Матеріал до уроку: твір А. Лотоцького «Малий Тарас чумакує» Мета. Розширити знання учнів про життя Т.Г. Шевченка, ознайомити з деякими відомостями про раннє дитинство поета. Розвивати навички виразного читання, збагачувати словниковий запас учнів, вчити давати характеристику дійовим особам, робити висновки з прочитаного. Виховувати почуття любові і поваги до світлого образу поета - мислителя Т.Г.Шевченка. Обладнання: комп’ютер, презентація Хід уроку I. Організаційний момент
II.Оголошення теми і мети уроку - Як ви здогадалися, діти, мова піде про геніального українського поета, нашого земляка . Підкажіть, хто це?(Т.Шевченко) 1.Повідомлення вчителя (презентація) С Т О Р І Н К А П Е Р Ш А . Дитячі роки Т.Г.Шевченка. Вчитель: -Народився Т.Шевченко 9 березня 1814 року в селі Моринці, на Київщині в бідній, старенькій хаті у родині кріпака. Що означає слово «кріпак»? Це людина закріплена за паном, яка працює на нього. Пан міг кріпака продати, купити, виміняти, як річ. Дитяча радість Тараса потьмарилася горем ще в дев’ять років, коли померла мама. А через два роки помер і батько. І почалося страшне сирітське життя. Там матір добрую мою Ще молодую у могилу Нужда та праця положила. Там, батько, плачучи з дітьми, А ми малі буди і голі, Не витерпів лихої долі, Умер на панщині, А ми-розлізлися межи людьми, Мов мишенята… Вчитель: Тарас оселяється у дяка в школі - як школяр і дяків помічник. Небагато пройшло часу, але багато змінилося в житті хлопця. Він відчував потяг до поезії, малярства. В 14років його забирають працювати до поміщика - пана Енгельгарда. Важкими були його дитячі роки. С Т О Р І Н К А Д Р У Г А: Шевченко -поет. Тихо на дворі. Ні вітру, ні хмар. Ані шелесне верба височенька Наша Оленка відкрила «Кобзар» Вголос читає…(Т. Шевченко) - Почав писати вірші Тарас ще в дитинстві. Перша його збірка вийшла під назвою «Кобзар». Всьому світові відома ця збірка. Вірші Шевченка перекладені різними мовами - Діти, чому ця книга називається «Кобзар» ? (Відповіді дітей ) Коли Тарас був малий, він любив слухати пісні про народ, його життя. Ці пісні співали дідусі і грали на кобзі. Їх називали кобзарями. А Шевченко писав вірші про народ і тому назвав свою книгу «Кобзар». - Діти, а які вірші Т.Г. Шевченко ви знаєте? (Відповідь дітей) - А про що писав в своїх творах Т.Г. Шевченко? (про природу та красу рідного краю, про минуле тяжке життя, про свою сім'ю, про любов до матері, жінки) В самі тяжкі хвилини життя, коли в нього випадала можливість побути на самоті він звертався до рідної природи, розмовляв з деревами (тополі, верба, калина) В Кобзареві слово калина вжив 385 разів, а всього в своїх творах – 965. С Т О Р І Н К А Т Р Е Т Я: Музична - Багато віршів написані Шевченком покладені на музику. Це пісні «Заповіт», «Зацвіла в долині», «Реве та стогне Дніпр широкий»,«Стоїть гора високая», «Думи мої думи», «Садок вишневий коло хати», «Ой, у полі калина» та інших. Музична пауза (звучить пісня «Ой, у полі калина») - Вслухайтеся в музику. Як вона звучить? Яка за характером ? - А зараз давайте завітаємо до нашої картинної галереї. С Т О Р І Н К А Ч Е Т В Е Р Т А: Т.Г.Шевченко - художник Декламування вірша «Доля» (Розгляд репродукцій картин Т.Г. Шевченка) С Т О Р І Н К А П' Я Т А : Вшанування пам’яті Т .Г. Шевченка. - Тяжке життя підірвало здоров я Т.Г.Шевченка. Він тяжко захворів і помер. Справжній співець свого народу , знедоленої України прожив всього 47 років. Перед смертю заповідав : - Як помру то поховайте…. Народ шанує Т.Г.Шевченка. Його пісні, його думи в Україні повік не забудуть. Йому поставленні пам’ятники, його ім'ям названі вулиці, парки, школи (розповіді супроводжуються показом ілюстрацій) Діти: Любий наш Кобзарю! на землю, кров’ю ворога политу, свободи сонце дивиться з висот і пам'ятники з бронзи і граніту тобі поставив вдячний твій народ. І дорослі і діти всі сюди ідуть. І найкращі квіти Кобзарю несуть. Залишилося перегорнути останню сторінку нашого журналу і причитати з якими словами звертається Т.Г. Шевченко до майбутніх поколінь. Вивчення нового матеріалу. IV. Вивчення нового матеріалу Робота над оповіданням. - Послухайте оповідання Антона Лотоцького «Малий Тарас чумакує». І ви дізнаєтеся нові факти з життя Шевченка. 1.Читання оповідання вчителем. - Що нового дізналися про Т.Г.Шевченка? 2.Словникова робота. а) читання колонок слів на одному диханні. Возі степ бані річка Хаті очі коні пашу б) читання колонки слів «буксиром». Пасинки татари обабіч уява Вольниця бранці воли запорожці Товариство ясир гайдамаки могила (Пояснення малозрозумілих слів) 3. Читання оповідання учнями вголос «ланцюжком». - Чому Тарас хотів чумакувати разом із батьком? 4. Аналіз змісту з вибірковим читанням. - Коли відбулися описані події? Скільки років було Тарасові? - Де жила сім’я Шевченків? Прочитайте опис Кирилівки. - Чому у хаті Шевченків було невесело? Чому старенький дідусь і тато жаліли малого Тараса? - Як сприйняв новину про чумакування хлопчик? Доведіть думку словами тексту. - Які місця проїжджали чумаки? Куди найбільше мріяв потрапити Тарасик? Чому? -Які картини малювала уява хлопчика? Прочитайте. 5. Характеристика головного героя. - Які риси характеру хлопчика проявились у цьому епізоді його життя? - На дошці записані слова. З’єднайте з іменем ті, які характеризують хлопця. Тарас допитливий вразливий уважний Байдужий мрійливий спостережливий злий
V. Підсумок уроку. -Що нового ви дізналися про Т.Г. Шевченка? - Яким ми можемо його уявити в дитинстві? - Які риси характеру малого Тарасика ви запозичили б собі? -Юні друзі, дорожіть Шевченком! Любіть Україну, як любив її поет. Бережіть її, як берегли ваші діди і прадіди! VI. Оцінювання. VII. Домашнє завдання. Читати, стисло переказувати
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |