Мета: поглибити знання семикласників про часи дієслова, зокрема про минулий час; удосконалити загальнопізнавальні вміння й навички визначати час дієслів та вирізняти минулий час дієслів від інших; розвивати творчі вміння доцільно використовувати дієслова минулого часу в монологічних та діалогічних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у семикласників повагу до видатних українців. Внутрішньопредметні зв’язки: Лексикологія і фразеологія: уживання дієслів-синонімів, засвоєння найуживаніших приказок і прислів’їв, до складу яких входять дієслова. Текст (риторичний аспект): складання висловлювань у художньому стилі з дієсловами минулого часу. Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок на основі повторення. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку IІІ. Відтворення теоретичних відомостей, застосування яких потрібне на уроці Колективна робота з текстом Ø Записати текст під диктовку. Визначити, дієслова якого часу вжито в тексті. З’ясувати їх морфологічні ознаки. Народ не забув про славного опришка Довбуша й оспівав його в найкращих своїх піснях, овіяв поезією, чарівними легендами. В очах народу він став героєм, котрий боровся з багатіями. Не вірять люди в смерть народного захисника, його іменем святять кожне примітне місце, гору, дорогу, криницю (За Г. Хоткевичем). Ø Розтлумачити виділені слова. Дібрати до них синоніми. Матеріал для вчителя. Опришки — учасники боротьби проти феодально-кріпосницького гніту на Галичині, Закарпатті й Буковині (розбійники, розбишаки, харцизники). Овіяти — обвівати, обдавати, оповивати, опахувати. ІV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми Зіставлення нових знань із базовими Коментар учителя. Дієслова минулого часу мають форму доконаного і недоконаного виду. Дієслова минулого часу творяться від основи інфінітива за допомогою суфіксів -л- та -в: працював, працювало, працювала, працювали. Чоловічий рід має нульове закінчення, середній -о, жіночий — а. Суфікс -л- у формах жіночого і середнього роду та у множині зберігається (співала, співало, співали; малювала, малювало, малювали). Ненаголошений суфікс -ну- основи інфінітива може випадати (мерзнути — мерз, мерзла, мерзло, мерзли). Вибіркова робота Ø Прочитати текст. Визначити тему й основну думку висловлювання. Виписати словосполучення, до складу яких входять дієслова минулого часу. Визначити вид виписаних дієслів. Остап Вересай першим серед українських кобзарів вийшов на широку світову арену. У багатьох європейських країнах і в Америці наприкінці XVIII ст. з’явилися статті й окремі видання про унікального співака, фольклорні джерела мелосу, своєрідність пісенного багатства українського народу. Постать Остапа Вересая, «Гомера століття», «Бояна доби», «сучасного Нестора» яскраво виокремлюється в духовному житті нашого народу (За В. Скуратівським). Ø Пояснити лексичне значення виділеного слова. Ø До дієслів минулого часу дібрати інфінітиви, від яких вони утворилися. Творча робота Ø До дієслів записати всі можливі форми минулого часу. Виділити суфікси, характерні для дієслів минулого часу. Вести, гасити, дивитися, здійснювати, куштувати. Ø Дібрати до дієслів синоніми. З окремими скласти речення. Виділити граматичні основи. Матеріал для вчителя. Вести — провадити, проводжати, проводити, заводити, упроваджувати, запроваджувати. Гасити — загашувати, пригашувати, притушувати. Дивитися — глядіти, зирити, спостерігати, подивлятися, зиркати. Здійснювати — реалізувати, втілювати, виконувати, справджувати. Куштувати — пробувати, дегустувати, смакувати, пригублювати. V. Систематизація й узагальнення знань Подумати і дати відповіді на запитання: 1. Що нового ви дізналися про дієслова? 2. Як змінюються дієслова минулого часу? 3. Як творяться дієслова минулого часу? Навести приклади. 4. Де і з якою метою використовуються дієслова минулого часу? VI. Домашнє завдання Скласти й записати розповідь про відомого науковця (актора, співака), використовуючи дієслова минулого часу. Визначити вид дієслів (доконаний/недоконаний).
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |