Мета: поглибити знання учнів про теперішній час дієслів, з’ясувати правопис буквосполучень -ться, -шся, відмінювання дієслів у теперішньому часі; удосконалювати правописні навички учнів, культуру мовлення; виховувати любов до природи, до рідного краю.
Тип уроку: урок сприймання та засвоєння нових знань.
Форма уроку: урок-дослідження.
Обладнання: підручник «Українська мова», для 6 кл. загальноосвіт. навч. закладів з навчанням рос. мовою/ А.А.Ворон, В.А.Солопенко. – К.: Освіта, 2007. – 240 с., роздавальний матеріал (мовленнєві взірці, тестові завдання), таблиця «Часи дієслів», індивідуальні картки, мультимедійний проектор.
Епіграф: Люблю весну…
Та хто її не любить?
В. Сосюра
Хід уроку
I.Організаційна частина.
II.Оголошення теми, мотивація навчальної діяльності.
1.Визначення емоційної готовності учнів до уроку.
Учитель: Чи любите ви весну?
Можливо, вам буде легше відповісти на це запитання після перегляду відеосюжету «Весна на планеті».(Перегляд відеосюжету)
2.Інтерактивна гра «Продовжіть речення». Продовжити речення «Я люблю весну,тому що…», вживаючи дієслова в різних часових формах.
III. Взаємоперевірка домашнього завдання (із використанням мультимедійного проектора).
IV.Актуалізація опорних знань учнів.
1.Повідомлення на лінгвістичну тему: «Минулий час дієслів» (із використанням таблиці).
2.Робота з текстом «Весна»:
• Виразне читання
Прийшла весна, земля квітне й пишається. Велетенський розмаїтий килим весняного поля тремтить переливаючись, щомиті змінює своє забарвлення, ніби по ньому переливаються тисячі квітнучих камінців.
Разом із пробудженням природи від зимового сну на нашій землі починається цикл зимових свят. Народ наш у своїх казках створив чудовий образ весни – гарної молодої дівчини з вінком квітів на голові. Вона, ця дівчина-весна, – бажаний і довгожданий гість. Її закликають дівчата, співаючи пісні-веснянки. Її зустрічають діти з дарами – солодким печивом у вигляді пташок.
Народний образ весни – це чаруючий образ краси, сили й надії.
Головним святом весняного циклу є Великдень – найбільше християнське свято нашої вітчизни, коли ми з глибокою вірою в серці говоримо такі слова: «Воскресне Україна!»
• Завдання групам:
-виписати дієслова, визначити вид і час;
-укласти словничок орфограм, наявних у тексті.
• Індивідуальні завдання:
-підбір лексики на тему «Весна» англійською мовою;
-визначити тему та ідею, художні засоби.
• Робота на дошці:
Синтаксичний розбір I речення.
V.Сприймання і засвоєння нових знань на основі дослідження.
1.Змінити за особами дієслово «квітне».
Як змінюються дієслова в теперішньому часі?
Висновок: у теперішньому часі дієслова змінюються за особами та числами.
Довести, що в теперішньому часі вживаються дієслова тільки недоконаного виду:
Кажу – сказала?
Пишу – написав?
Думаю – придумаю?
2.Робота з підручником.
Ознайомлення з правилами ст.205.
3.Диктант-переклад.
Помнишь, стоишь, видишь, гуляешь, стоит, собираешься, чувствуется, отличаются,
обращаются, пользуются, бежит.
4.Граматичне моделювання.
Записати текст, змінюючи час дієслів на теперішній:
Відцвіли сади і весняні першоцвіти. Затихли солов’їні трелі в садах і перелісках. Та не змарніла краса природи з відходом весни.
5.Творча робота «Асоціації» (на екрані весняні замальовки).
Скласти 3 речення про весну, використовуючи дієслова в теперішньому часі.
VI.Закріплення знань, підсумок уроку:
Які часові форми має дієслово?
Як змінюються дієслова в теперішньому часі?
Пояснити орфограми в дієсловах на –ть, -ться, -ш, -шся.
•Інтерактивна гра "Вірю-невірю"
-дієслово говорити вжито в неозначеній формі;
-квітнучий – це особлива форма дієприкметника;
-не говорив – слід писати разом;
-нехтував – пишемо окремо;
-недобачає – пишемо разом;
-прожила – дієслово теперішнього часу;
-розквітає – дієслово доконаного виду;
-напиши – дієслово доконаного виду;
-працюючи – дієприслівник;
-малюю – дієслово 1 особи однини теп. часу;
-говориш – пишемо з м’яким знаком;
-усміхаються – дієслово 3 особи множини теп. часу.
6. Рефлексія.
В індивідуальній картці учні позначають, що вони засвоїли на уроці добре (+), не зовсім (?), не зрозуміли взагалі(–) :
-знаю часові форми дієслів;
-умію визначати час дієслів;
-умію змінювати час дієслів;
-знаю , як змінювати дієслова в теперішньому часі;
-знаю особливості правопису дієслів у теп. часі.
7. Домашнє завдання:
Вправа 600 – достатній рівень ;
Міні-твір «Весна в моєму місті» – високий рівень.