Мета: - поглибити знання учнів про історію українського народу; - ознайомити учнів з деякими відомостями про раннє дитинство великого українського поета і художника; - вчити аналізувати твір; - виділяти в тексті головне; характеризувати головного героя твору; робити висновки з прочитаного; - розвивати зорову пам'ять, зв’язне мовлення, читацькі інтереси учнів; - виховувати інтерес до вивчення історії України, любов і повагу до художника і поета Т.Г.Шевченка.
Обладнання: портрет Т.Г. Шевченка, репродукції художніх творів поета, автопортрети, автопортрети – офорти Великого Кобзаря, запис пісні «Зацвіла в долині…», виставка книг про Т.Г.Шевченка, закодоване послання, портрет О.Іваненко, портрет І.Їжакевича і його картина «Тарас – пастух».
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.
Хід уроку:
1. Організація класу до уроку Наш девіз: «Працюй - творчо, відповідай – швидко, точно і правильно!»
2. Актуалізація опорних знань (Звучить мелодія пісні «Зацвіла в долині…») 2.1. Гра «Прочитай послання» 2.2. Гра «Риминки» 2.3. Робота з класом
- Про кого сказано ці слова? «Він був і пастухом, і погоничем, і «козачком», і ким тільки не був, і чого тільки не робив! Але все ж йому хотілося бути малярем. Все що бачив, хотілося малювати!» (Про Тараса Григоровича Шевченка)
2.4. «Асоціативний кущ»
ШЕВЧЕНКО
2.5. Перевірка риминок. Тече вода з – під … калина Яром на … водою Пишається над … долину Червона … явора Пишається… зеленіють Явір… верболози А кругом їх … молодіє І лози… калинонька
* * * Садок вишневий коло … дівчата Хрущі над вишнями … йдуть Плугатарі з плугами … гудуть Співають ідучи … ждуть А матері вечерять … хати 2.6. Перевірка послання. Б) Тарас Григорович Шевченко народився 9 березня 1814 року у селі Моринці на Черкащині. У 9 років померла мати, а в 11 – помер і батько. 24 роки він був кріпаком, 10 років мучився у солдатській неволі на заслані і лише 13 років був вільною людиною. Всього прожив поет 47 років. Помер 10 березня 1861 року і похований на Чернечій або Тарасовій горі у місті Києві. У своїй автобіографії він писав:
2.7. Мотивація навчальної діяльності «Історія мого життя становить частину історії моєї Батьківщини»
- Чи мав право Тарас Григорович Шевченко сказати так про своє життя? (Доведемо це).
3. Повідомлення теми уроку - Ми продовжуємо вивчати розділ «Шевченкове слово». І сьогодні одну із сторінок біографії Т.Г.Шевченка, а саме дитячі роки малого Тараса, відкриває нам О.Д. Іваненко (портрет на дошці). - А хто така О.Д. Іваненко?
3.1. Повідомлення пошукової групи (ерудитІ) а) Народилась О.Д.Іваненко 13 квітня 1906 року у місті Полтаві. У домі О.Д. Іваненко була чимала бібліотека, тож дівчинка змалку заприятелювала з книгами. А улюбленим письменником Оксани був Тарас Григорович Шевченко. Оксана Дмитрівна Іваненко написала славнозвісну книгу «Тарасові шляхи» і отримала за неї у 1974 році премію імені Лесі Українки – це найвища нагорода у світі дитячої літератури. - Так О.Іваненко писала книгу «Тарасові шляхи» (ось вона) цілих 20 років, їздила по тих місцях, де жив і творив Тарас Шевченко. - З якої сім’ї походив Тарас Григорович Шевченко? (З сім’ї селянина – кріпака) - Так, кріпак і син кріпака – це власність пана. Справді давно те діялось. Це був історичний період – кріпаччина.
б) Повідомлення пошукової групи (ерудитІІ) «Кріпаччина – велике лихо для народу. Кріпак був у повній залежності від пана, працював на нього цілісінький день, а своє поле залишалося необробленим» в) Повідомлення пошукової групи (ерудитІІІ) «Пан міг засікти кріпака до смерті, бити так батогом, що спина перетворювалась у криваві шматки м’яса, на які ще й сипали сіль, або міг продати кріпака, розлучивши його із сім’єю, міг програти в карти, обміняти на собак». - Уявляєте собі таке безправ’я, приниження, яке терпів народ! Кріпак був у повній неволі, був невільником.
4. Робота над новим матеріалом «Там матір добрую мою Ще молодую у могилу Нужда та праця положила. Там батько плачучи з дітьми, А ми малі були і голі, Не витерпів лихої долі, Умер на панщині, а ми – Розбіглися межи людьми Мов мишенята…» - так писав Тарас Григорович Шевченко про свою гірку долю, коли залишився сиротою . 4.1. Ерудит VI. «Калинова схованка» «Вже другий день Тарас сидів у кущах калини голодним. У чоловіка, що в їхній хаті був на постої, хтось гроші вкрав. «А він же їх, тих грошей, не бачив навіть…» Смоктало в животі. Зірвав кетяг калини укинув ягідку до рота й одразу виплюнув. «Яка ж терпка й недобра! А вже червона…» І насторожився. Раптом: почулися кроки. Прибрав рукою лапате віття і обережно визирнув. «Сестра Ярина! Таки прийшла, втекла від лютої мачухи». Лише вона та ще Тарасів друг, знали, де ховався бідний утікач. - Принесли їсти? – ковтнувши слину, подавсь до сестри Тарас. - Еге, - озвалась Ярина, і з білого рукава дістала м’який, пахучий, ще навіть теплий окраєць хліба».
- Ця історія не закінчилася просто. Син мачухи Оксани Степан, який і вкрав гроші, дізнався, де ховається Тарас і виказав місце схованки. Знайшовши хлопця, мачуха і дядько Павло 3 дні його били і знущалися над ним. Врятувала його подруга Оксана і сусіди, заступившись за сироту. Після цього Тарас покинув рідну хату (втік) і пішов у найми.
Сценка «Тарас і Ярина» Ярина: Я на хвилинку забігла до тебе. Тарас: Спасибі, Яринко, хоч ти мене не забуваєш. Ярина: Тарасику, а в тебе є малюнки? Покажи. Тарас: Добре, тільки, тобі, сестричко (показує дощечку з малюнками). Ось наша хата. Ярина: Дуже схожа. Невже це ти сам? А чого ж на дощечці? Тарас: Паперу не було. Дяк не давав. Обіцяв учити малювати. А …! Хіба йому болить голова за мене? Тільки п’є та шмагає мене різками. Ярина: І зараз? (Тарас киває головою). Та хай йому грець. Вертайся додому. Тарас: А там що?
- Що сталося далі з Тарасом ми почуємо, прочитавши оповідання О.Іваненко «Тарас у наймах». Але згадаймо значення деяких слів.
4.2. Словникова робота Пан – багатий чоловік Дяк – людина, яка прислуговує церкві Маляр – художник «Даровий наймит» - людина, яка працює задарма Кріпак – невільник Управитель – людина, яка керує панським маєтком «Козачок» - хлопчик-прислужник «Ні на дуду грець» - людина, яка нічого не вміє робити
4.3.Робота над текстом О.Іваненко «Тарас у наймах» а) Читання тексту вчителем і учнем - Яка була у Тараса заповітна мрія? (навчитися малювати) б) Мовчазне читання тексту учнями - Які власні назви зустрічаються у тексті? - Скільки дітей було у сім’ї Тараса, назвіть їх імена. в) Тестування 1. Після смерті батька Тарас пішов до: а) тітки; б) пана; в) учителя - дяка 2. Другий дяк був: а) учителем; б) служкою; в) малярем 3. Третій дяк сказав, що з Тараса вийде: а) великий художник; б) козачок; в) нічого не вийде 4. Потім Тарас пішов: а) у найми; б) у солдати; в) додому 5. Що купував собі Тарас на зароблені гроші? а) цукерки; б) бублики; в) папір 6. Тараса залишили у пана: а) козачком; б) управителем; в) конюхом
г) Перевірка тексту (відповідь на дошці, оцініть себе) д) Читання тексту вголос (різні види читання) - в особах; - в зірочку; - ланцюжком; - абзацами. - «буксиром» ; 4.4. Гра «Голка і нитка» (перше слово читає вчитель)
4.5. Релаксація (фізхвилинка) - Що любив Тарас малюючи робити? (співати) - А який голос був у Тараса? (дуже хороший голос був у Тараса) - Ось і ми зараз з вами відпочинемо, поспіваємо. Пісня «Зацвіла в долині червона калина…»
4.6. Продовження роботи над текстом - Гра «Слідопит» (Вибіркове читання). - Чого дяк не шкодував для школярів? (різок) - Що купував Тарас на зароблені гроші? (папір) - Куди пішов Тарас, коли третій дяк йому відмовив у навчанні? (у найми, пастухом пасти громадську отару овець у с. Кирилівка, у 1827р.)
4.7. Інсценізація Оксана: - Чом же ти плачеш? От дурненький! Давай я сльози витру. Не сумуй, Тарасику, адже кажуть найкраще від усіх ти читаєш, найкраще за всіх співаєш, ще й кажуть малюєш. От виростеш – будеш малярем! Тарас: - Еге ж, Оксано, малярем. А всі кажуть, що я ледащо, ні на що не здатний. Ні, я не ледащо! Я буду таки малярем! Оксана: - Авжеж будеш! А що ти ледащо, то правда. Дивись де твої ягнята.
4.8. Робота над картиною І. Їжакевича «Тарас – пастух» (1935р) - Портрет І. Їжакевича (1864 – 1962) - Коротке повідомлення про художника
4.9. Ерудит V. Повідомлення про художника І.Їжакевича Іван Сидорович Їжакевич – народний художник України, відомий за її межами. В дитинстві йому, як і Тарасу, довелося пасти овець. Він самотужки «вибрався в люди»завдяки своєму таланту художника. В основу картини покладено вірш «Мені 13 минало, я пас ягнята за селом…» - Де відбуваються події зображені на картині? (За селом, під парканом панської садиби) - Хто зображений на передньому плані? (У центрі картини ми бачимо хлопчика, що сидить, а біля нього лежить солом’яний бриль, і хліб у торбинці – весь його обід, про який він, мабуть, забув) - У що одягнутий хлопець? (Одяг у хлопця старий, весь в латках і дірках) - Що робить хлопчик? (Він поклав на коліна клаптик паперу й малює, забувши про овець) - Що ви можете сказати про нього? (Він захоплено малює, мріє стати художником) - Що зображено на задньому плані картини? (Там, вдалині видніється церква) - Що ви бачите в лівому кутку картини? (В лівому кутку картини, вдалині, видно сільські хатки, а на пагорбку, за березами – вітряк) - Які враження справила на вас картина? (Сумні, показана важка доля хлопчика – сироти, кріпака) - У цих місцях, де Тарас пас овець, за селом Кирилівка стоїть пам’ятник малому Тарасу – пастуху. (Демонстрація фото)
4.10. Складання характеристики головного героя оповідання. - Знайдіть у тексті і прочитайте слова, які характеризують Тараса. - Який був Тарас? (Голодний, обідраний, мрійливий, сумний, добрий, щирий…) - Що робив Тарас? (хотів учитися, прибирав, розтирав, носив, мріяв, малював, співав, заробляв, купував, ховався) - Яка ж головна думка тексту? (Тарас весь час мріяв вчитися малювати)
5. Ознайомлення з репродукціями картин Тараса Григоровича Шевченка. Розповідь вчителя: - Ставши «козачком» - прислужником у пана з Т.Г.Шевченком стався такий випадок: (1829р) – 15 років «Одного разу пан Енгельгардт та пані поїхали на бал, а Тарас засвітив свічку і став малювати портрет козака Платова – учасника Вітчизняної війни 1812 року. Він так захопився, що й не почув, як пани повернулися додому, і не зустрів їх як належить слузі. За це пан нам’яв йому вуха, кричав, що він міг спалити будинок і наказав відшмагати його на стайні різками.
- Оскільки пан хотів мати свого власного художника, то він віддав Тараса в науку до В.Ширяєва – майстра різних живописних справ і саме тоді Тарас намалював портрет пана Енгельгардта (1833р.)
Вірш: Хоче малювати, прагне він до знань Та за це багато зазнає знущань Нишком він малює статуї в саду, Вночі пише вірші про людську біду. О, довіку вдячний був Тарас Шевченко, Що в саду, у Петербурзькім Стрів його Сошенко Сошенко й Григорович у розумнім колі Вирвали талант вкраїнський З тяжкої неволі. - 22 квітня 1838 року Шевченко став вільною людиною. За 2500 карбованців його викупили у пана Енгельгардта. І він вступив до Петербурзької Академії Мистецтв, закінчив її і став художником – академіком (академіка отримав за гравюру)
5.1.Словничок:
«Гравюра» – (вирізати, створювати рельєф), вид графічного мистецтва, створення тиражованих зображень шляхом контрастного друку з рельєфних поверхонь або через трафарет. «Офорт» - (буквально міцна вода і азотна кислота), різновид гравюри на металі, котрий дозволяє отримувати відтиски з друкарських форм, які попередньо оброблені кислотами.
5.2. В галереї Тараса Григоровича Шевченка. - Погляньте, які чудові картини залишив нам у спадок Тарас Григорович Шевченко (майже 1200 мистецьких творів дійшло до нас) - Він залишив 60 автопортретів своїх, без яких ми б не знали, яким був Великий Кобзар. В його очах – журба, біль, туга за Україною, невиплакані сльози. - А ось його хатина (1843р.) виконана в техніці – сепія. І фарба – сепія, зроблена з чорнильного мішочка морського молюска – каракатиці, коричневого кольору. - Зараз це хата-музей, а біля неї стоїть пам’ятник малому Тарасу.
6. Підсумок уроку - То чи мав право Тарас Григорович Шевченко сказати так: «Історія мого життя становить частину історії моєї Батьківщини» ? (Так, мав. Саме на його життєвому прикладі виразно показане життя селян-кріпаків.) - Чи здійснилася заповітна мрія Тараса Григоровича Шевченка? (Так, він став художником)
6.1. Складання сенкану Тарас Дитинство Мрійливий, допитливий Тяжке, сумне Малював, читав, мріяв Мріяв, малював, вчився Син кріпака – власність пана Весь час мріяв Тарас Художник вчитися малювати Мрія 7. Домашнє завдання Читати і переказувати оповідання О.Іваненко «Тарас у наймах» Скласти сенкан за словом Шевченко
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |