Повторення вивченого про текст, його структурні особливості

Мета: удосконалювати творчі вміння учнів працювати з текстом, знаходити його структурні компоненти, мовні засоби міжфразового зв’язку; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у семикласників почуття відповідальності за збереження природи батьківської землі.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Граматика: виділення тематичних речень, мовних засобів зв’язку речень у тексті.

Текст (риторичний аспект): удосконалення вмінь відтворювати деформований текст.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

ХІД УРОКУ

I.                   Організаційний момент

II. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку

III. Актуалізація опорних знань семикласників

Подумати і дати відповіді на запитання:

1. Що називається текстом?

2. Які структурні особливості має текст?

3. За допомогою яких мовних засобів зв’язуються частини тексту?
 

IV. Виконання системи творчих завдань, спрямованих на формування мовленнєвознавчих понять

 

Дослідження-реконструювання

- Прочитати висловлювання. Чи можна вважати його текстом? Визначити тему й основну думку. Дібрати заголовок.

Спів — це сигнал самця, адресований самці, мета якого — полегшити їх зустріч, а головне попередити інших птахів свого виду про те, що дана гніздова ділянка вже зайнята. По-справжньому співають тільки самці і то лише в період розмноження.

Приємний і мелодійний голос мають переважно дрібні птахи із ряду горобиних. Найактивніше вони співають перед початком і під час гніздування.

Загальновизнаним, найкращим співаком серед птахів уважається соловейко. Але серед птахів-співаків у соловейка є багато конкурентів. Деякі з них майстерно копіюють співи інших птахів, наслідують різні звуки. Це так звані птахи-пересмішники, до яких належить сойка, шпак, деякі кропив’янки, очеретянки та ін. Шпак, наприклад, наслідує рипіння воза, удари батога, трель жайворонка, щебетання ластівки, пісні дроздів, крякання качки, цвіркання горобця (Ф. Гальченко).

Ø    Дослідити, чи правильно поділено висловлювання на абзаци. У разі потреби доцільно поділити текст на окремі смислові частини.

Ø    Визначити мовні засоби зв’язку речень у тексті й записати їх до потрібної колонки.

Лексичні засоби зв’язку

Граматичні засоби зв’язку

Творчий диктант

Ø  Прослухати текст. Дібрати до нього заголовок, який би виражав основну думку. Записати текст під диктовку.

Навесні, узимку, в інші періоди року звірі іноді потрапляють у біду. У таких випадках людина повинна негайно допомогти. Перед весняною повінню в місцях, які затоплюються, доцільно споруджувати плотини з хворосту або іншого матеріалу. У літній сухий період у лісі може спалахнути пожежа. Єдина допомога — не дати вогню розгорітися (За В. Бондаренком).

Ø  Продовжити текст власними думками (5–6 речень) так, щоб були наявні всі структурні компоненти: зачин, основна частина, кінцівка.

 

Дослідження-моделювання

Ø  Прочитати речення. Розташувати їх так, щоб утворився текст. Дібрати заголовок, який би виражав тему висловлювання.

1) Не завжди люди розуміли і те, що в них відповідно до природи є не тільки права, а й обов’язки. 2) Наші обов’язки перед природою полягають у тому, щоб пропагувати наукові основи охорони та раціонального використання дикої флори й фауни, нормувати мисливство, охороняти середовище й шляхи міграції тварин, створювати заповідники, заказники. 3) Останні ще і тепер не сформульовані чітко, але цілком зрозуміло, що в їх основі лежить культура спілкування з природою. 4) Люди, постійно стикаючись із різними проблемами, збереженню природи не завжди приділяли належну увагу.

Ключ: 4, 1, 3, 2.

 

V. Систематизація й узагальнення знань

Ø  Продовжити думку:

Текст — це… . Лексичними засобами зв’язку речень у тексті є… . Основна частина тексту — це… .

VI. Підсумок уроку

 

VII. Домашнє завдання

Скласти текст-розповідь про заповідник України, у якому вам довелося побувати або читати про нього. Визначити в тексті структурні компоненти, лексичні і граматичні засоби зв’язку


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: