Мета: повторити й поглибити знання учнів про способи творення прислівників, зокрема про префіксальний спосіб; сприяти зміцненню навичок правопису прислівників з часткою ні та позначати відповідну орфограму, пояснювати її за допомогою орфографічних правил; формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати прислівники з вивченою орфограмою; розвивати творчі вміння зіставляти, моделювати й конструювати прислівники з часткою ні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів шанобливе ставлення до праці людини. Внутрішньопредметні зв’язки: Лексикологія і фразеологія: фразеологізми з прислівниками; прислівники-синоніми, антоніми. Культура мовлення і стилістика: правильне наголошування прислівників з часткою ні. Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку ІІІ. Виконання системи практичних завдань на вдосконалення орфографічних умінь і навичок Дослідження-пошук Ø Звернути увагу на наголошування прислівників. За допомогою тлумачного словника згрупувати їх за значенням, утворивши синонімічні ряди: а) зі значенням «немає звідки»; б) зі значенням «жодного місця». 1) Нізвідки, нізвідки, нізвідкіль, нізвідкіль, нізвідкіля, нізвідкіля. 2) Нівідкіль, нівідкіль, нівідкіля, нівідкіля. Ø З одним прислівником кожного синонімічного ряду скласти речення. З’ясувати синтаксичну роль ужитих прислівників. Ø Поміркувати, яку роль відіграє наголос у словах нікуди і нікуди. Пояснювальний диктант Ø Записати речення, розкриваючи дужки. Пояснити правопис часток не і ні. 1) (Ні)як я барвами досхочу своїх очей (не)напою. 2) (Не)дарма ми гибли, до правди йдучи (Олександр Олесь). 3) Лиш росою буде плакати жито і пливтимуть (не)помітно віки. 4) Геніїв між нами (не)багато, то чому б не поклонятись їм! 5) (Не)можна життя заховати за рожевих ілюзій вуаль. 6) Тут я почну зажинок, бо кращий урожай (не)жде мене (ні)де. 7) Цілий тиждень живу і ходжу між левами, (не)даремно ж і місто взивається — Львів (В.Симоненко). Ø Виписати з художньої літератури 5–6 речень із прислівниками, у яких уживаються частки не і ні. Позначити орфограми. Ø Зробити морфологічний розбір виділених прислівників. Дослідження-відновлення Ø Відновити фразеологічні звороти, уставивши з довідки потрібні за змістом прислівники з часткою ні. 1) Голкою… ткнути. 2) Як… нічого. 3) …у світі. 4) І вгору глянути… 5) …б не подумав. 6) Далі вже… 7) …не годиться. 8) Переводиться на… Довідка: нікуди, нікуди, нінащо, ніде, ніде, нізащо, ніколи, ніколи. Ø Назвати синонімічний фразеологізм звороту ні за які гроші. Ø Виділені фразеологічні звороти ввести в самостійно складені речення. Творче конструювання з елементами зіставлення Ø Скласти речення з поданими парами слів. Пояснити різницю в значеннях прислівників. Ніяк — ніяк, ніколи — ніколи. Ø Указати на спосіб творення прислівників. Ø Зробити синтаксичний розбір одного зі складених речень. Орфографічний практикум Ø Записати під диктовку слова. Пояснити правопис не і ні з прислівниками. Визначити, у яких випадках не і ні виступають часткою, у яких — префіксом, а в яких — частиною кореня. Ні/трохи, ні/защо, ні/звідки, ні/туди ні/сюди, ні/так ні/сяк, ні/коли, не/дуже, не/задовго, не/влад, не/даремно, не/інакше, ні/чогісінько, ні/яково, не/одноразово, ні/скільки, ні/почім. Ø До виділених прислівників дібрати синоніми й антоніми. ІV. Узагальнення й систематизація знань Гра «Фразеологічний аукціон» Ø Назвати фразеологізми, до складу яких входять прислівники з частками не і ні. Перемагає той, хто дає правильну відповідь останнім. Виписати із фразеологічного словника 3–4 фразеологізми, у яких уживаються прислівники з частками не і ні. V. Підсумок уроку VІ. Домашнє завдання Записати 5–6 прислів’їв та приказок з прислівниками, у яких уживається частка ні. Зробити морфологічний розбір двох прислівників.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |