Мета: поглибити знання семикласників про часи дієслова, зокрема про майбутній час; удосконалити загальнопізнавальні вміння й навички визначати час дієслів та вирізняти майбутній час дієслів від інших; розвивати творчі вміння доцільно використовувати дієслова майбутнього часу в монологічних та діалогічних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу знайомити семикласників з мальовничими куточками України. Внутрішньопредметні зв’язки: Лексикологія і фразеологія: уживання дієслів-синонімів, антонімів у переносному значенні. Текст (риторичний аспект): складання висловлювань у художньому стилі з дієсловами майбутнього часу. Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку ІІІ. Відтворення теоретичних відомостей, застосування яких потрібне на уроці Дослідження-спостереження Ø Записати вислови усної народної творчості. Визначити синтаксичну функцію дієслів. Дослідити, у яких дієсловах можна визначити час. 1) Історію вивчай — розуму набувай. 2) Коли б знав, де впаду, то соломки б підстелив. 3) Не плакали козаки з біди і не мали журби. 4) Козак гуляє в полі — то він на волі (Нар. творчість). Ø Пояснити вживання тире в першому й останньому реченнях.
Вибіркова робота Ø Прочитати текст. Визначити тему й основну думку висловлювання. дібрати заголовок. Знайти й виписати до таблиці дієслова минулого, теперішнього і майбутнього часів.
Якщо стоятимеш на березі, на спресованому нашаруванні геологічних епох, то зловиш очима далеку лінію горизонту, контури низьких, похилих берегів і не зможеш надивуватися озерним плесом. Який же ти незвичайний, Свитязю! Про розміри озера, особливо його глибину, ходять легенди. За глибиною Свитязь не має рівних в Україні. Переважає він і прославлений угорський Балатон, і легендарну білоруську Нароч. Середня глибина Свитязю — 7 метрів, а в западині північно-західної частини озера нещодавно встановили глибину п’ятдесят вісім і чотири десятих метра. За літо у Свитязі прогріються тільки поверхневі води, у придонних його шарах температура цілий рік буде триматися від шести до восьми градусів. Вода у Свитязі надзвичайно чиста, світла і прозора. Узимку вона буде ще прозорішою — можна побачити дрібні предмети на глибині п’яти і більше метрів (За В. Мірошниченком). ІV. Зіставлення нових знань із базовими Коментар учителя. Проста форма дієслів доконаного виду майбутнього часу твориться за допомогою тих самих закінчень, що й дієслова теперішнього часу. Тому значення майбутнього часу пов’язане з префіксами,суфіксами, зміною наголосу, зміною кореневих голосних звуків, за допомогою чого утворюються дієслова майбутнього часу. Наприклад: читаю — прочитаю; кінчаю — кінчу; гукаю — гукну. Дієслова недоконаного виду мають синтетичну (складну) й аналітичну (складену) форми. Синтетична форма за походженням аналітична, бо історично склалася з інфінітива змінюваного дієслова й особових форм дієслова йняти (имати) -му (1-ша ос.), -меш (2-га ос.), -ме (3-тя ос.), -мемо (1-ша ос.), -мете (2-га ос.), -муть (3-тя ос.). Аналітична форма майбутнього часу дієслів недоконаного виду складається з особових форм допоміжного дієслова бути та інфінітива змінюваного дієслова, яке виражає лексичний зміст. V. Виконання системи завдань творчого характеру Творча робота Ø Від неозначеної форми дієслова утворити складну форму майбутнього часу в першій і другій особах однини і множини. Виділити закінчення.Летіти, сидіти, казати, берегти, запрягти, стерегти. Ø Скласти речення, використовуючи дієслова складеної форми майбутнього часу. Лексико-фразеологічна п’ятихвилинка Ø До фразеологічних зворотів дібрати синонімічні дієслова з довідки. Утворити від них складену форму майбутнього часу. Крутити носом, пасти задніх, ані пари з уст, узятись за розум, продати душу. Довідка: розумнішати, вередувати, мовчати, зрадити, відставати. Робота з деформованим висловлюванням Ø Відновити текст, розкриваючи дужки: поставити дієслова у формі майбутнього часу. (Поїхати) знайомитися зі степовим біосферним заповідником Асканія-Нова. (Відвідати) штучний ставок та пташник. (Знайомитися) з життям промислово-мисливських і декоративних птахів. (Цікавитися) планами на майбутнє. Творче конструювання Ø Утворити від складеної форми майбутнього часу складну. 2–3 форми ввести в речення, ускладнені однорідними членами. Буде радіти, буду стояти, будемо служити, будемо будувати, будемо захищати. Ø Пояснити вживання особових закінчень. Дослідження-відновлення Ø Відновити вислови усної народної творчості, уставляючи потрібні за змістом дієслова у формі майбутнього часу з довідки. Визначити форму майбутнього часу дієслів (проста, складна чи складена). 1) Бистра вода як…, так і…, а тиша — шумить і шумить. 2) Біля жару й камінь… 3) Біля сухого дерева і мокре… 4) Блискавка… — і камінь… 5) Від зрізаного дерева пагінці таки… (Нар. творчість). Довідка: надійти, перепадати; тріснути; горіти; блищати, тріщати; прорости. Ситуативне завдання (робота в парах) Ø Скласти діалог у парах відповідно до однієї із ситуацій. Варіант 1. Уявити, що ви стали переможцем конкурсу «Краса і біль України» і вас запросили на телебачення дати інтерв’ю й відповісти на кілька запитань. Відповідаючи, уживати дієслова майбутнього часу. Варіант 2. Уявити, що ви є активним членом гуртка «Юний еколог». На черговому засіданні ви розглядаєте питання роботи під час зимових канікул. Своєму керівникові ви ставите кілька запитань і ділитеся пропозиціями. VІ. Підсумок уроку VІІ. Домашнє завдання Скласти письмову невеличку розповідь про те, які звичаї, традиції козаків можна запровадити в сучасне життя, використовуючи дієслова майбутнього часу. Знайти і підкреслити дієслова майбутнього часу.
| |||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |