И та і в кінці прислівників

Мета: ознайомити семикласників з основними правилами правопису голосних и та і в кінці прислівників; сприяти зміцненню навичок правопису прислівників з відповідною орфограмою, пояснювати її за допомогою орфографічних правил; формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати прислівники з вивченою орфограмою; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу усвідомити роль виховання в житті людини.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія і фразеологія: прислівники у народних висловах.

Культура мовлення і стилістика: правильне наголошування прислівників.

Текст (риторичний аспект): використання прислівників у текстах художнього стилю.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

Проведення в класі конкурсу на кращу декламацію власного вірша-мініатюри гумористичного змісту, використовуючи рими навмання — спросоння, попідвіконню — попідтинню.

ІV. Виконання системи практичних завдань

Творче спостереження з елементами аналізу

Ø  Прочитати текст. Визначити стиль і тип мовлення. Дібрати до тексту заголовок. Скласти план висловлювання й усно переказати прочитане.

Усе своє життя, усі свої сили вкладала бабуся Світлана у догляд за Вітею, у Вітине виховання. Вона водила його всюди, куди тільки могла, — у зоопарк, у цирк, у театри. Вона хотіла, щоб Вітя вповні бачив усе живе, а не з екрана телевізора.

І ще — вона інколи водила його в музеї. Хотіла, щоб він змалку звикав до справжнього мистецтва. Бабуся Світлана в музеях завжди говорила пошепки. Це Віті теж подобалося, бо надавало якоїсь таємничості, незвичайності.

Найчастіше вони ходили в Музей українського мистецтва — величний, з колонами, де над довгими сходами обабіч входу сидять два сірі гривасті леви. Був ще один лев — усередині музею, у залі на першому поверсі.

Вони довго ходили по залах музею, мовчки роздивлялися картини, скульптури. І старих часів, і сучасні. Але наприкінці завжди приходили в зал, де висіли картини художника Крижицького. І відшукували картину, яка називалася «Дуби».

Картина справді була незвичайна. Від неї просто віяло чистим морозним повітрям. І здавалося, ступи вперед — і зарипить під ногами сніг… (За В. Нестайком).

Ø  Виписати з тексту спочатку прислівники, у кінці яких уживається буква и, потім — прислівники з буквою і. Назвати орфограму і за допомогою теоретичного матеріалу підручника з’ясувати правила написання.

Творчий диктант

Ø  Утворити прислівники шляхом поєднання іменників з прийменником в. Пояснити написання.

В(глибина), в(гора), в(далечінь), в(далина), в(ніч), в(ранок), в(середина), в(купа), в(кінець).

Ø  З виділеними прислівниками скласти словосполучення. Назвати головне і залежне слова, з’ясувати, як вони з’єднані (за змістом і граматично чи тільки за змістом).

Розподільний диктант

Ø  Записати слова у дві колонки: 1) и в кінці прислівників; 2) і в кінці прислівників. Позначити орфограму.

Удвіч.., заоч.., восен.., взагал.., декол.., звідк.., дедал.., надвор.., навпомацк.., вширшк.., всюд.., наодинц.., напровесн.., втрич.., упівсил.., досередин.., віднин.., зовн.., навколішк..

Ø  З’ясувати, від яких частин мови утворені прислівники.

Ø  Запам’ятати наголошування й правопис прислівників взнаки, утямки, вскоки. За допомогою тлумачного словника з’ясувати їх лексичне значення. Скласти з ними речення.

Дослідження-відновлення

Ø  Відновити й записати прислів’я, дібравши їх продовження з другої колонки. Пояснити правопис наявних прислівників. Назвати орфограми.

Що маєш робити, …

Без діла жить — …

Хто спішить, …

Лінивому …

Грамоті вчиться — …

Письменний бачить поноч(и,і) більше, …

Хто нічого не робить, …

все нікол(и,і).

той нікол(и,і) не має часу.

завжд(и,і) пригодиться.

то зроби сьогодн(и,і).

як неписьменний удень.

тільк(и,і) небо коптить.

той двіч(и,і) робить.

Ø  З’ясувати тематику прислів’їв.

Ситуативне завдання (робота в парах)

Ø  Уявити, що ви знаходитесь у музеї (краєзнавчому, художньому, історичному або якогось письменника). Скласти діалог з однокласником, використовуючи прислівники з орфограмою «И та і в кінці прислівників».

V. Підсумок уроку

Подумати і дати відповіді на запитання:

1. Яка закономірність простежується у вживанні букв и та і наприкінці прислівників?

2. Поміркувати: и чи і потрібно писати в кінці прислівників, якщо перед голосним стоїть шиплячий приголосний? Навести приклади таких прислівників.

VІ. Домашнє завдання

1. Записати, уставивши и або і. Указати на спосіб творення прислівників. Скласти автобіографічне оповідання про один із випадків, що трапився у вашому житті, використовуючи подані прислівники.

Увечер.., вовік.., навкруг.., відтод.., навшпиньк.., напрот.., напередодн.., момивол..

2. Розкрити зміст вислову Вчитися ніколи не пізно. Свої міркування оформити у вигляді твору-мініатюри.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: