Творчість Лесі Українки

Мета. Розширювати знання дітей про життєвий і творчий шлях Лесі Українки. Формувати вміння аналізувати віршовані твори, удосконалювати навички виразного читання віршів. Розвивати зв’язне мовлення учнів, уміти уважно слухати товаришів. Виховувати любов і повагу до творчості Лесі Українки. 
Тип уроку. Урок позакласного читання. 
Обладнання. Виставка книг, портрет Л. Українки, презентація, віночок , малюнки до творів. 
Епіграф уроку: "Я маю в серці те, що не вмирає” 
I. Організаційна частина 
Усміхнися всім навколо: 
небу, сонцю, квітам, людям. 
І тоді обов’язково 
день тобі - веселим буде! 
— Будь-яка робота виконується легше, якщо гарний настрій. Тому перед початком роботи посміхніться, і починаємо працювати. 
II. Актуалізація читацького досвіду 
У нашім класі на стіні 
Портрет висить у рамі. 
Він всім знайомий – 
І мені, й татусеві, і мамі. 
З портрета дивиться на нас 
Відома поетеса. 
Це гордість нашої землі. 
Нескорена, незламна Леся. 
— Про кого ці слова? 
__ Чим відома ця людина? 
__ Для чого ми вивчаємо творчість Лесі Українки? 
III. Оголошення теми і визначення завдань уроку 
Ця поетеса дуже багато зробила для розвитку рідної культури. Вона була і залишається нашою національною гордістю. 
Тема нашого уроку : «Творчість Лесі Українки» 
— Отже сьогодні на уроці ми будемо звеличувати свої душі, зміцнюватимемо здоров'я, бо слухатимемо поезію. 
Епіграфом уроку будуть слова Л. Українки 
«Я в серці маю те , що не вмирає !» 
- Слухаючи поезію Лесі Українки, визначимо її характер. Кожний поет вкладає в свої твори часточку своєї душі та серця. 
1. Робота з виставкою книг. 
-- На сьогоднішню виставку діти, що захоплюються поезією, принесли свої улюблені книги. 
- Які книги представлені на виставці? Назвіть їх. 
(Діти називають книги.) 
На виставці представлені збірки творів Лесі Українки. 
Мікрофон 
- Що ви знаєте про життя і творчість Лесі Українки? 
- Хто довідався, чому Леся взяла собі псевдонім Українка? 
3. Презентація « Леся Українка» 
4. Аналіз улюбленого твору (складання асоціативного куща до епіграфу протягом уроку) 
а) Вірш «Надія» (малюнок до твору) 
Леся Українка написала цей перший у своєму житті вірш під впливом звістки про долю своєї тітки Олени Антонівни Косач ,засланої за участь у революційному русі. 
-- Яка тема цього вірша? Тема раннього вірша Лесі Українки - боротьба проти самодержавства, проти соціального та національного поневолення . 
-- Яка головна думка ? (волелюбність, справедливість ) 
б ) «Конвалія» (малюнок до твору) 
У вірші "Конвалія” Леся Українка розкриває силу життя природи. Байдуже, навіть жорстоке ставлення людей до життя цієї невеликої ніжної рослинки, бо ж знищила людина її для хвилевої втіхи. (Людяність, любов до природи) 
в ) Виразне читання напам’ять поезії «Мамо, іде вже зима» 
(малюнок до твору) 
(Вірш-діалог читають 2 учні) 
Відшукайте на малюнку серед птахів пташку, про яку йдеться у вірші. 
Здогадайтесь хто вона? (Це пташечка — горобчик). 
_ Яка пташка відлітає у вирій? 
- Як ви допомагаєте птахам взимку? 
- Поміркуйте, чому горобчик не відлітає, не покидає рідної землі? 
(Він дуже любить свій рідний край). 
- Як слід поводитися в скрутні хвилини? (В скрутні хвилини потрібно шукати вихід з цієї ситуації). 
-- Яка головна думка ? (любов до рідного краю, мужність, сміливість) 
г ) Опрацювання вірша «Вечірня година» 
Поетичний світ письменниці насичений ніжними й хвилюючими образами. «Вечірня година» — поезія, яка розкриває душу поетеси. Цей вірш Леся присвятила улюбленій мамі. 
Словникова робота 
Вправа на миттєве сприймання слів. 
Слова на картках - блискавках: місяць, горе,місяченько, тихо, лихо, тихенько. 
- Яке із запам’ятованих вами слів означає «найближче до Землі небесне тіло, її супутник»? (місяць) 
- Яке було спільнокореневе до нього? (місяченько) 
- Які були слова - синоніми? (лихо - горе) 
- Яке слово римується зі словом «лихо»? 

Читання вірша підготовленими учнями 
- Визначте настрій твору. (веселий, бадьорий). 
Читання вірша «ланцюжком» 
- Які картини природи зображено у вірші? (у вірші постають картини українського села з білими хатками, пишними садками. Дані картини вимальовуються за допомогою поетичних зорових образів сонця, місяця, зір, слухових – соловейка, вітру). 
Аналіз змісту вірша 
- Які речення за метою висловлення домінують у творі? 
- Прочитайте питальне речення, окличне. 
- Знайдіть і прочитайте слова, вжиті у зменшувально-пестливій формі. 
- Поміркуй, чому у вірші їх так багато. 
- Як ви розумієте вислів «Ой, чи так красно в якій країні, 
Як тут, на нашій рідній Волині!» 
- Знайди порівняння. (Ніч обгорнула біленькі хати, немов маленьких діточок мати… Вітерець весняний тихенько дише, немов діток тих до сну колише.) 
- З якою метою їх ужито? (щоб краще передати уявлення , почуття). 
- Яка тема твору? (зображення краси українського села в місячну, зоряну ніч). 
- Яка головна думка твору? (любов до мами, уславлення рідної оселі) 
Заучування уривка напам’ять (метод ейдетики) 
Анотація 
У поезії «Вечірня година» Леся Українка розповідає, як гарно гуляти вечором у садочку. Ми одразу переносимося у село, навкруги — біленькі хати, десь співає соловей. Природа і люди потроху засинають, чути колискову, яку співає мати дорогій дитині. І лише легенький вітерець порушує вечірню тишу. 
Поетеса любить Україну, село, природу. Її поезія викликає любов і повагу до рідного краю. Своїм віршем автор переконує, що людина завжди повертається серцем до своєї домівки, а образи природи залишаються в її серці назавжди. 
Підсумок. 
- Я бачу, що любите читати вірші, а значить, поезія торкається вашої душі. 
1. Фізкультхвилинка Подолянка (Л.Українка записала в с. Колодяжне, коло м. Ковля на Волині). 
2. Інсценізація казки «Лелія» (ляльковий театр) 
(Ляльки - мотанки, виготовлені учнями на уроці трудового навчання) 
У казці «Лелія» розповідається про хлопчика, який, будучи тяжко хворим, потрапляє в казку, сприймаючи її як дійсність. Павлусь рушає у далекі незвідані світи, звідки повертається, збагатившись знаннями про навколишню дійсність, про добро й зло. Змінюється внутрішній світ героя, він зіштовхується з проблемою необхідності власного судження, вироблення особистої позиції щодо оточуючого середовища. (доброта-асоціативний кущ) 
VI Узагальнення і систематизація знань 
— То в чому ж сила поетичного слова Лесі Українки? (Вона писала свої твори щиро, від душі, влучно добирала слова, образні вислови.) 
Асоціативний кущ 
Я МАЮ В СЕРЦІ ТЕ, ЩО НЕ ВМИРАЄ 

волелюбність, справедливість, людяність, любов до природи, мужність, любов до рідного краю, сміливість, любов до мами, рідної оселі, доброта. 
Надзвичайно скромною та мужньою була Леся Українка. Вміла розрадити інших і себе. Устами героїні "Лісової пісні” Л. Українка стверджує : 
Ні, я жива! Я буду вічно жити! 
Я в серці маю те , що не вмирає ! 
Тому, скільки б не пройшло років, твори цієї поетеси будуть цікаві і дорослим, і дітям. 
Віночок пам'яті 
Калина - символ краси і мужності; 
ромашка – символ миру і кохання; 
барвінок – символ любові; 
мак – символ печалі і туги; 
конвалія – символ ніжності, чарівності; 
незабудка – квітка вірності; 
безсмертник – символ безсмертя. 
Видатні поети ніколи не залишають нас. 
Вони відходять у безсмертя. 
Не стерлась райдужна сторінка, 
не вмерла пісня лісова, 
безсмертна Леся Українка 
була і є повік жива. 

Джерела 
1. Безкоста С.В., Головко З.Л., Митохір Н.Б. Уроки позакласного читання та розвитку зв’язного мовлення. 4 клас – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2011.- 148с. 
2. Бібліотека української мови та літератури http://school-world.com.ua 
3. Заброцька С.Г. Уроки читання. 4 клас. Частина друга.- Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2005. – 184 с. 
4. Заброцька С.Г., Яріш Г.П. Читання. 4 клас. Інтерактивні форми роботи на уроках. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2011.–56с. 
5. Татаренко Т., учитель початкових класів Великочернеччинської СЗОШ І-ІІІ ст. , Сумської обл. Урок – проект 4 клас «Хотіла б я піснею стати


Автор: Собецька Світлана Анатоліївна


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: