Матеріал уроку. Тамара Коломієць « Кажу, кажу казку...», Анатолій Дімаров « Для чого людині серце». Мета. Ознайомити учнів із жанром літературної чарівної казки; навчити визначати дійових осіб; формувати вміння визначати головну думку твору; виховувати доброту, чуйність. Обладнання. Таблиця № 3, картки для читання, малюнки з виразами обличчя доброї, злої і байдужої людини; картки у вигляді серця зі словами; тлумачний словник. Хід уроку. І. Організація класу до уроку.
Пролунав дзвінок Починаємо урок Працюватимем старанно, Щоб почути у кінці, Що у нашім 3 класі Діти просто молодці.
Учитель посміхається, Урок наш починається Голівки всі схиляються, Школярики стараються.
Девіз уроку: « Душу і серце в роботу вклади. Кожну хвилину уроку бережи.» ІІ. Мовна розминка.
Гра « Впіймай на гачок». - Послухайте групи слів. Яке слово відрізняється від інших одним звуком?
САД - САД - САД - ЛАД - САД - САД ЛІС - ЛІС - ЛІС - ЛІС - ЛИС - ЛІС - ЛІС КІТ - КІТ - КРІТ - КІТ - КІТ - КІТ - КІТ СИР - МИР - СИР - СИР - СИР - СИР 2.Розчитування. - Зараз миз вами попрацюємо з таблицею складів. Стовпчик 2 - КВО, КЛО, КМО, КРО, РВО, ТВО, ТКО, ТЛО, ТНО, ПЛО, ПРО, ПТО, ПШО, ВГО, ВДО, ВЖО, ВРО, ВМО, ВПО, ВХО. - Читаємо повільно, мовчки, швидше, напівголосно. Рядочок 3 - КМА, КМО, КМУ, КМИ, КМІ, КМЕ, КРЯ, КРЮ, КРЄ. - Читаємо дуже швидко, голосно, усі разом. 3. Робота над скоромовкою( з дотриманням відповідного виразу обличчя). СУМ В ямі не спиться вусатому сому, Сому вусатому сумно самому. ЗЛІСТЬ Бурі бобри брід перебрели, Забули бобри забрати торби ХВАСТЛИВІСТЬ Пугач хвалиться пінгвіну: « Півень дав мені пір’їну, Причеплю, причепурюся, Потім паві покажуся.» ВЕСЕЛІСТЬ От Кіндрат, так Кіндрат Зуб зламав об шоколад. ІІІ. Перевірка домашнього завдання. ( Попередня тема: « Прислів’я і приказки. Скоромовки « Сів шпак», « Хлопець», « Сорока». Загадки.)
- Які твори охоплює тема « Усна народна творчість»? - У чому особливість чарівних казок? - Що схвалюється, а що засуджується у казках? - Чому говорять: « Прислів’я вчить, як на світі жить.» - Як побудувати прислів’я? - Складіть прислів’я.
Щастя дорожче а осінь насіння. Як листя жовтіє, від багатства. Літо дає коріння, то поле смутніє. IV. Повідомлення теми і мети уроку. - Сьогодні у нас незвичайний урок. У казку ми зробимо ще один крок. А з казкою ми зустрічались не раз, І знову вона завітала до клас. В казках є завжди перешкоди та знаю, Що їх для кмітливих дітей не буває. - Ви вже знаєте, що літературні казки, на відміну від народних, мають автора. У цьому розділі вміщено казки українських письменників, у яких описуються незвичайні пригоди, місця, дивовижні перетворення. Отже, ми читатимемо чарівні казки. V. Опрацювання вірша Т. Коломієць « Кажу, кажу казку…» - Послухайте вірш Т. Коломієць і скажіть, коли треба його читати: на початку чи після читання казки. - Прочитайте вірш мовчки. Учні читають вірш і готуються до виразного читання. - Як ви зрозуміли слова КОЗУБ( кошик), ЧАСТУВАТИ ( пригощати)? - Який цей вірш за настроєм? - Де під час читання треба робити паузи? Самостійне читання вірша учнями. - Прочитайте вірш виразно. VI. Опрацювання казки А. Дімарова « Для чого людині серце».
- Прочитайте назву казки. Доведіть, що вона літературна. - На що схожий заголовок?(на питання). Чи є це речення питальним? Прочитайте це речення з розповідною і питальною інтонацією. - Спробуйте пояснити, для чого людині серце. 2. Словникова робота. а). Читання колонок слів « луною» за вчителем. РИНУТЬСЯ НАЗБИРАЛОСЯ КРИЖАНІ НЕНАВИДІТИ ВАГАЮЧИСЬ ЖЕВРІЮЧІ ПЕРЕБОРОЛА ОДНОПЛЕМІННИКІВ ДОШКУЛИТИ - Що об’єднує слова І колонки? ( всі дієслова). - У якому слові « сховалося» два слова? ( одноплемінники). - До слова ненавидіти доберіть антонім.( любити). б). Робота в зошитах ( ст. 29, завд. 4, 5.) 3. Первинне читання тексту з метою ознайомлення зі змістом. Читання казки вчителем. - Де відбуваються описані події? 4. Відтворення змісту прочитаного. - Кого зустріли дерев’яні чоловічки у своєму лісі, що їх здивувало у цій незвичайній дівчинці? - Чому дерев’яні чоловічки не знали ніяких почуттів? - Де взяв серце один із чоловічків? 5. Продовження словникової роботи. 1). Пояснення незрозумілих слів.( ст. 89, підручник). Дошкулити - завдати шкоди; тут: заморозити. Ринуться - кинуться. 2). Тлумачення слів за допомогою тлумачного словника. Жевріючі - догораючі; Плем’я - група народностей, пов’язаних спільним походженням і спорідненістю мов. 6. Читання багатоскладових слів. Найлютіший невеличка назбиралося догораючого перепочинемо одноплемінників. - Знайдіть і прочитайте найдовше слово. - Прочитайте чотири-, п’яти - і шестискладові слова. VII. Фізкультхвилинка.
Ми берізки і кленці В нас тоненькі стовбурці Ми в стрункі стаєм ряди, Виправляєм гілочки. Ледь зіп’явшись з корінців, Дістаємо промінців Ми стискаєм їх вогонь В зелені своїх долонь Хилять свіжі вітерці Вліво - вправо стовбурці, Ще й верхівки кожен ряд Нахиля вперед - назад.
VIII. Закріплення вивченого.
- Чому дерев’яний чоловічок захотів собі серце? Під час читання учитель проводить гру « Небо і Земля». При слові « Земля» учні читають напівголосно, при слові « Небо» учні дивляться на «небо»(на стелю).
- Прочитайте , чому дерев’яні чоловічки не знали ніяких почуттів. Які запитання вони ставили дівчинці? Як вона пояснила чоловічкові, що таке серце? Прочитайте, до кого дівчинка порадила йому звернутися? - Яким було зле серце? А серце байдужої людини? Чому воно зовсім не зносилося? Прочитайте, яким було серце людини, яка дбала тільки про себе. А доброї? - Як змінилося життя дерев’яного чоловічка, коли лікар вклав йому серце доброї людини? Прочитайте. - Кого знайшли дерев’яні чоловічки взимку у лісі? Що могло статися із хлопчиком? - Прочитайте, що сталося із серцем чоловічка від розпачу? Чи вдалося врятувати хлопчика? Що залишилося від дерев’яного чоловічка з добрим серцем? - Прочитайте, чому його очі були сумні. Як ви розумієте останнє слово героя казки? - Скажіть, які чарівні перетворення описані в казці? Як ви гадаєте, хто їх головний герой?
- Перегляньте очима розмову дівчинки і чоловічків у лісі. Які слова підкажуть інтонацію читання? ( Вражено, запитували, схлипнула, попросила, поцікавився, задумалася, переборола страх, чемно відповіла.) 4. Удосконалення якостей читацької навички. а). Гра « Дощик». Учні читають, а вчитель називає слова: « Дощик» - читають пошепки. « Дощ» - голосно і швидко. « Злива» - голосно і скоромовкою. « Сонце» - мовчки. б). Читання « буксиром» за одним учнем ( підготовленим раніше). в). Гра « Заєць - Вовк». Учень « заєць» - читає так швидко, щоб учень « вовк» не наздогнав. 5.Висновок - узагальнення прочитаного. - Чого вчить ця казка? - Поміркуйте, для чого людині серце. - Яким був би кінець казки, якби дерев’яний чоловічок вибрав собі інше серце? 6. Творча робота на основі прочитаного. а). Визначення основної думки казки. - Прочитайте прислів’я, роз’єднавши слова. Яке з них виражає головну думку казки? Щоробитьсявсерці,знаєтількисерце. Раздобромналитесерце-ввікнепрохолоне. Головамаєслухатисеце,асерце-голову. б). Робота в зошитах.( ст. 29, завд. 1, 2, 3). в). Мовно - логічне завдання. - На дошці написаний план казки. Прочитайте його. Чи все тут правильно? - Біля кожного пункту поставте його правильний порядковий номер. План.
г). Робота над ілюстраціями. - Розгляньте всі малюнки до казки. Які епізоди на них зображено? - До яких пунктів плану відносяться ілюстрації до казки? ( Перший малюнок - до 2 пункту плану; другий - до 3 пункту; третій - до 6.) IX. Підсумок уроку. Вчитель показує дітям малюнки з виразами облич. Всі разом визначають, якій людині може належати таке обличчя( добра, зла, байдужа).
- Давайте визначимо, яке серце у таких людей. ( Учитель показує картки у вигляді серця, на яких написані слова: гаряче, кам’яне, крижане, золоте, черстве, холодне. Ці картки - серця прикріплюються під виразами облич).
Діти, швидко збігають хвилини. Ось і прощатись пора. Дозвольте всім на прощання Зичити щастя й добра. X. Домашнє завдання. Читати і переказувати ст. 84 - 85, підручника.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |