Мета: повторити й поглибити знання учнів про способи творення прислівників, зокрема про префіксальний спосіб; сприяти зміцненню навичок правопису прислівників з часткою не разом і окремо та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати прислівники з вивченою орфограмою; розвивати творчі вміння зіставляти, моделювати й конструювати прислівники з часткою не; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів шанобливе ставлення до праці людини. Внутрішньопредметні зв’язки: Лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів; прислівники-синоніми. Культура мовлення і стилістика: правильне наголошування прислівників з часткою не. Текст (риторичний аспект): використання прислівників у текстах художнього стилю. Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку. Оголошення епіграфа уроку Праця людини — окраса і слава, Праця людини — безсмертя її! В. Симоненко ІІІ. Розвиток пошукової пізнавальної активності Творче спостереження з елементами аналізу Ø Прочитати текст. З’ясувати, що виражає заголовок: тему чи основну думку. Виписати слова, що вживаються з часткою не. Визначити, до яких частин мови вони належать. ОТАКИМ БУВ МІЙ ДІДУСЬ Коли я їздив на канікули до дідуся й бабусі, мене щоранку пробуджувало гупання його рухавки. Дідусь і мене навчив деяких речей, а особливо — присідати на одній нозі. Недарма він це любив показувати іншим, навіть коли вже мав за 85 років. На жаль, я не займався рухавкою з таким завзяттям, як він. У ті часи дідусь сидів цілий день за робочим столом у своїй малюсінькій кімнаті й цокав невпинно на старій друкарській машинці. Я завжди дивувався дідусевій дисципліні. Навіть у глибокій старості, маючи вже за 90, він незмінно сідав за робочий стіл і працював неабияк. Відволікався хіба що на поїздки на пошту, на догляд за садком-городом чи на прийняття гостей (За Ю.Ткачем). Ø Дослідити спосіб творення вжитих у тексті прислівників. ІV. Виконання системи практичних завдань на вдосконалення орфографічних умінь і навичок Дослідження-зіставлення Ø До поданих слів дібрати з довідки прислівники-синоніми, утворені префіксальним способом за допомогою частки не. Пояснити написання прислівників з не. Мало, обґрунтовано, поганенько, грубо, просто, збитково, тьмяно, низько, постійно, безрадісно, терміново, мілко, халатно, злочинно, могутньо. Довідка: невтішно, невибагливо, нездоланно, небезпідставно, невиразно, неввічливо, небагато, неглибоко, невигідно, негайно, незаконно, невпинно, неважно, невисоко, недбало. Ø Визначити, які прислівники без не не вживаються. Ø 2–3 прислівники з часткою не ввести в самостійно складені речення із протиставленням. Пояснити правопис. Розподільний диктант Розподілити прислівники за колонками таблиці відповідно до правил правопису.
Не/бавом; не/багатолюдно; не/бажано; не/безплідно, а результативно; не/безуспішно; не/близько, а далеко; не/боязко, а впевнено; не/вгаваюче; не/вгамовано; не/вдало; не/вдогад; не/взабарі; не/відь-де; не/влад; не/навмисно; не/впопад; не/гоже; не/голосно, а тихо; не/гучно, проте приглушено; не/даром; не/задовго; не/квапом; не/мало, а достатньо; не/минуче; не/помалу; не/рідко, не/щодавно; не/швидко, а повільно. Ø Зробити розбір за будовою слів неабияк, недарма, неподалеку. Запам’ятати їх наголошення. Диктант з обґрунтуванням Ø Прочитати. З’ясувати, у яких прислівниках частка не входить до складу префікса недо-. Сформулювати відповідне правило правопису. Недоречно, недорого, недоброзичливо, недоцільно, недобре, недоброхіть, недостатньо, недоброякісно, недосяжно, недостатньо. Ø Виписати прислівники з префіксом недо-. Порівняти їх правопис зі словами не до речі, не до вподоби, не до ладу, не до смаку. Завдання для допитливих Ø Поміркувати, чому, наприклад, слово недоречно пишеться разом, а не до речі — окремо. Чи належать ці слова до однієї частини мови? Ø Пояснити лексичне значення прислівника недоброхіть (за потреби скористуватися тлумачним словником). Дібрати до нього слова-синоніми. Орфографічний практикум Ø Списати, розкриваючи дужки. Пояснити написання не з прислівниками. Розмовляти (не)по-вашому; (не)дуже холодно; (не)зовсім правильно; ставитися (не)адекватно; писати (не)розбірливо; співати (не)голосно; говорити (не)точно; коштує (не)дорого, а дешево; поводити (не)дисципліновано; виконати (не)добросовісно, а халатно; стояти (не)порушно; трапилося (не)задовго; (не)забутньо провести час; (не)довершено зроблений; забути (не)навмисно, а випадково; тримати (не)міцно; виїхати (не)надовго, а тимчасово; розташований (не)подалік; учинити (не)по-дружньому. Ø Визначити тип словосполучень за головним словом. Зробити аналіз виділеного словосполучення. V. Підсумок уроку VІ. Домашнє завдання 1. Скласти кросворд з теми «Не з прислівниками». 2. Скласти словниковий диктант на вивчену орфограму.
| ||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |