Цілі уроку: ознайомити учнів з фізичними й хімічними власти- востями оксидів; дати поняття індикаторів, пояснити їх використання для визначення кислот та основ; розвивати логічне мислення учнів на прикладі порівняння взаємодії кислотних і основних оксидів з водою, кислотами, лугами, іншими оксидами; розвивати вміння й навички складати рівняння хімічних реакцій на прикладі хімічних властивостей оксидів. Тип уроку: формування вмінь і навичок. Форми роботи: фронтальна робота, розповідь учителя, демонстраційний експеримент. Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, хімічні реактиви.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Перевірка домашнього завдання, мотивація навчальної діяльності Ø Ми знаємо, що за складом хімічні сполуки поділяються на чотири класи. Які саме? (Оксиди, основи, кислоти, солі) Ø Як розрізняють класи сполук? (За складом речовин) Ø А якщо формула речовини не відома? (То розпізнати її можна за хімічними властивостями)
ІІІ. Формування вмінь і навичок
Демонстрація 2. Взаємодія кислотних і основних оксидів з водою Дослід 1. Розглянемо два оксиди: СаО і P2O5. Що можна сказати про фізичні властивості цих оксидів? (Тверді, білого кольору, розчинні у воді) Не всі оксиди тверді. — Наведіть приклади газоподібних оксидів. (CO, CO2, SO2) Відрізняються оксиди:
Розчинні оксиди взаємодіють із водою. — Які продукти виходять у результаті такої взаємодії?
Дослід 2. У склянку з водою насипаємо білий порошок СаО, а в іншу - білий порошок P2O5.
Розібратися в цьому нам допоможе індикатор - речовина, що реагує на різне середовище зміною забарвлення. Познайомимося з двома з них.Фенолфталеїн - безбарвний у нейтральному й кислому середовищі, стає малиновим у лужному середовищі. Додаємо дві краплі фенолфталеїну в розчин СаО - з’являється малинове забарвлення, а в розчині P2O5 колір не змінився. Метиловий оранжевий у нейтральному середовищі - оранжевий, у лужному - жовтий, у кислому - червоний. Додаємо по кілька крапель у наші розчини: розчин СаО під дією метилового оранжевого забарвився в жовтий колір, отже, у склянці міститься луг; розчин P2O5 набув червонного забарвлення, отже, у цій склянці міститься кислота. Запишемо рівняння реакцій, щоб підтвердити наші дослідження. CaO+H2O = Ca(OH)2 (кальцій гідроксид) P2O5+3H2O =3H3PO4 (ортофосфатна кислота) Висновок. Кислотні оксиди в результаті взаємодії з водою утворюють кислоти, а основні оксиди утворюють основи. По-різному кислотні й основні оксиди взаємодіють із лугами й кислотами. Розглянемо на прикладах: CaO+ 2HCl→CaCl2+ 2H2O CaO+NaOH ≠ P2O5+HCl≠ P2O5+6NaOH →2Na3PO4+3H2O Висновок. Кислотні оксиди взаємодіють з основами з утворенням солі й води; основні оксиди взаємодіють із кислотами з утворенням солі й води. Кислотні й основні оксиди можуть узаємодіяти між собою. CaO+ P2O5= Ca3(PO4)2
IV. Закріплення вивченого матеріалу Заповнюємо опорну схему «Хімічні властивості оксидів», по ланцюжку на дошці складаємо рівняння реакцій з опорної схеми.
V. Домашнє завдання Опрацювати відповідний параграф підручника, відповісти на запитання до нього, виконати вправи. Творче завдання. Підготувати повідомлення про використання оксидів.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |