Мета: познайомити учнів із здобутками грецької культури, оцінити її вплив на подальший розвиток світової культури; розвивати навички роботи з додатковою літературою, виступу перед аудиторією, ораторського мистецтва, роботи в групі; виховувати шанобливе ставлення до культурної спадщини інших народів, естетичний смак. Тип уроку: вдосконалення умінь та навичок. Форма уроку: урок-подорож. ХІД УРОКУ І. Основна частина План подорожі 1. Оглядова екскурсія містом Афіни. 2. Відвідання Акрополя. 3. Знайомство з цікавою людиною: інтерв’ю з Аристотелем. 4. Храм Плутона. 5. Визначна пам’ятка столиці — храм Афіни Парфенон. 6. Агора — головна ринкова площа міста. 7. Покупка сувенірів на Агорі. Дійові особи 1. Е к с к у р с о в о д и — проводять екскурсії по визначних пам’ятках Афін. 2. Н а ч а л ь н и к в а р т и — перевіряє «перепустку» (знання теми) в екскурсантів. 3. Ж р е ц ь х р а м у — розповідає про свій храм. 4. Ж у р н а л і с т — бере інтерв’ю в цікавої людини. 5. А р и с т о т е л ь — розповідає про себе і про свої відкриття. 6. П р а к с и т е л ь — відповідає на питання екскурсантів про свою творчість. 7. П р о д а в ц і с у в е н і р і в — рекламують свої товари, розповідаючи про них. 8. Е к с к у р с а н т и. До грецького берега підпливає корабель з туристами, що мріють відвідати визначні культурні пам’ятки видатного грецького міста Афін. Е к с к у р с о в о д. Значне місце у світовій культурі посідає культура Греції класичного періоду. У 5–4 ст. до н. е. грецьке мистецтво досягло найвищого розвитку. У ньому яскраво відбилися розквіт рабовласницької демократії, звичаї, погляди, пристрасті вільних еллінів. Грецьке мистецтво того часу прийнято називати класичним, тобто зразковим. Культурним центром тогочасної Еллади стало місто Афіни — столиця сучасної Греції, про яке сучасник писав: «Ти ідіот, якщо не бачив Афін! Якщо ж бачив, але не відчув захвату, ти — віслюк, а якщо за власним бажанням залишив його, ти — верблюд!» Саме до цього прекрасного міста ми прямуємо. Початковий пункт нашої подорожі — великий порт, морські ворота Афін. Хто з вас пригадає, як він називається? (Пірей) Зійдемо на берег і попрямуємо до центру Пірея. Неважко помітити, що це добре сплановане місто, його вулиці прямі і перетинаються під прямим кутом. Афіни розташувалися в широкій долині. Зі сходу, півночі і заходу спокій жителів столиці охороняють високі гірські хребти. Потрапити до міста можна тільки через добре захищену центральну браму. Але афінські вартові великі патріоти свого міста і країни. Вони відмовляються відкрити браму, доки ми не доведемо, що культура і мистецтво Греції нам добре знайомі і цікаві. Якщо ви хочете потрапити до міста, дайте відповіді на їхні питання. Н а ч а л ь н и к в а р т и. От наші завдання. Відповісте на них, — і можете проходити. 1. Відомий грецький вчений і лікар. (Гіппократ) 2. Назвіть дві великі поеми про походи греків на Трою. Хто їхній автор? («Іліада» та «Одіссея», автор — Гомер) 3. Кого називають «батьком історії»? (Геродота) 4. Який внесок у розвиток писемності зробили греки? (Алфавіт з 24 букв: голосні й приголосні) 5. Учений, який першим висловив ідею про те, що весь світ складається з атомів. (Демокріт) 6. У цій школі діти училися співати, танцювати, грати на музичних інструментах. Про яку школу мова йде: про афінську чи спартанську? (Про афінську) 7. Учений, автор теорії про існування Атлантиди. (Платон) 8. Для кого з жителів Греції освіта була недоступною? (Для рабів і дівчаток) 9. Який факт свідчить про глибоку повагу еллінів до Олімпійських ігор? (Під час ігор припинялися війни.) 10. Кого ми називаємо «батьком комедії»? (Арістофана) 11. Що афіняни називали «місцем для видовищ»? (Театр) 12. Металева паличка з гострим кінцем для письма з одного боку, а з іншого з тупим, щоб витирати написане. (Стиль) В а р т о в і. Ну що ж, із нашими завданнями ви впоралися. Ласкаво запрошуємо до Афін. Відкривають браму міста. 1-й е к с к у р с о в о д . Ну от ми й у грецькій столиці. Сьогодні ми дізнаємося багато нового і цікавого. Але, перш ніж оглянути відомі визначні пам’ятки Афін, пропоную вам пройтися вулицями міста. Вас супроводжуватиме мій колега. 2-й е к с к у р с о в о д. Якщо ви вперше опинилися в нашому місті, то, напевне, звернули увагу на різницю між жилими і громадськими будинками греків. Житло навіть багаті городяни будують невелике, в один-два поверхи. Обстановка у будинках досить скромна. Двері кімнат відкриваються у внутрішній дворик. Через ці двері будинок освітлюється і провітрюється. Щоб зберегти у приміщенні прохолоду під час спеки, на першому поверсі афіняни не роблять вікон. Наші жителі мають ще одну особливість, яка вирізняє їх серед інших. Виходячи з будинку на вулицю, афіняни звичайно стукають зсередини у вхідні двері. Це відбувається тому, що вулиці жилих кварталів дуже вузькі, і, відкривши двері, городянин може вдарити нею випадкового перехожого. Ви вже напевно встигли помітити, що вулиці Афін відрізняються від вулиць Пірея: вони не мають чіткого планування, вузькі і звивисті. Будинки зводяться з цегли і кругляка. Водночас театри, храми і стадіони в столиці зводяться великими і красивими. Це дуже легко пояснити: справа в тому, що вільні греки багато часу проводять поза будинком — на торговій площі, народних зборах, біля храмів, у театрі, спортивних майданчиках. Тому вони прагнуть прикрасити насамперед ці місця. Найбільш поширеним громадським будинком в Афінах є храм. Давайте відвідаємо один з них. На сходах на нас вже чекає жрець, що розповість нам про свій храм. Ж р е ц ь х р а м у. Наша споруда, як і більшість храмів в Афінах, являє собою оточену колонами прямокутну кам’яну будівлю із двосхилим дахом. Колони і стіни храму розташовуються на триступінчастій основі, щоб будівля храму здіймалася над іншими спорудами. У нашій архітектурі використовуються колони кількох типів: дорічні, іонічні, коринфські. Храмів в Афінах будують дуже багато. А чи знаєте ви, на честь кого вони споруджуються? (На честь богів) Зайдемо до храму. Неважко помітити, що усередині він не дуже просторий. Однак цієї площі досить, щоб розмістити статую бога Плутоса, на честь якого споруджено цей храм. Тут знаходяться коштовні дарунки, піднесені віруючими від щирого серця. Усі великі свята на честь нашого заступника ми проводимо не усередині храму, а на площі перед ним. Саме там завжди збирається безліч народу. Тому архітектори і будівельники прагнуть, щоб зовні наш храм виглядав ошатно і красиво. 2-й е к с к у р с о в о д. Дякуємо за цікаву розповідь. Продовжимо нашу екскурсію. Подивіться праворуч. Ми з вами опинилися у великому районі. Тут живуть гончарі, що виготовляють свої вироби з обпаленої глини — керамоса. Тому цей район називається Кераміка. У ньому розташовані десятки майстерень, де виготовляються вази, чаші, глечики, амфори. Свої вироби ремісники реалізують на головній площі міста, де розташований найбільший ринок — агора. Саме тут ми з вами і виходимо. Найбільша кількість людей на агорі буває в ранковий час. Торговці розносять свіжі коржі, холодну воду, вино. Тут ви зможете купити харчі для дому: рибу, олію, оливки, виноград... Ремісники запропонують вам свої товари: амфори, чаші, глечики, одяг, тканини, шкіряні сандалії, прикраси. Тут же кожний, кому це цікаво, може ознайомитися з постановами народних зборів. Схоже, нам з вами дуже пощастило. На площі під портиком я бачу нашого відомого вченого Аристотеля. Бачите невисоку людину, поруч з якою стоїть юрба молодих людей? Аристотель ніколи не відмовляється поговорити з цікавими людьми, і, якщо серед вас є журналіст чи людина, здатна на рівних спілкуватися з великим сином Греції, давайте підійдемо ближче. Ж у р н а л і с т. У своїй країні я досить відомий журналіст, можу спробувати взяти в Аристотеля інтерв’ю. 2-й е к с к у р с о в о д. Ну що ж, давайте спробуємо. Ж у р н а л і с т (підійшовши до вченого). Нам дуже цікаво поспілкуватися з живою легендою Греції. З Вашого дозволу я поставлю Вам декілька питань. А р и с т о т е л ь. Будь ласка, я буду дуже радий. Ж у р н а л і с т. Де Ви здобули таку гарну освіту? А р и с т о т е л ь. У 18 років я приїхав зі свого рідного міста в Афіни й у 366 р. став учнем відомої школи — академії, якою керував Платон. До речі, знаєте, чому наша школа так називається? Ж у р н а л і с т. Щось чув з цього приводу, але хотілося б одержати інформацію, що називається, з перших вуст. А р и с т о т е л ь. Справа у тому, що мій учитель дуже любив розмовляти зі своїми учнями в саду біля статуї легендарного героя Академа. Тому нас стали називати академіками, а нашу школу — академія. Цьому навчальному закладу я віддав 20 років. Ж у р н а л і с т. Говорять, що саме завдяки Вам у наш побут увійшов вислів «відставати у навчанні». Чи правда це? А р и с т о т е л ь. Так, дійсно, це так. Справа в тому, що у мене є звичка під час пояснення нового матеріалу, прогулюватися, а учні ходять за мною і записують. Інколи траплялося так, що хтось не встигав за поясненням, відставав. Тоді він пропускав це місце, щоб заповнити його пізніше. Звідси й вульгарний вислів «відставати у навчанні». Ж у р н а л і с т. Як Ви думаєте, чи існує різниця між людиною освіченою та неосвіченою? А р и с т о т е л ь. Звичайно, і вона настільки значна, як між живим і мертвим. Ж у р н а л і с т. У Вас існує особлива думка щодо будови Всесвіту. Не могли б ви коротко викласти її? А р и с т о т е л ь. Будь ласка. Я вважаю, що Земля є центром світу, і ще не народилася людина, яка б переконала б мене, що це не так. Ж у р н а л і с т. Але Ви не виключаєте можливість появи такої людини? А р и с т о т е л ь. У принципі, в науці все можливо. Адже зміг же я в суперечці зі своїм другом і вчителем Платоном довести, що його теоріят існування Атлантиди помилкова. Але, чесно кажучи, сумніваюся, що це станеться. Ж у р н а л і с т. Ну що ж, дякую Вам за цікаву і змістовну бесіду. Будемо чекати від Вас нових відкриттів. 2-й е к с к у р с о в о д. Але час вже залишати гостинну площу і йти далі. Ми наближаємося до високого пагорба в центрі міста. Це Акрополь. Тут на нас чекає мій колега, що проведе екскурсію по цій визначній пам’ятці Афін, розташованій на скелі, яка височіє над містом більш ніж на 70 м. 3-й е к с к у р с о в о д. Приблизно тисячу років тому з півночі рухалися войовничі племена, які захоплювали область за областю. Підкажіть, як вони називалися? (Дорійці) Дорійці не змогли оволодіти Акрополем, його неприступні круті схили не дозволили цього зробити. Загальна площа архітектурного ансамблю — 300 на 130 кв. м. Після того, як він утратив військове й адміністративне значення і життя Афін перемістилося вниз на торгову площу, Акрополь залишився релігійним центром міста. Відновлюючи пограбований персами Акрополь, Перікл мав намір створити тут новий ансамбль, нове загальноеллінське святили ще, що мало засвідчити провідну роль Афін у грецькому світі. Використання значних коштів Афінського морського союзу, залучення кращих сил, нарешті, сама атмосфера патріотичного і творчого підйому,— все це сприяло народженню одного із кращих ансамблів світового мистецтва. Загальне керівництво всіма будівельними і скульптурними роботами на Акрополі було доручено Фідію. Мармурові будинки, різні за характером, утворюють мальовничу композицію, де поєдналися елементи асиметрії та симетрії, іоники та доріки. Комплекс розрахований на сприйняття людини, що рухається у складі культової процесії, тобто на безупинну і послідовну зміну точок огляду. Немов виростаючи зі скелі, ансамбль викликає у глядачів враження величі і природності. Наш відомий історик, спостерігаючи за будівництвом афінського Акрополя, так описав свої враження: «Там, де матеріалом служив камінь, мідь, золото, слонова кістка, чорне дерево, кипарис, діяли представники тих професій, що обробляють і формують ці матеріали: теслі, скульптори, мідники, муляри, золотих справ майстри, різьбярі по кістці, живописці, емалювальники, карбувальники. Так зводилися споруди, що вирізняються за розміром, виняткові за принадністю обрисів, причому майстри навперейми намагалися перевершити можливості свого мистецтва вишуканістю своєї роботи». При вході в Акрополь з правого боку здіймається вгору невеликий храм Ніки Аптерос (Безкрилої Перемоги), побудований за проектом архітектора Каллікрата. Народна легенда стверджує, що афіняни поставили тут цю скульптуру Ніки, щоб богиня не могла злетіти і назавжди залишалася в місті. Храм, як і всі споруди Акрополя, побудований з мармуру. При будівництві храмів та інших важливих споруд наші архітектори широко використовують портики. Вони, як правило, прикрашаються колонами і використовуються для бесід і відпочинку на свіжому повітрі. Праворуч від входу видно колони Пінакотеки — картинної галереї, де знаходяться розписи відомих художників Еллади. І от на невеликій площадці, немов на гребені морських хвиль, виникає храм Афіни — Парфенон, головний храм Акрополя. Його архітектори — Іктин і Каллікрат. Парфенон у перекладі з грецької означає «дівчина». Зверніть увагу на 11-метрову статую богині Афіни, виготовлену скульптором Фідієм із бронзи і встановлену навпроти входу в Парфенон. Її вкритий золотом шолом і вістря списа моряки бачать, уже підпливаючи до порту Пірей. Статуя споруджена на кошти, здобуті після Марафонської битви. Парфенон стоїть на найвищій точці рельєфу під кутом до входу, що дає можливість бачити відразу два фасади. Парфенон одночасно служить сховищем скарбниці Афінського морського союзу. Перікл визначив стиль Парфенона як красу без примхливості і мудрість без зніженості. Творці храму, прагнучи надати йому більшої урочистості й ошатності, відступили від існуючих традицій, поставивши на торцевих фасадах по 8 колон замість 6, замкнувши простір П-подібною колонадою, доповнивши їх дорічний стиль іонічними елементами. Парфенон сприймається глядачами як живий, сповнений внутрішніх сил організм, що немов виростає зі скелі. Ефект художнього впливу наростає в міру наближення до нього. Будівельникам удалося знайти такі масштаби і пропорції, за яких храм, пануючи над місцевістю, у той же час не пригнічував глядача поблизу. Навпаки, художній образ, втілений в архітектурі і скульптурі, підвищує самосвідомість людини: громадяни Афін, ідучи у складі процесії, відчувають себе частиною великого полісу, символом якого є храм Афіни. Величезну роль у художньому образі Парфенона відіграють скульптура і рельєфні зображення. На західному фронтоні зображена сцена змагання Афіни та Посейдона за право стати покровителем Афін. Утім, ця легенда, сподіваюся, вам добре відома. Хто нагадає присутнім її зміст? 1-й е к с к у р с а н т (розповідає міф). У ті часи, коли місто тільки заснували, але воно ще не мало назви, посперечалися між собою Посейдон та Афіна за право стати покровителем нового міста. І от на вершині Акрополя зібралися люди і боги. Вирішено було: хто зробить місту кращий подарунок, той і стане його покровителем. Ударив по скелі тризубом Посейдон, — і забило джерело води. Усі зраділи — води в Аттиці було мало — і кинулися пити. Але у джерелі вода була солоною. Тоді Афіна устромила в землю свій спис, він зазеленів і перетворився на оливкове дерево. Усі визнали подарунок Афіни кращим, і місто було названо на її честь. Е к с к у р с о в о д. Обійдемо будівлю і побачимо скульптурну групу на східному фронтоні. Вона зображує народження Афіни. Чи відомий вам цей міф? 2-й е к с к у р с а н т. Так, відомий. Одного разу у Зевса страшенно розболілася голова. Тоді він покликав свого сина — бога-коваля Гефеста — і попросив, щоб той позбавив його головного болю. Змахнув Гефест сокирою і вдарив нею по голові Зевса. Голова розкололася, і з неї в повному озброєнні вийшла Афина — улюблена дочка Зевса, богиня мудрості і заступниця міст. Е к с к у р с о в о д. А наша екскурсія тим часом добігає кінця. Ми зараз залишимо гостинний Акрополь. Біля головних воріт розташована крамниця із сувенірами, де ви зможете придбати на пам’ять про відвідування грецької столиці чудові вази й амфори, копії відомих картин і скульптур. Х а з я ї н к р а м н и ц і с у в е н і р і в. Народний поголос стверджує, що статуй в Афінах більше, ніж людей. Це, звичайно ж, жарт, але в нашому місті статуй дійсно значна кількість. Їх виготовляють із дерева, каменю, бронзи. Мармурові статуї фарбують під колір людського тіла, а бронзовим вставляють очі із кольорових дорогоцінних каменів. Дерев’яні ж скульптури наші майстри обклеюють тонкими пластинками із слонової кістки, щоб також надати їм кольору людського тіла. Наша сувенірна крамниця — особлива. Покупці не тільки платять за товар, але навіть можуть одержати заохочення до 12 драхм, що засвідчить спеціальна грамота (оцінки, занесені в щоденник). Однак це реально досягти тільки тим, хто добре знає культуру Греції. В окремих випадках, якщо ви нічого не зможете розповісти про сувенір, дозволено взяти його у кредит (завдання додому). Але в такому випадку винагорода вам не передбачена. Вибирайте сувеніри. 1-й п о к у п е ц ь. Я давно хочу придбати копію статуї богині Ніки роботи Пеонія. Ця робота приваблює мене своєю легкістю, фігура богині, немов птах, пливе у повітрі, плавно опускаючись на землю. Прозора тінь її хітона окреслює форми тіла, плащ розвивається від вітру. Дайте мені цю статую. 2-й п о к у п е ц ь. А мене подобається копія фриза — зофора великого Фідія. Подивіться на нього. Рельєф зображує процесію афінських громадян. У повільному ритмі розгортається її рух: тут і вершники, і юнаки, що ведуть жертовних тварин, і дівчата, які виткали одяг Афіни, і розпорядники свята. Завершується рельєф зображенням богів, що невимушено розмовляють один з одним. Мене приваблює тонке моделювання форм, багатство ритмів, розмаїття сюжетних мотивів рельєфу. 3-й п о к у п е ц ь. А мені, будь ласка, «Списника» Поліклета. Мені подобається ця статуя, яка зображує відважного воїна і громадянина. Вільна, природна поза списника: він стоїть, спираючись на праву ногу, у той час, як ліва трохи зігнута. Я знаю, що, перш ніж створити статую, автор зробив ретельні математичні розрахунки, щоб дотриматись всіх пропорцій. Х а з я ї н к р а м н и ц і. Мені здається, вам дуже пощастило. У двох кроках від нашої крамниці я бачу великого Праксителя, що прямує сюди. У нас виставлені кілька копій його робіт, що, до речі, дуже швидко продаються. От і сьогодні у мене вже купили дві його скульптури. А ви маєте нагоду поспілкуватися з видатним митцем. Входить Пракситель, і екскурсанти звертаються до нього з питаннями. Е к с к у р с а н т. Ваші герої — ліричні, поетичні особистості. Вам особисто притаманні лірика і поетика? П р а к с и т е л ь. Так, це дійсно так. Мої герої немов живуть у світі мрій, їхній вигляд часом безтурботний, а часом набуває елегійного забарвлення. Вони замислені, поетичні й гармонічні. Е к с к у р с а н т. Традицій якої школи мистецтва Ви дотримуєтеся? П р а к с и т е л ь. Порвавши з архаїчними традиціями, я дотримуюся традицій аттичної школи, що спирається на досягнення іонійських і пелопоннеських майстрів. Е к с к у р с а н т. Чого Ви прагнете, створюючи свої скульптури? П р а к с и т е л ь. Прагну показати не тільки красу людини, але й її мужність, готовність до героїчного вчинку. Не випадково головними героями моїх скульптур стають переможці Олімпійських ігор, боги і богині, герої-греки. Е к с к у р с а н т. Де Ви добираєте такі досконалі моделі для своїх скульптур? П р а к с и т е л ь. Бачите, ми, греки, вважаємо, що кожна людина — прекрасна. Якщо раптом хтось не красивий від природи, мистецтво повинно цю помилку виправити, тому в моїх творіннях ви можете побачити тільки прекрасних, гармонійно розвинених людей. Е к с к у р с а н т. З якими матеріалами Ви волієте працювати? П р а к с и т е л ь. Мій улюблений матеріал — мармур. Мені здається, що скульптури з мармуру якнайбільше здатні передати якості людського тіла. Е к с к у р с а н т. Хто Ваш улюблений герой? П р а к с и т е л ь. Не герой, а героїня. Це богиня Афродіта, сповнена грації й чуттєвої чарівності, ідеал жіночої краси. Тому у своїх роботах мені хотілося б зберегти пропорції реальної героїні. Е к с к у р с а н т. Велике спасибі за Ваші відповіді і за ту красу, що Ви даруєте людям. 4-й п о к у п е ц ь. Як же ми з вами забули про легендарного «Дискобола» Мирона? Не могли б ви показати нам копію цього прекрасного твору? Статуя «Дискобол» уособлює уявлення греків про прекрасну, гармонійно розвинену людину. Метальник диска представлений у складній позі в момент переходу від розмаху до кидка, показана кульмінаційна точка руху. Головна задача скульптора — відтворити динамічну рівновагу героя, щоб глядачі уявили, що дискобол зараз випрямиться і кине диск краще за своїх суперників. 5-й п о к у п е ц ь. А мене більше цікавлять мальовничі полотна, зокрема, роботи Полігнота. Кажуть, що його палітра обмежена чотирма фарбами, а фігури на картинах розташовані на різних рівнях, щоб передати глибину простору. Полігнот — великий майстер, який здатен відтворити витончену легкість тонких і прозорих одягів, що розвіваються на вітру, складні зачіски, обличчя і жести. 6-й п о к у п е ц ь. А мені, будь ласка, покажіть вазу, щоб прикрасити нею мій будинок. Х а з я ї н к р а м н и ц і. Вам яку: чорнофігурну чи червонофігурну? П о к у п е ц ь. А в чому різниця? Х а з я ї н. Наш посуд різноманітний за формами і розмірами. У кожної речі своє призначення. Для вина й олії раджу амфору, для ароматної олії — невеличку видовжену вазочку, для прикрас — коробочку. Художники прикрашають свої вироби орнаментами, малюнками з життя. А виготовляються усі вони з обпаленої глини двох варіантів. Одна має червонуватий колір, а малюнок, зображений на ній, наноситься чорною фарбою; інші — навпаки. Тож вам яку? П о к у п е ц ь. Мені чорнофігурну вазочку для дружини, що зберіга-име в ній свою ароматну олію. П р о д а в е ц ь л і т е р а т у р и. А чи не хочете ви познайомитися з моїм товаром? Отут ви теж знайдете для себе багато цікавого. 7-й п о к у п е ц ь. Мене дуже цікавлять афоризми знаменитих греків, не могли б ви щось порадити? П р о д а в е ц ь л і т е р а т у р и. Вам пощастило, є в мене один твір. Я зараз прочитаю кілька висловлювань із нього, а ви вирішуйте, чи це те, що потрібно. Кілька крилатих висловлювань знаменитого Аристотеля: «Коли вчишся, не оглядайся на тих, хто відстав», «Корінь навчання гіркий, а плід — солодкий»; а от із Піфагора: «З людьми варто поводитися так, щоб не друзів робити ворогами, а ворогів — друзями». А це вже Анахарсис: «Стримуй язика: не говори про інших погано, щоб не почути про себе ще гіршого», «Не радій чужому лиху», «Бережи себе сам» і його ж питання-загадка: «Що в людині одночасно і добре, і погане? Язик». Особисто мені дуже подобається реальний випадок із життя моїх земляків, що також вміщений тут: коли афіняни засудили Сократа на смерть, дружина сказала йому: «Ти вмираєш безневинно», на що Сократ мудро помітив: «А ти б хотіла, щоб заслужено?». Ну що, берете ви цей прекрасний твір, повний мудрих висловів? П о к у п е ц ь. Звичайно ж, беру. А от мій товариш дуже хотів би придбати щось цікаве для своїх маленьких дітей. П р о д а в е ц ь. І тут я вам теж допоможу. Тільки-но сьогодні отримали чудовий збірник народних загадок, що, думаю, сподобаються дітям вашого друга. Судіть самі. Ось така загадка: «Я — чорна дитина блискучого батька, птах без крил. Я здіймаюся до небес, ледь народившись, і розчиняюся у повітрі». Не кожний з вас догадається, що мова йде про дим. А от ще одна загадка, вгадайте: «Не говори нічого — і ти назвеш моє ім’я; але якщо ти назвеш мене, вимовляючи моє ім’я, о, диво, ти назвеш мене!» Ну що, і ця вам не під силу? А тим часом мова йде про мовчання. Ну,а з цією, я думаю, ви впораєтеся: «Коли ти дивишся, я теж дивлюся на тебе, але не бачу, тому що в мене немає очей». Е к с к у р с а н т. Це легка загадка, мова йде про дзеркало. 1-й е к с к у р с о в о д. Однак я чую гудок нашого корабля. Капітан повідомляє нам, що настав час залишати гостинні Афіни, хоча наше міс-о розкрило перед вами далеко не всі свої скарби. Якщо хтось із вас збереться ще раз відвідати наше місто, то ми розповімо вам про геніальних грецьких письменників і познайомимо з їхньою творчістю. Тож запрошуємо в гості до нас.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |