Мета:
• Розширити знання дітей про казку (народну, літературну). Вчити визначати головну думку казки;
• Формувати навички правильного, виразного читання. Збагачувати словниковий запас учнів;
• Прищеплювати любов до казки.
Обладнання: ілюстрації до казок, картки-блискавки, тексти казок, виставка книг, кросворд, картки з буквами і цифрами, чарівна торбинка.
ЗМІСТ УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми, завдань уроку.
1. Проблемна ситуація.
У світі існує чудова
Фантазії дивна країна.
Туди потрапити може
Кожна допитлива дитина.
Отож, відгадаємо назву
Цієї диво-країни.
(На дошці цифри 12 34 5678 9 10 11 12 13 ……………14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27!)
Ой, лишенько! Бешкетник вітерець розвіяв по класу всі букви! Давайте зберемо їх і прочитаємо тему нашого уроку. (Учні виходять по черзі до дошки і розміщують букви за номерами).
Не вистачає ще одного слова! Але відгадати нам допоможе цей кросворд. Відгадавши всі загадки, ми знайдемо загублене слово.
2. Кросворд «Казка»
1. На городі виростала, сили набиралась, а потім достигла, великою стала. Став дідусь усіх гукати: - час красуню нашу рвати! (Ріпка)
2. Де ж усі сховались звірі?
У якій такій квартирі?
Дуже тісно – невеличка ця чудова…(Рукавичка)
3. Довгі вуха, куций хвіст, невеличкий сам на зріст. (Зайчик)
4. Хто вигнав Козу-Дерезу із зайчикової хатки? (Рак)
5. Дивний звірок, круглий, мов клубок, голки стирчать, спробуй узять. (Їжачок)
Нарешті всі слова на своїх місцях. Давайте всі разом прочитаємо тему нашого уроку:
«Ми до тебе, казко, в гості завітали!
Сьогодні у нас – надзвичайний урок!
У казку ми зробимо ще один крок.
А з казкою ми зустрічались не раз!
І знову вона завітала до нас.
В казках є завжди перешкоди,
Та знаю, що їх для сміливих людей не буває!
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Робота з виставкою книг з елементами бесіди.
Сьогодні для нашого уроку кожен з вас приніс свою улюблену казку. Давайте пригадаємо, які твори називаються казками. (Діти разом з учителем читають з екрану визначення казки).
«Казка – це цікава вигадана історія про події, яких насправді не буває. Рослини й тварини в казках уміють розмовляти і робити все те, що і люди. В казках трапляються чарівні пригоди, живуть незвичайні речі, діють чаклуни та чародії.»
Казка живе на землі з давніх-давен. Бабусі розповідали своїм онукам казки, які колись самі почули в дитинстві. Онуки підросли, стали дорослими і розповіли ці казки вже своїм дітям та онукам. Так з’явились і живуть серед нас народні казки. У кожного народу свої: в українського – українські, у білоруського – білоруські, у французького – французькі…
Крім народних казок є ще й літературні, авторські казки, створені письменниками. Казки яких письменників ви знаєте? Які казки на вашій виставці є народними, а які авторські?
2. Інтерв’ю.
- Яка твоя улюблена казка?
- А хто твій улюблений герой?
- Хто найчастіше читає або розповідає тобі казки?
3. Зустріч з казковими героями.
До нас на урок не могли не завітати казкові герої. Які? Дізнаєтесь, коли відгадаєте загадки.
Хто кругленький та смачний
Із віконця скік та скік,
Втік від баби та від діда
До лисички на язик? (Колобок)
Плакати мені не личить,
Просто засмутилась я,
Що згубила черевичок
На балу у короля. (Попелюшка)
А мені матуся мила
Капелюшок цей пошила.
Я у ньому до бабусі
Через ліс йти не боюся. (Червона Шапочка)
Чоловічок я маленький,
Ключ шукав я золотий.
Гострий, довгий, дерев’яний
Всюди ніс стромляю свій.
Поміркуйте, поспішіть,
Як же звуть мене? Скажіть! (Буратіно)
(Учитель вивішує на дошці казкових героїв).
4. Вікторина «З якої це казки?»
Наші казкові герої приготували для вас різні завдання. Вони хочуть перевірити, чи багато казок знаєте? ( В учнів на партах роздатковий матеріал : уривки казок та ілюстрації до них. Одні учні читають уривки казок, інші підбирають ілюстрацію та відгадують назву).
«Котику-братику, несе мене Лиска по каменю-мосту, на своєму хвосту…»
«А чого ти, Зайчику Побігайчику, плачеш?
- Як же мені, Лисичко-Сестричко, не плакати, коли в моїй хатці страшний звір сидить?»
«Гуси, гуси, гусенята!
Візьміть мене на крилята
Та понесіть до батечка,
А в батенька – їсти, й пити,
Й хороше походити».
«Зробила вона собі хатинку в лісі. Кожного дня ходила в ліс за їжею. Сама піде, а діткам накаже замкнути хатинку і нікому дверей не відчиняти».
«І той хоче через річку перебратися, і другий. А через річку кладка. Така вузька, що тільки один може перейти, а двом тісно».
«А кущ нахиляється до неї і шепоче:
- Це на згадку про твоє добре серце. А щоб люди тебе не забули, подаруй мені своє ім’я…».
5. Робота з таблицями.
А тепер завдання ускладнюється. Спробуйте відгадати назву казки за допомогою ключових слів:
Дід Город Дід Дід
Баба Дід Жучка Баба
Пір’ячко Баба Кабан Яєчко
Гніздечко Онучка Жабка Мишка
Собачка
Мишка
(«Кривенька качечка», «Ріпка», «Рукавичка», Курочка Ряба»)
6. Гра «Чарівна торбинка»
Заглянемо в цю чарівну торбину. Герої яких казок погубили ці речі:
- Колосок («Півник і двоє мишенят»)
- Червоно шапочка («Червона Шапочка»)
- Ключик («Пригоди Буратіно»)
IV. Читання та обговорення казок.
Сьогодні на уроці ми познайомимось з новими казками: Це казка «Заєць-хвалько»
1. Читання казки вчителем, або звучить грамзапис. (В учнів роздруковані тексти або книжечки)
2. Словникова робота.
Тік – спеціально приготовлене місце для молотьби, очищення і просушування зерна.
Добувати – діставати, знаходити.
Табун – велике скупчення тварин, гурт, стадо.
Корч – пеньок, викорчуваний із землі разом з корінням.
3. Бесіда за змістом казки.
- Хто головні дійові особи казки?
- Яким Зайчик був спочатку?
- Як він вихваляв себе?
- Що зробила ворона?
- Чи змінився Зайчик?
4. Самостійне читання казки.
5. Визначення головної думки казки.
- Яка головна думка казки?
- Чого вона нас навчає?
Фізхвилинка.
Вийшли діти у лісок,
Заглянули за дубок.
Побачили зайчика,
Поманили пальчиком.
Зайчик, зайчик, пострибай,
Свої лапки виставляй.
Почав заєць танцювати,
Малих діток забавляти.
Разом з зайчиком скоріше
Потанцюєм веселіше!
Казка В. Сутєєва «Яблучко».
1. Підготовка до читання.
- Прочитавши ці слова, ви дізнаєтесь, хто головні герої наступної казки.
(Зайчик, Їжачок,Ворона, Ведмідь)
2. Читання казки учителем.
3. Словникова робота.
( Зажурились, хода, галас, у барлогу, найстарший, найрозумніший, розділіть, здивувався.)
4. Картки – блискавки. (повторне читання слів)
5. Читання «ланцюжком».
6. Вибіркове читання.
- «І лише на…»
- «Яблучко впало на…»
- «Такий галас підняли…»
7. Читання казки в особах (з використанням лялькового театру)
8. Визначення головної думки казки.
- Сподобалась вам ця казка? Можливо, хтось уже задумався: а навіщо письменник написав цю казку? Чого вона нас вчить?
V. Підсумок уроку.
Діти, я дуже рада, що всі ви знаєте і любите казки. Адже читаючи їх, ви стаєте добрішими, мудрішими, сильнішими, милосерднішими. Недаремно кажуть: «Казка маленька, а розуму в ній багато». А вам, діти, я хочу побажати: читайте, читайте і читайте! Хай не буде у вас жодного дня, аби ви не прочитали, аби ви не хоча б однієї сторінки нової книги. Тоді ви будете освіченими, вихованими, добрими людьми