Мета: ознайомити семикласників з основними правилами правопису голосних и та і в кінці прислівників; сприяти зміцненню навичок правопису прислівників з відповідною орфограмою, пояснювати її за допомогою орфографічних правил; формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати прислівники з вивченою орфограмою; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу усвідомити роль виховання в житті людини. Внутрішньопредметні зв’язки: Лексикологія і фразеологія: прислівники у народних висловах. Культура мовлення і стилістика: правильне наголошування прислівників. Текст (риторичний аспект): використання прислівників у текстах художнього стилю. Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку ІІІ. Перевірка домашнього завдання Проведення в класі конкурсу на кращу декламацію власного вірша-мініатюри гумористичного змісту, використовуючи рими навмання — спросоння, попідвіконню — попідтинню. ІV. Виконання системи практичних завдань Творче спостереження з елементами аналізу Ø Прочитати текст. Визначити стиль і тип мовлення. Дібрати до тексту заголовок. Скласти план висловлювання й усно переказати прочитане. Усе своє життя, усі свої сили вкладала бабуся Світлана у догляд за Вітею, у Вітине виховання. Вона водила його всюди, куди тільки могла, — у зоопарк, у цирк, у театри. Вона хотіла, щоб Вітя вповні бачив усе живе, а не з екрана телевізора. І ще — вона інколи водила його в музеї. Хотіла, щоб він змалку звикав до справжнього мистецтва. Бабуся Світлана в музеях завжди говорила пошепки. Це Віті теж подобалося, бо надавало якоїсь таємничості, незвичайності. Найчастіше вони ходили в Музей українського мистецтва — величний, з колонами, де над довгими сходами обабіч входу сидять два сірі гривасті леви. Був ще один лев — усередині музею, у залі на першому поверсі. Вони довго ходили по залах музею, мовчки роздивлялися картини, скульптури. І старих часів, і сучасні. Але наприкінці завжди приходили в зал, де висіли картини художника Крижицького. І відшукували картину, яка називалася «Дуби». Картина справді була незвичайна. Від неї просто віяло чистим морозним повітрям. І здавалося, ступи вперед — і зарипить під ногами сніг… (За В. Нестайком). Ø Виписати з тексту спочатку прислівники, у кінці яких уживається буква и, потім — прислівники з буквою і. Назвати орфограму і за допомогою теоретичного матеріалу підручника з’ясувати правила написання. Творчий диктант Ø Утворити прислівники шляхом поєднання іменників з прийменником в. Пояснити написання. В(глибина), в(гора), в(далечінь), в(далина), в(ніч), в(ранок), в(середина), в(купа), в(кінець). Ø З виділеними прислівниками скласти словосполучення. Назвати головне і залежне слова, з’ясувати, як вони з’єднані (за змістом і граматично чи тільки за змістом). Розподільний диктант Ø Записати слова у дві колонки: 1) и в кінці прислівників; 2) і в кінці прислівників. Позначити орфограму. Удвіч.., заоч.., восен.., взагал.., декол.., звідк.., дедал.., надвор.., навпомацк.., вширшк.., всюд.., наодинц.., напровесн.., втрич.., упівсил.., досередин.., віднин.., зовн.., навколішк.. Ø З’ясувати, від яких частин мови утворені прислівники. Ø Запам’ятати наголошування й правопис прислівників взнаки, утямки, вскоки. За допомогою тлумачного словника з’ясувати їх лексичне значення. Скласти з ними речення. Дослідження-відновлення Ø Відновити й записати прислів’я, дібравши їх продовження з другої колонки. Пояснити правопис наявних прислівників. Назвати орфограми.
Ø З’ясувати тематику прислів’їв. Ситуативне завдання (робота в парах) Ø Уявити, що ви знаходитесь у музеї (краєзнавчому, художньому, історичному або якогось письменника). Скласти діалог з однокласником, використовуючи прислівники з орфограмою «И та і в кінці прислівників». V. Підсумок уроку Подумати і дати відповіді на запитання: 1. Яка закономірність простежується у вживанні букв и та і наприкінці прислівників? 2. Поміркувати: и чи і потрібно писати в кінці прислівників, якщо перед голосним стоїть шиплячий приголосний? Навести приклади таких прислівників. VІ. Домашнє завдання 1. Записати, уставивши и або і. Указати на спосіб творення прислівників. Скласти автобіографічне оповідання про один із випадків, що трапився у вашому житті, використовуючи подані прислівники. Увечер.., вовік.., навкруг.., відтод.., навшпиньк.., напрот.., напередодн.., момивол.. 2. Розкрити зміст вислову Вчитися ніколи не пізно. Свої міркування оформити у вигляді твору-мініатюри.
| |||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |