Мета: удосконалювати навички виразного читання; розвивати швидкість читання; ознайомити учнів із письменниками та заохочувати до читання їхніх творів; виховувати бережливе ставлення до живої природи. Обладнання:_ картки для розчитування, ілюстрації, малюнки, таблиці. Хід уроку Частина I І. Організація класу — Наш урок читання ми розпочинаємо з девізу: «Читання — основа навчання». II. Мовна лексична розминка 1. Читання складів: ал, ам, ап, ар, ас, ла, на, па, ра, са 2. Читання скоромовки. Хитру сороку впіймати морока, А на сорок сорок — сорок морок. 3. Читання пірамідок слів.
— Якою частиною мови є слова першої піраміди? А другої? 4. З літер слова сніжинка скласти нові слова. (Ніж, ніжка, син, Ніна) 5. Читання слів-анаграм з таблиці. ИЗАМ (Зима) НІСГ (Сніг) ЦЕСОН (Сонце) КОСЛІ (Лісок) ЮЮАМЛ (Малюю) 6. Читання з дошки вірша по рядках («ланцюжком»). РУЧАЙ Біжить-шумить ручай. — Агов, не поспішай! Куди тобі малому В дорогу невідому? — А я, упертий зроду, Несу до річки воду, А там не забарюся До моря доберуся. Таку роботу маю — Я море напуваю. Т. Коломієць 7. Читання слів без голосних. Сн..ж..нк.., сн..г..в..к, д..р..жк.., б..зл..ст..й, д..р..в.., к..вз..н..к.., п..хм..р..й. III. Активізація опорних знань 1. Виразне читання вірша «Три лижні». — Хто є автором цього вірша? — Кому допомагали хлопчики? 2. Виразне читання вірша «Лист до птахів». — Хто є автором цього вірша? — Чому поет написав цей лист? — До чого спонукає цей твір? 3. Розповіді дітей за власними малюнками. IV. Вивчення нового матеріалу 1. Мотивація навчальної діяльності. — Сьогодні ми на уроці будемо говорити і читати про те, як потрібно ставитися до братів наших менших. Читання назви теми розділу на дошці. — А хто вони, ви дізнаєтеся, коли розглянете виставку книг. 2. Робота з виставкою книг. — Про кого розповідають ці книги? Чому? — Яка книжка вам сподобалась найбільше? — Прочитайте прізвище письменника, автора цієї книги. — Що вам допомогло дізнатися краще, про кого ця книга, — назва чи малюнок? — Назвіть прізвище художника, який ілюстрував цю книгу. 3. Робота над загадками. Хто вдягнувся в піджачок Із колючих голочок? Комір в нього сіруватий, Ніс — неначе в поросяти. Доторкнусь до колючок — Він згортається в клубок. (Їжачок) • Невеличкий сам на зріст, Довгі вуха, куций хвіст. (Заєць) • В теплій шубі він лежить, Цілу зиму міцно спить, А пробудеться від сну — Зустрічатиме весну. (Ведмідь) • Я руда, низького зросту, Хитра я і довгохвоста, На курей я вельми ласа — В них таке смачненьке м’ясо! Вовку-брату я сестриця, А зовуть мене... (лисиця). • Пташка невеличка, В неї білі щічки, Сірі лапки, чорна шапка, Фартушок жовтенький, Голосок тоненький. Та ця птиця невеличка Називається... (синичка). Червонясту шубку має, По гілках вона стрибає, Хоч сама мала на зріст, Та великий має хвіст. Як намисто — оченята. Хто це? Спробуй відгадати! (Білочка) 4. Розповідь вчителя. — Із давніх-давен тварини живуть поряд із людьми. І про дружбу людей і тварин вже написано багато творів. Але для того щоб зрозуміти мову тварин, потрібно доброзичливо спостерігати за ними, не втручатися в їхнє життя, а якщо потрібно, приходити на допомогу. Я сподіваюсь, що кожен із вас любить тварин і допомагає їм. І коли ми прочитаємо твори цього розділу, то, мабуть, у кожного з вас вони викличуть тільки теплі почуття і бажання більше знати про братів наших менших і допомагати їм. Частина II 5. Бесіда з учнями. 1) Перший твір з цього розділу написав Микола Трублаїні. Це відомий дитячий письменник, який багато подорожував, і всі пригоди, спостереження, зустрічі з різними людьми він описував у своїх творах. Назва твору, з яким ми познайомимося, — «Пустуни на пароплаві». Чи зможете ви здогадатися за цією назвою, про кого тут може розповідатися? Хто такі пустуни? Чи чули ви раніше це слово? Послухайте уривок із твору: «Яшка любив чіплятися хвостом за перекладину і, звисаючи головою вниз, розгойдувався, ніби вправний фізкультурник. Машка раз у раз під час сніданку плигала на стіл, хапала грудку цукру й миттю зникала». — Скільки було пустунів? Як їх звали? Хто вони? Про це ми дізнаємось на наступному уроці. Фізкультхвилинка Щось не хочеться сидіти, Треба трішки відпочити. Руки вгору, руки вниз, На сусіда подивись. Руки вгору, руки в боки І зроби чотири кроки, І руками помахай, І тихесенько сідай. 2) Наступний твір із розділу написав відомий письменник-природолюб, який уклав відому збірку оповідань про тварин «Як вони поживають». У цих оповіданнях завжди можна знайти щось цікаве, незвичайне. А про кого саме йдеться у творі, який ви будете читати, дізнаєтесь, коли послухаєте уривок із цього твору. «Аж ось біля моїх ніг, просто з-під землі, нагорнувши мокру купку, вилазить невеличке звіреня». — То що це за звір? 3) Наступний твір написав Григір Тютюнник. Хоча переважно він писав для дорослих, але й для молодших школярів у цього письменника є багато цікавих оповідань. Одне з його оповідань є у вашій читанці, і називається воно «Ласочка». Як ви думаєте, що означає це слово? — Що це за звір? Про це ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку. Хвостата, носата, руда і зубата, Уміє хвостата нечутно ступати, В курник залізти, тягнути курчата. Як злодійку звати? (Лисиця) 4) Наступний твір написав Михайло Слабошпицький, який відомий дітям-читачам цікавою збіркою оповідань і казок «Славко і Жако». А твір, з яким ми ознайомимось, опрацьовуючи цей розділ, називається «Чудасія на балконі». Як ви гадаєте, де відбувалися події, про які йдеться в оповіданні? Що там могло відбуватися? Що означає слово «чудасія»? 6. Творча хвилинка. — Складіть вірш про якусь тварину, дібравши слова, що її характеризують. 7. Гра «Пофантазуйте». Одного разу я почув писк від дверей. Відчинивши двері, я побачив маленьке... — Придумайте продовження та кінцівку цієї історії. 8. Читання вірша вголос. Чуєш, друже мій, розмови? З листям листя гомонить, з сонцем — ниви і діброви і з озерами — блакить. Розмовляють доли, води... Стань, послухай, роздивись. Мову рідної природи розуміти серцем вчись! V. Підсумок уроку — Про кого розповідатиме нам цей розділ підручника? — Чому їх назвали меншими братами нашими? — Чому слід допомагати і дбати про них? VI. Домашнє завдання 1 група. Знайти і прочитати будь-яке оповідання із вищезгаданих збірок нових авторів. 2 група. Скласти розповідь про те, як діти допомогли журавликові пережити зиму. 3 група. Намалювати ілюстрації до згаданих творів і скласти загадку про тварину.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |