Українська народна казка «Кирило Кожум’яка»

Мета: ознайомити дітей із поняттям «чарівна казка»; вчити характеризувати дійових осіб залежно від їхньої ролі у творі; удосконалювати навички поділу тексту на частини, уміння будувати асоціативний кущ; виховувати бережливе ставлення, шану та любов до усної народної творчості.

Обладнання: книжки «Колосок», «Лисичка кума», «Сірко», словникові слова, таблиці складів, аркуші для асоціативного куща, репродукції до казки, диск з фонохрестоматією.

 

Перебіг уроку

1. Організація класу

- Діти, сьогодні у нас на урок завітали гості привітаємо їх!

2. Перевірка готовності до уроку

- Сідайте. Перевірте, чи все у вас необхідне є на парті!

3.  Актуалізація опорних знань

3.1. Розчитування «Бджілка»

У вас на партах лежать таблиці складів. Прочитаємо перші стовпчики.

- Нагадайте, як ми виконуємо вправу «Бджілка»? (читаємо, як бджілки у вулику - напівголосно )

3.2. Слово вчителя

- Немає на цілій планеті такої дитини, яка б не любила казки. Та, напевне, крім дітей, казки люблять ще й дорослі. Своїм дітям вони читають та розповідають найрізноманітніші оповідання: і про тварин, і про чарівників та фей, і про зміїв та безсмертних чаклунів. А скільки казок знають наші бабусі! Вони – це справжня скарбниця! І ви звичайно, пам’ятаєте їх!

3.3. Логічна вправа

Я вам зачитаю уривки з раніше відомих казок, а ви їх спробуєте розгадати.

Знайшов Півник колосок,

Змолотив борошна мішок.

Спік негайно у печі

Пиріжки та калачі.

Мишенят не пригощав,

Бо жоден з них не помагав. (Колосок)

Ця кумася хитра й мила.

В глечик голову встромила.

Глечик виявився хитрющим,

В річку кумоньку втелющив. (Лисичка кума)

Ну й старий це був собака!

Не собака – неборака!

Чоловік його прогнав –

І шкуриночки не дав!

Вовк собаку врятував,

Знов господар його взяв

Про яку це мова казку?

Відгадайте всі, будь ласка! «Сірко»

4. Повідомлення теми і мети уроку

- Сьогодні ми з вами вирушаємо у далеку мандрівку до країни Чарівних казок. Запитаєте, чому чарівних? Бо саме в них відбувається все найчарівніше та найнеймовірніше: живуть багатоголові змії, птахи, дерева, кущі, річки вміють розмовляти, а люди та тварини наділені надзвичайно великою силою.

 У загадці, яку я вам прочитаю, «заховані» слова-підказки назви тієї казки, яку ми сьогодні будемо читати.

Де велика є вода, над Дніпром-ярилом,

Чоловік там жив один, звався він Кирилом.

Мудрий, добрий чоловік, з доброї родини,

Рятувать життя ішов княжої дитини.

  • Як називається казка з якою ми сьогодні ознайомимось?
  • Крім того, ми повинні навчитись виразно читати казку, вміти передавати інтонацію настроїв героїв, вміти складати асоціативний кущ.

5. Опрацювання казки «Кирило Кожум'яка»

5.1. Словникова робота

- Подивіться у нас на дошці «мудра сова». Що це означає? (Словникова робота)

Я вам поясню значення незнайомих слів, які зустрічатимуться під час читання казки.

Леміш – частина плуга, що розрізає землю.

Урочище – ділянка землі, яка чимось відрізняється від навколишньої місцевості (болото,ліс серед поля)

Городяни – люди, які жили у місті

Пуд – міра ваги, близько 16 кг.

Старшина – шановні люди похилого віку

Герой особа, яка виявляє відвагу, хоробрість у бою і труді.

  • Тепер повторюємо слова за мною!

5.2. Читання казки

- Відкрийте свої підручники на сторінці ____________.

- Уважно послухайте казку і назвіть всіх головних героїв!

- Де відбуваються події?

5.3. Фізкультхвилинка

- Тепер трішки відпочинемо. Підведіться. Чергові до дошки!

      Раз! Два! Час вставати:       

Будемо відпочивати.

Три! Чотири! Присідаймо,

Швидко втому проганяймо.

П’ять! Шість! Засміялись,

Кілька раз понахилялись.

Зайчик сонячний до нас

Завітав у вільний час.

Будем бігати, стрибати,

Щоб нам зайчика впіймати.

Прудко зайчик утікає

І промінчиками грає.

Сім! Вісім! Час настав

Повернутись нам до справ.

 

5.4. Читання казки учнями

- Тепер ми ланцюжком прочитаємо цю казку і спробуємо скласти асоціативний кущ.

5.5. Робота в групах

У кожної групи назва головного героя. Вам необхідно записати асоціації, тобто, який цей герой! Ви маєте 2 хвилини!

- Перевіряємо як впорались наші групи. Будь ласка представники до дошки, які ж асоціації ви підібрали?

- Діти, чому ця казка чарівна? Спробуйте довести своє твердження!

 

Кирило Кожум'яка                               Князівна                                   Змій     

 

5.6. Опис ілюстрацій словами тексту (вибіркове читання)

- Діти, уважно подивіться на першу (другу, третю) ілюстрацію і доберіть опис із тексту!

 

6. Підсумок уроку

6.1. Робота з прислів’ям

  • Дружба і геройство ведуть до перемоги.
  • Зло кінчається прикрістю, а доброта – радістю.
  • Сила героя не в м’язах, а в серці.

6.2. Повідомлення домашнього завдання

___________________________________________

6.3. Стратегія Кубування


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: