Мета.1. Вчити учнів знаходити в текстах описи, роздуми; формувати уміння аналізувати, узагальнювати, робити посильні висновки з прочитаного, побаченого. 2. Збагачувати словниковий запас учнів; вчити складати словесний портрет. 3. Виховувати бережне ставлення до природи. Обладнання. Таблиця 2, картки зі словами, прислів’я, репродукції картин про осінь. МПЗ Довкілля ТУ Комбінований Хід уроку І. Вправи на вдосконалення навичок читання. 1. Розчитування. За таблицею №2 стовпчики 15 і 16 з голосними О, І, И. 2. Читання прислів’їв на одному мовному видиху. Ліс – природне багатство. Ліс і вода – брат і сестра. Ліс чарує, та не кожен його шанує . ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Короткі відомості про письменника Олесь Донченко, справжнє ім’я Олександр Васильович Донченко, народився в селі Великі Сорочинці в родині вчителя. Великі Сорочинці Батьківщина великого Гоголя. Цей факт наштовхнув хлопця почати писати. Свій перший вірш він надрукував у 16 років. Другим джерелом, що давало натхнення була любов до природи рідного краю. ------------------------------------------------------------------------------------------------------ Кажуть, що за своє життя письменник посадив багато дерев, а на Полтавщині, де жив, розвів великий сад, в якому кожне деревце було дбайливо виплекане його руками. За своє життя Олесь Донченко написав понад 30 віршованих книжечок. ------------------------------------------------------------------------------------------------------ Одного разу Олесь з товаришами їхав лісом. Раптом на галявині він побачив дівчинку років тринадцяти, котра великими, мабуть батьківськими, чобітьми затоптувала вогонь. Олесь Васильович попросив зупинити машину і підійшов до дівчинки. На запитання, що вона тут робить, дівча поскаржилося, що школярі розклали вогнище і пішли, не погасивши його. А міг би згоріти увесь ліс.
Прощаючись з нею, автор зрозумів, що він знайшов те зерно, з якого проросте нова повість.
ІІІ. Опрацювання оповідання Олеся Донченка «Лісовою стежкою»
а) Підготовка до самостійного читання частини. біла синя чорні ніжне світлі кругле засмагле картата кирпатенький новенька (Кожну пірамідку слів читають кілька разів)
б ) Мовчазне читання учнями першої частини. Перевірка первинного сприймання тексту. Тестування з взаємоперевіркою
1. Коли відбуваються події: а) на початку вересня б) на початку жовтня в) на початку листопада 2. Скільки було дівчинці років? а) 14 б) 12 в) 13 3. Якого кольору була спідничка? а) синього б) білого в) зеленого 4. На що схожий ніс дівчинки? а) на грушку б) на яблучко в) на сливу 5.Куди поверталася дівчинка? а) у школу б) додому в) в ліс 6. Що несла дівчинка? а) портфель б) книжки й зошити в) зошити
1.б 2.в 3.а 4.а 5.б 6.б
- Про кого дізналися з цієї частини? Звідки йшла дівчинка? Чи відоме її ім’я? Якою за віком була дівчинка?
2. Читання другої частини вчителем. Перевірка первинного сприймання. - Чи дізналися, як звати дівчинку? Де вона зупинилася?
3. Повторне читання першої і другої частини учнями вголос. - Читаючи, зверніть увагу на рядки, в яких описується зовнішність дівчинки
4. Вибіркове читання - Прочитайте, коли і де відбувалися описані події. - Прочитайте рядки, в яких описується одяг Улянки, її обличчя, одяг, хода. - Чи такою зображено її на малюнку? - Прочитайте опис кладки, струмочка.
5. Фізхвилинка
6. Робота над третьою частиною. а ) Словникова робота - Прочитайте колонки слів, правильно наголошуючи їх. повільно деревини прибрався навпростець палахкотять продираючись
б) Читання частини мовчки або напівголосно. - Чим ця частина відрізняється від попередніх?
в) Аналіз змісту з елементами вибіркового читання. - Що помітила Улянка в лісі? - Подумайте і доведіть, що дівчинку, яка, очевидно, щодня проходила лісом і дуже полюбила його, вразили приємні зміни. (Вона «неначе помітила, що ліс її любий вже придрався в нову чарівну одежу»). - Що ж то за чарівна одежа була? - Зверніться до початку оповідання. Який період осені там названий? (Це була золота осінь, початок жовтня) - Як Улянка зверталася до берізок? - А які слова свідчать, що це золота осінь? («Свічками золотими палахкотять».) - Як ви розумієте цей вислів? - Як передано захоплення і здивування лісом?, самою осінню? - Чи можна ці звертання Улянки до лісу, берізок, осені вважати її власними роздумами, міркуваннями? (так, бо автор пише «думає дівчинка».)
6. Усний опис Улянки. а) Мовно-логічне завдання. Учитель на картках-блискавках показує слова-іменники. Діти їх читають і вирішують, до яких прикметників із словникової роботи вони підходять. Слова на картках прикріплюються на дошці поряд з прикметником. Слова: очі, ніс, брови, обличчя, підборіддя, спідниця, кофтинка, хустинка. Після виконання завдання на дошці буде такий запис: біла хустинка синя спідниця чорні брови ніжне підборіддя світлі очі кругле підборіддя засмагле обличчя картата кофтина кирпатенький ніс новенька кофтина
б)Гра «Утвори порівняння» (робота в парах) - З’єднай рядки, щоб утворилися порівняння. Хустинка, як пух. Очі блимають, як терен-цвіт. Кругле підборіддя, як жовта лісова грушка. Припечений ніс, як світлячки. Біле волосся, як яблуко. Після виконання завдання учні, з опорою на слова і вирази, складають опис Улянки.
7. Вправи на розвиток техніки читання. а) Гра «Небо і земля» (І частина твору); б) Гра «Продовж речення» в) Складання запитань до тексту
IV. Підсумок уроку
Учитель демонструє репродукції картин про осінь. Діти висловлюються про побачене.
V. Домашнє завдання. Скласти план оповідання. Кожному варіанту (3вар.) до відповідної частини придумати три запитання.
З’єднай рядки, щоб утворилися порівняння: Хустинка, як пух. Очі блимають, як терен-цвіт. Кругле підборіддя, як жовта лісова грушка. Припечений ніс, як світлячки. Біле волосся, як яблуко. -------------------------------------------------------------------------------------------------------
З’єднай рядки, щоб утворилися порівняння: Хустинка, як пух. Очі блимають, як терен-цвіт. Кругле підборіддя, як жовта лісова грушка. Припечений ніс, як світлячки. Біле волосся, як яблуко. -------------------------------------------------------------------------------------------------------
З’єднай рядки, щоб утворилися порівняння: Хустинка, як пух. Очі блимають, як терен-цвіт. Кругле підборіддя, як жовта лісова грушка. Припечений ніс, як світлячки. Біле волосся, як яблуко. -------------------------------------------------------------------------------------------------------
З’єднай рядки, щоб утворилися порівняння: Хустинка, як пух. Очі блимають, як терен-цвіт. Кругле підборіддя, як жовта лісова грушка. Припечений ніс, як світлячки. Біле волосся, як яблуко. -------------------------------------------------------------------------------------------------------
З’єднай рядки, щоб утворилися порівняння: Хустинка, як пух. Очі блимають, як терен-цвіт. Кругле підборіддя, як жовта лісова грушка. Припечений ніс, як світлячки. Біле волосся, як яблуко. -------------------------------------------------------------------------------------------------------
З’єднай рядки, щоб утворилися порівняння: Хустинка, як пух. Очі блимають, як терен-цвіт. Кругле підборіддя, як жовта лісова грушка. Припечений ніс, як світлячки. Біле волосся, як яблуко. -------------------------------------------------------------------------------------------------------
ТЕСТ 1. Коли відбуваються події: а) на початку вересня б) на початку жовтня в) на початку листопада 2. Скільки було дівчинці років? а) 14 б) 12 в) 13 3. Якого кольору була спідничка? а) синього б) білого в) зеленого 4. На що схожий ніс дівчинки? а) на грушку б) на яблучко в) на сливу 5.Куди поверталася дівчинка? а) у школу б) додому в) в ліс 6. Що несла дівчинка? а) портфель б) книжки й зошити в) зошити
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
ТЕСТ 1. Коли відбуваються події: а) на початку вересня б) на початку жовтня в) на початку листопада 2. Скільки було дівчинці років? а) 14 б) 12 в) 13 3. Якого кольору була спідничка? а) синього б) білого в) зеленого 4. На що схожий ніс дівчинки? а) на грушку б) на яблучко в) на сливу 5.Куди поверталася дівчинка? а) у школу б) додому в) в ліс 6. Що несла дівчинка? а) портфель б) книжки й зошити в) зошити
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
ТЕСТ 1. Коли відбуваються події: а) на початку вересня б) на початку жовтня в) на початку листопада 2. Скільки було дівчинці років? а) 14 б) 12 в) 13 3. Якого кольору була спідничка? а) синього б) білого в) зеленого 4. На що схожий ніс дівчинки? а) на грушку б) на яблучко в) на сливу 5.Куди поверталася дівчинка? а) у школу б) додому в) в ліс 6. Що несла дівчинка? а) портфель б) книжки й зошити в) зошити -------------------------------------------------------------------------------------------------------
Лісовою стежкою І …На початку жовтня ледве помітною лісовою стежкою, яка звивалася між старезних дубів, йшла дівчинка років тринадцяти. На ній була картата новенька кофтина, синя спідниця й біла хустинка, як терен-цвіт. І ця хустинка різко відтіняла чорні брови дівчинки, її засмагле обличчя і світлі очі. Такі світлі й зелені, що в темряві вони, мабуть, блимають, як світлячки. Її кругле ніжне підборіддя схоже було на яблуко, а припечений сонцем кирпатенький ніс скидався на жовту лісову грушку, яка вистигла проти сонця аж на верхівці дерева. Дівчинка несла книжки і зошити, вона поверталася додому із школи. Йшла вона легким безшумним кроком, неначе пливла над стежкою, і тільки іноді під її черевиками стиха хрускала суха гілочка або жолудь. ІІ Стежка зненацька повернула праворуч, обминаючи круту гору, і тоді стало чути, як весело видзвонює в тишині вода. Прозорий струмок перетинав стежку. І через нього було перекинуто кладку з сухої деревини. Кора на дереві зійшла, і стовбур, сточений жуками, вимитий дощами та висушений сонцем, жовтів і вилискував, мов велика кістка якоїсь прадавньої тварини. Дівчинка сіла над струмком, поклала біля себе книжки й почала задумливо бовтатись у воді руками. Хвильки хлюпали в неї поміж пальців і здіймались ясними пухирями, в яких відбивалось на мить то жовте листя клена, то клаптик блакитного неба, то обличчя в білій хустиночці. На дні струмка ворушилась водяна трава, довгі такі стьожки, як пучки волосся. Руки дівчинки були шершаві, як дубова кора, засмаглі і подряпані. Хустинка в неї зсунулась на бік, і з-під неї вибилася хмарка льняного волосся, білого і легкого, як пух, - дмухне вітерець, так воно й розлетиться навколо. І тепер дівчинка стала дивно схожою на кульбабку. В школі її подружки так і кликали завжди: Улянка-кульбабка. ІІІ Улянка повільно глянула навколо й неначе вперше помітила, що ліс її любий прибрався в нову чарівну одежу.
Ой, леле, не чують привіту, свічками золотими палахкотять.
Улянка підвелась, підхопила книжки і, перейшовши через струмок по сухій деревині, звернула із стежки. Вона пішла навпростець, продираючись крізь ліщину, зриваючи інколи золотий горіх, який траплявся під руку.
Олесь Донченко
ТЕСТ 1. Коли відбуваються події: а) на початку вересня б) на початку жовтня в) на початку листопада 2. Скільки було дівчинці років? а) 14 б) 12 в) 13 3. Якого кольору була спідничка? а) синього б) білого в) зеленого 4. На що схожий ніс дівчинки? а) на грушку б) на яблучко в) на сливу 5.Куди поверталася дівчинка? а) у школу б) додому в) в ліс 6. Що несла дівчинка? а) портфель б) книжки й зошити в) зошити
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
біла синя чорні ніжне світлі кругле засмагле картата кирпатенький новенька
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
З’єднай рядки, щоб утворилися порівняння: Хустинка, як пух. Очі блимають, як терен-цвіт. Кругле підборіддя, як жовта лісова грушка. Припечений ніс, як світлячки. Біле волосся, як яблуко.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |