Творення числівників. Морфологічний розбір числівників
Мета: навчити учнів утворювати числівники, сприяти зміцненню навичок їх написання; розвивати творчі вміння використовувати утворені числівники у власних висловлюваннях; виховувати повагу до школи, класного колективу.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок з елементами узагальнення знань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок шестикласників
Спостереження над мовним матеріалом із творчим завданням
• Прочитати текст. Переказати його стисло. Визначити тему й основну думку. Розказати про місце знаходження, обладнання вашого класу, використовуючи числівники. До виділених слів дібрати антоніми.
НАШ КЛАС
 
Наша школа — найкраща в містечку. Не думайте, що я хвастаюсь, — справді найкраща. Вона зовсім нова-новісінька, її ж тільки цього літа збудували. Вона має два поверхи, вікна в ній величезні та світлі, а коридор такий широкий, що хоч би й десятеро школярів стали в шеренгу й отак побігли, і то б ніхто за стіну не зачепився.
Як підеш ти коридором, то з обох боків побачиш двері й двері, — багато дверей. То все — класи. А на другому поверсі вчительська кімната, кабінет директора, фізкультурний зал і в самому кутку, праворуч, — наш клас.
Еге ж, з усіх класів тільки наш четвертий «А» на другому поверсі.
Я ні-скілечки не хвастаюсь, наш класний керівник Захар Іванович так і сказав:
— Діти, пам’ятайте, наш клас помістили недалечко від директорського кабінету, бо всі вчителі певні, що четвертий «А» буде найбільш дисциплінований і не заважатиме працювати… (О. Донченко).
ІV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми
Дослідження-моделювання
• Записати словами подані нижче суми грошей. Прочитати, дотримуючи орфоепічних норм. Пояснити, як утворився кожний числівник.
1 грн; 40 грн; 1000 грн; 15 грн; 17 грн; 100 грн; 50 к.; 1 тис. 562 грн; 8 грн; 65 к.; 1 тис. 174 грн; 520 грн; 3 млн 506 тис. 174 грн.
• З трьома числівниками скласти речення.
Ігровий момент (робота в парах)
• Чи знаєте ви математику? Порахувати (усно).
- Скільки їх було: мати, дочка, брат, сестра, дядько, племінниця?
- У хлопчика стільки ж сестер, скільки й братів, а в його сестри сестер удвоє менше, ніж братів. Скільки в сім’ї сестер і братів?
- Скільки їх було: баба, дві матері, дві дочки й онука?
- П’ять, п’ятнадцять, без двох двадцять. Семеро, троє, ще й малих двоє.
Матеріал для вчителя. Троє. Три сестри й чотири брати. Троє. П’ятдесят.
Творче спостереження з елементами аналізу
• Прочитати текст. Яким постав перед вами образ місцевого вчителя? Як ви розумієте зміст останнього речення? Дібрати заголовок.
Лекція в школі доходила кінця. Чорна дошка на трьох ногах уже вся була записана прикладами з граматики.           
Старший учитель місцевої школи, забілений у крейду, з ганчіркою в одній руці і з підручником у другій, ще раз подивився на дошку і стер усі приклади. Їх було не менше десяти. Він помітно хвилювався: на школярських лавах сиділи учні, подібних до яких йому не доводилося бачити за всі тридцять років свого вчителювання. Вони сиділи перед ним, як школярі першого класу, такі ж тихі, лагідні і такі ж допитливі… (За П. Панчем).
VІ. Структурування знань з теми
Морфологічний розбір числівників
• Відгадати загадки. Знайти числівники й визначити, у яких відмінках їх ужито. Зробити морфологічний розбір числівників.
1. Шістдесят синів підперезано, а мати — ні. 2. Хто вранці ходить на чотирьох ногах, удень на двох, а ввечері на трьох? 3. У двох матерів по п’ятеро синів. 4. Виходило дванадцять молодців, випускало п’ятдесят два соколи та триста шістдесят п’ять лебедів. 5. Живе один батько, тисячі синів має, усім шапки справляє, а собі не має. 6. Двадцять п’ять на одній лаві сидять (Нар. творчість).
Алгоритм морфологічного розбору числівника 
  
VІІ. Підсумок уроку
VІІІ. Домашнє завдання


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: