Мета: удосконалювати творчі вміння учнів працювати з текстом, знаходити його структурні компоненти, мовні засоби міжфразового зв’язку; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у семикласників почуття відповідальності за збереження природи батьківської землі. Внутрішньопредметні зв’язки: Граматика: виділення тематичних речень, мовних засобів зв’язку речень у тексті. Текст (риторичний аспект): удосконалення вмінь відтворювати деформований текст. Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь. ХІД УРОКУ I. Організаційний момент II. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку III. Актуалізація опорних знань семикласників Подумати і дати відповіді на запитання: 1. Що називається текстом? 2. Які структурні особливості має текст? 3. За допомогою яких мовних засобів зв’язуються частини тексту? IV. Виконання системи творчих завдань, спрямованих на формування мовленнєвознавчих понять
Дослідження-реконструювання - Прочитати висловлювання. Чи можна вважати його текстом? Визначити тему й основну думку. Дібрати заголовок. Спів — це сигнал самця, адресований самці, мета якого — полегшити їх зустріч, а головне попередити інших птахів свого виду про те, що дана гніздова ділянка вже зайнята. По-справжньому співають тільки самці і то лише в період розмноження. Приємний і мелодійний голос мають переважно дрібні птахи із ряду горобиних. Найактивніше вони співають перед початком і під час гніздування. Загальновизнаним, найкращим співаком серед птахів уважається соловейко. Але серед птахів-співаків у соловейка є багато конкурентів. Деякі з них майстерно копіюють співи інших птахів, наслідують різні звуки. Це так звані птахи-пересмішники, до яких належить сойка, шпак, деякі кропив’янки, очеретянки та ін. Шпак, наприклад, наслідує рипіння воза, удари батога, трель жайворонка, щебетання ластівки, пісні дроздів, крякання качки, цвіркання горобця (Ф. Гальченко). Ø Дослідити, чи правильно поділено висловлювання на абзаци. У разі потреби доцільно поділити текст на окремі смислові частини. Ø Визначити мовні засоби зв’язку речень у тексті й записати їх до потрібної колонки. Лексичні засоби зв’язку Граматичні засоби зв’язку Творчий диктант Ø Прослухати текст. Дібрати до нього заголовок, який би виражав основну думку. Записати текст під диктовку. Навесні, узимку, в інші періоди року звірі іноді потрапляють у біду. У таких випадках людина повинна негайно допомогти. Перед весняною повінню в місцях, які затоплюються, доцільно споруджувати плотини з хворосту або іншого матеріалу. У літній сухий період у лісі може спалахнути пожежа. Єдина допомога — не дати вогню розгорітися (За В. Бондаренком). Ø Продовжити текст власними думками (5–6 речень) так, щоб були наявні всі структурні компоненти: зачин, основна частина, кінцівка.
Дослідження-моделювання Ø Прочитати речення. Розташувати їх так, щоб утворився текст. Дібрати заголовок, який би виражав тему висловлювання. 1) Не завжди люди розуміли і те, що в них відповідно до природи є не тільки права, а й обов’язки. 2) Наші обов’язки перед природою полягають у тому, щоб пропагувати наукові основи охорони та раціонального використання дикої флори й фауни, нормувати мисливство, охороняти середовище й шляхи міграції тварин, створювати заповідники, заказники. 3) Останні ще і тепер не сформульовані чітко, але цілком зрозуміло, що в їх основі лежить культура спілкування з природою. 4) Люди, постійно стикаючись із різними проблемами, збереженню природи не завжди приділяли належну увагу. Ключ: 4, 1, 3, 2.
V. Систематизація й узагальнення знань Ø Продовжити думку: Текст — це… . Лексичними засобами зв’язку речень у тексті є… . Основна частина тексту — це… . VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання Скласти текст-розповідь про заповідник України, у якому вам довелося побувати або читати про нього. Визначити в тексті структурні компоненти, лексичні і граматичні засоби зв’язку
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |