Мета: збагатити учнів науковими відомостями про бджіл, ознайомити з народними віруваннями, пов’язаними з цими комахами; розширювати і уточнювати знання учнів про творчість великого байкара Л.Глібова; формувати навички правильного, виразного та свідомого читання, вчити характеризувати дійових осіб, порівнювати, робити висновки; розвивати мислення, мовлення учнів під час висловлювання власних думок, сприяти у набутті школярами комунікативних навичок; виховувати любов і бережне відношення до трудівниці наших полів – бджілки.
Обладнання: таблиця «Ключове слово»,портрет Л.Глібова, план уроку, маркери, чисті аркуші паперу, тема уроку (таблиця);ілюстративний матеріал, пов’язаний з темою уроку; таблиці-опори(байка); папка “Бджола мала, а й та працює»; дитяча презентація проекту «Бджола мала, а й та працює» у електронному вигляді; комп’ютер.
Хід уроку. І. Організаційний момент. 1. Розминка «Тепло своїх долоньок». ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. 1.Бесіда. -До нас завітала бджілка Майя. Вона дуже допитлива, хоча надворі ще не дуже тепло, а вона вилетіла зі свого вулика і заблукала. Допоможемо їй побудувати новий вулик? - Щоб дізнатися нашу велику тему уроку потрібно дібрати прикметники до слова «бджілка».( Діти називають прикметники, а вчитель поступово відкриває тему уроку, прибираючи «бджілок» з таблиці).
Тема. «Бджола мала, а й та працює».
ЗНАТИ ВМІТИ бджола характеристика Л.Глібов порівняння байка працювати в групі працювати в парі 2. Розминка «Ключове слово» - До кожної літери слова «бджола» доберіть ті, які означають, якими повинні бути учні на уроці. Б-адьорі Д-ружні Ж-ваві І-нтелектуальні Л-люб’язні К-мітливі А-ктивні
ІІІ. Перевірка домашнього завдання. 1. Захист Проекту «Бджола мала, а й та працює» ІY.Актуалізація опорних знань. 1. Бесіда. - Що знаєте про творчість Л.Глібова? «Ануте, діти, ось сідайте! Я загадку за хвіст спіймав: Подумайте і розгадайте, Чи я диковинку придбав. Ну й дивовижна! Хто з вас не захоче читати далі після таких слів загадку до кінця: що ж воно там буде? А дідусь тільки посміхається собі, погладжуючи бороду, рівненько розчесану на два боки: читайте, малята, мені тільки того й треба! Ну й хитрющий! І дотепний, і мудрий, і лукавий, а що вже витівник і жартун: навіть ім’я собі взяв – Дідусь Кенир! Хто ж бо він? Хочете знати? Так, це Леонід Глібов. А чому ж він Дідусь Кенир? Кажуть, що його батько купив собі такого співучого кенера ( канарку чоловічого роду), що послухати спів птаха сходились сусіди. На запитання, куди йдуть, вони казали: «До Івана Кенира». Так і прозвали батька по-вуличному «Кенир». Коли ж Глібов почав писати для дітей, то згадалось йому своє дитинство, й оце батькове прізвисько, як втілення тих щасливих днів, яке і стало йому псевдонімом. А яким же було його життя? Народився Леонід Глібов 5 березня 1827 року в селі Веселий Поділ Хорольського району на Полтавщині, в заможній родині .Батько, Іван Назарович, працював управителем. Мати, Орина Гаврилівна, освічена і культурна жінка, стала вчителькою маленького Льолика. Хлопчик ріс жвавим і веселим, йому подобалось усе гарне, понад усе любив квіти і доглядав за ними. Його навіть прозвали Королем квітів. Вітаючись із малим, знайомі казали: «Здоров був, Льолику, квітчастий королику!» Дуже любив Льоня слухати казки баби Одарки. Вона так майстерно розповідала їх, що майбутній письменник уявляв риси вдачі та звички тварин. Йому здавалось, що звірі й насправді думають і розмовляють, що серед них, як і серед людей, є добрі і злі, розумні і дурні, бідні і багаті. Юність поета пов’язана з Ніжинським ліцеєм. Згодом він учителював, викладав історію та географію. Він дуже любив дітей. З його творчого доробку відомо 107 байок, понад 50 загадок, 14 акровіршів, ліричні поезії. Наприкінці життя Леонід Іванович тяжко хворів, але писати вірші не припинив, навіть майже повністю втративши зір – писав їх з лупою під лінійку. Минуло майже два століття, але ми й досі пам’ятаємо та любимо його твори.
2. Особливості байки. БАЙКА- це невеликий , здебільшого віршований повчально-гумористич-ний чи сатиричний твір алегоричного змісту. Усі люди різні: кожен має свої вади й переваги. Мабуть, тим світ і цікавий. Кожна культурна і освідчена людина прагне досконалості, тому постійно працює над собою, вчиться на помилках. Байки теж вчать бачити у тваринах людські недоліки, а отже, й уникати їх. Наділення тварин, рослин, предметів і явищ рисами людського характеру називається алегорією .Отже, байка має алегоричний зміст, що і є однією з основних ознак цього жанру. Також однією з ознак байки є наявність смішного, комічного, а саме гумору чи сатири.
- складається з двох частин (оповіді і моралі) БАЙКА -алегорія -гумор чи сатира
Y. Робота над новим матеріалом. 1. Опрацювання байки Л.Глібова «Бджола і муха». 1) Первинне читання вчителем. - Хто головні герої байки?
2) Словникова робота. Спесиво- високомірно Одвітує- відповідає Оддиш- відпочинь Красоля- рослина з розгалуженим стеблом і великими запашними квітами яскравого, переважно жовтогарячого кольору. Ряст- весняна квітка
3) Читання байки учнями вголос. - Чий голосок прилетіла почути Муха?
4) Аналіз змісту з елементами вибіркового читання. - Прочитайте, де примостилась Муха? - З ким автор порівнює Муху, що примостилась на красолі? - Що запропонувала Муха Бджолі?Прочитайте. - Куди поспішала Бджола? - Що сталося б із Мухою, на її думку, якби вона працювала, як Бджола? - Чи лагідна Муха з Бджолою від початку й до кінця байки?Як і чому змінюється настрій Мухи впродовж спілкування з Бджолою? - Кому належать три останні рядки байки? -Яка мораль байки? Прочитайте.
5) Робота в групах.
1 група – характеристика Бджоли Бджола: працьовита, розумна, стримана, відповідальна, привітна, турботлива, розважлива, наполеглива, чесна, працелюбна.
2 група – характеристика Мухи Муха: ледача, надоїдлива,самолюбива, егоїстична, самозакохана, хитра, безвідповідальна, улеслива.
3 група – порівняльна характеристика Мухи і бджоли за діаграмою Вена Муха Бджола ледача комахи працьовита егоїска знайомі турботлива хитра радіють життю чесна улеслива справедлива
4 група – відновити план з порушеною послідовністю. ПЛАН О – Милування Мухи природою. (2) О – Муха-ледащиця прилетіла у садок. (1) О- Повчальна відповідь Бджоли. (5) О- Зустріч з Бджолою.(3) О- Розповідь Мухи про красиве життя. (4)
6) Гра «Так чи ні?» - Влітку Муха-ледащиця майнула у садок. (Ні, весною). - Почуть Солов’їний голосок. (Ні, Зозулин). - Сидить, спесиво поглядає, що робиться в садку. (Так). -Оддиш, хоч трохи, моя мила. (Ні, моя ненько). -Вже час до пасіки летіти, далеко від села. (Так). - За місяць би головоньку схилила. ( Ні, за тиждень). - Я їм і ласую доволі. (Так). - Та тільки он що я чувала, що муху поважає всяк. (Ні, зневажає). -Запевне дурень дурня слуха. (Так). -Нехай ця байка Бджолам буде. (Ні, Мухам). YI. Підсумок уроку. 1. Бесіда. - Що вдалось? Що було важким? - Що сподобалось на уроці? 2. Оцінювання. 3. Домашнє завдання. - Намалювати ілюстрацію до байки Л.Глібова «Бджола та муха»
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |