Не з прислівниками

Мета: повторити й поглибити знання учнів про способи творення прислівників, зокрема про префіксальний спосіб; сприяти зміцненню навичок правопису прислівників з часткою не разом і окремо та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати прислівники з вивченою орфограмою; розвивати творчі вміння зіставляти, моделювати й конструювати прислівники з часткою не; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів шанобливе ставлення до праці людини.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів; прислівники-синоніми.

Культура мовлення і стилістика: правильне наголошування прислівників з часткою не.

Текст (риторичний аспект): використання прислівників у текстах художнього стилю.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку. Оголошення епіграфа уроку

Праця людини — окраса і слава,

Праця людини — безсмертя її!

В. Симоненко

ІІІ. Розвиток пошукової пізнавальної активності

Творче спостереження з елементами аналізу

Ø  Прочитати текст. З’ясувати, що виражає заголовок: тему чи основну думку. Виписати слова, що вживаються з часткою не. Визначити, до яких частин мови вони належать.

ОТАКИМ БУВ МІЙ ДІДУСЬ

Коли я їздив на канікули до дідуся й бабусі, мене щоранку пробуджувало гупання його рухавки. Дідусь і мене навчив деяких речей, а особливо — присідати на одній нозі. Недарма він це любив показувати іншим, навіть коли вже мав за 85 років. На жаль, я не займався рухавкою з таким завзяттям, як він. У ті часи дідусь сидів цілий день за робочим столом у своїй малюсінькій кімнаті й цокав невпинно на старій друкарській машинці.

Я завжди дивувався дідусевій дисципліні. Навіть у глибокій старості, маючи вже за 90, він незмінно сідав за робочий стіл і працював неабияк. Відволікався хіба що на поїздки на пошту, на догляд за садком-городом чи на прийняття гостей (За Ю.Ткачем).

Ø  Дослідити спосіб творення вжитих у тексті прислівників.

ІV. Виконання системи практичних завдань на вдосконалення орфографічних умінь і навичок

Дослідження-зіставлення

Ø  До поданих слів дібрати з довідки прислівники-синоніми, утворені префіксальним способом за допомогою частки не. Пояснити написання прислівників з не.

Мало, обґрунтовано, поганенько, грубо, просто, збитково, тьмяно, низько, постійно, безрадісно, терміново, мілко, халатно, злочинно, могутньо.

Довідка: невтішно, невибагливо, нездоланно, небезпідставно, невиразно, неввічливо, небагато, неглибоко, невигідно, негайно, незаконно, невпинно, неважно, невисоко, недбало.

Ø  Визначити, які прислівники без не не вживаються.

Ø  2–3 прислівники з часткою не ввести в самостійно складені речення із протиставленням. Пояснити правопис.

Розподільний диктант

Розподілити прислівники за колонками таблиці відповідно до правил правопису.

Без частки не

Можна дібрати синонім

Є протиставлення

не вживається

без частки не

 

 

 

 

Не/бавом; не/багатолюдно; не/бажано; не/безплідно, а результативно; не/безуспішно; не/близько, а далеко; не/боязко, а впевнено; не/вгаваюче; не/вгамовано; не/вдало; не/вдогад; не/взабарі; не/відь-де; не/влад; не/навмисно; не/впопад; не/гоже; не/голосно, а тихо; не/гучно, проте приглушено; не/даром; не/задовго; не/квапом; не/мало, а достатньо; не/минуче; не/помалу; не/рідко, не/щодавно; не/швидко, а повільно.

Ø  Зробити розбір за будовою слів неабияк, недарма, неподалеку. Запам’ятати їх наголошення.

Диктант з обґрунтуванням

Ø  Прочитати. З’ясувати, у яких прислівниках частка не входить до складу префікса недо-. Сформулювати відповідне правило правопису.

Недоречно, недорого, недоброзичливо, недоцільно, недобре, недоброхіть, недостатньо, недоброякісно, недосяжно, недостатньо.

Ø  Виписати прислівники з префіксом недо-. Порівняти їх правопис зі словами не до речі, не до вподоби, не до ладу, не до смаку.

Завдання для допитливих

Ø  Поміркувати, чому, наприклад, слово недоречно пишеться разом, а не до речі — окремо. Чи належать ці слова до однієї частини мови?

Ø  Пояснити лексичне значення прислівника недоброхіть (за потреби скористуватися тлумачним словником). Дібрати до нього слова-синоніми.

Орфографічний практикум

Ø  Списати, розкриваючи дужки. Пояснити написання не з прислівниками.

Розмовляти (не)по-вашому; (не)дуже холодно; (не)зовсім правильно; ставитися (не)адекватно; писати (не)розбірливо; співати (не)голосно; говорити (не)точно; коштує (не)дорого, а дешево; поводити (не)дисципліновано; виконати (не)добросовісно, а халатно; стояти (не)порушно; трапилося (не)задовго; (не)забутньо провести час; (не)довершено зроблений; забути (не)навмисно, а випадково; тримати (не)міцно; виїхати (не)надовго, а тимчасово; розташований (не)подалік; учинити (не)по-дружньому.

Ø  Визначити тип словосполучень за головним словом. Зробити аналіз виділеного словосполучення.

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

1. Скласти кросворд з теми «Не з прислівниками».

2. Скласти словниковий диктант на вивчену орфограму.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: