Фізичні й хімічні властивості оксидів

Цілі уроку: ознайомити учнів з фізичними й хімічними власти- востями оксидів; дати поняття індикаторів, пояснити їх використання для визначення кислот та основ; розвивати логічне мислення учнів на прикладі порівняння взаємодії кислотних і основних оксидів з водою, кислотами, лугами, іншими оксидами; розвивати вміння й навички складати рівняння хімічних реакцій на прикладі хімічних властивостей оксидів.

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

Форми роботи: фронтальна робота, розповідь учителя, демонстраційний експеримент.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, хімічні реактиви.

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організація класу

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання, мотивація навчальної діяльності

Ø  Ми знаємо, що за складом хімічні сполуки поділяються на чотири класи. Які саме? (Оксиди, основи, кислоти, солі)

Ø  Як розрізняють класи сполук? (За складом речовин)

Ø  А якщо формула речовини не відома? (То розпізнати її можна за хімічними властивостями)

 

ІІІ. Формування вмінь і навичок

 

Демонстрація 2. Взаємодія кислотних і основних оксидів з водою

Дослід 1. Розглянемо два оксиди: СаО і P2O5. Що можна сказати про фізичні властивості цих оксидів? (Тверді, білого кольору, розчинні у воді)

Не всі оксиди тверді.

— Наведіть приклади газоподібних оксидів. (CO, CO2, SO2)

Відрізняються оксиди:

  • за забарвленням: CuО - чорний; Cu2O - червоний, Fe2O3 - бурий, Cr2O3- зелений тощо;
  • за температурою плавлення;
  • за розчинністю у воді (CuО, Fe2O3 - нерозчинні у воді; СаО й P2O5 - розчинні).

Розчинні оксиди взаємодіють із водою.

— Які продукти виходять у результаті такої взаємодії?

 

Дослід 2. У склянку з водою насипаємо білий порошок СаО, а в іншу - білий порошок P2O5.

  • Що спостерігаємо? Обидва порошки розчинилися у воді.
  • Що сталося з водою?

Розібратися в цьому нам допоможе індикатор - речовина, що реагує на різне середовище зміною забарвлення. Познайомимося з двома з них.Фенолфталеїн - безбарвний у нейтральному й кислому середовищі, стає малиновим у лужному середовищі. Додаємо дві краплі фенолфталеїну в розчин СаО - з’являється малинове забарвлення, а в розчині P2O5 колір не змінився.

Метиловий оранжевий у нейтральному середовищі - оранжевий, у лужному - жовтий, у кислому - червоний.

Додаємо по кілька крапель у наші розчини: розчин СаО під дією метилового оранжевого забарвився в жовтий колір, отже, у склянці міститься луг; розчин P2O5 набув червонного забарвлення, отже, у цій склянці міститься кислота.

Запишемо рівняння реакцій, щоб підтвердити наші дослідження.

CaO+H2O = Ca(OH)2 (кальцій гідроксид)

P2O5+3H2O =3H3PO(ортофосфатна кислота)

Висновок. Кислотні оксиди в результаті взаємодії з водою утворюють кислоти, а основні оксиди утворюють основи.

По-різному кислотні й основні оксиди взаємодіють із лугами й кислотами. Розглянемо на прикладах:

CaO+ 2HCl→CaCl2+ 2H2

CaO+NaOH ≠

P2O5+HCl≠

P2O5+6NaOH →2Na3PO4+3H2O         

Висновок. Кислотні оксиди взаємодіють з основами з утворенням солі й води; основні оксиди взаємодіють із кислотами з утворенням солі й води.

Кислотні й основні оксиди можуть узаємодіяти між собою.

CaO+ P2O5= Ca3(PO4)2

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Заповнюємо опорну схему «Хімічні властивості оксидів», по ланцюжку на дошці складаємо рівняння реакцій з опорної схеми.

 

V. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника, відповісти на запитання до нього, виконати вправи.

Творче завдання. Підготувати повідомлення про використання оксидів.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: