея» Р. М. Рільке. ІІІ. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання IV. Заключне слово вчителя V. Домашнє завдання Підготуватися до контрольної роботи № 1.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |