Творення і правопис дієслів умовного способу

Мета: поглибити знання семикласників про способи творення й особливості правопису дієслів умовного способу; формувати вміння правильно визначати спосіб дієслова, розрізняти й доречно використовувати в мовленні дієслова умовного способу; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття поваги, гордості за досягнення наших співвітчизників.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія і фразеологія: уживання дієслівних синонімів, антонімів у переносному значенні.

Текст (риторичний аспект): створення висловлювань у художньому стилі з дієсловами умовного способу.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

Навчальне читання мовчки

Ø     Прочитати мовчки текст. Визначити, від якої особи ведеться розповідь. Знайти дієслова, визначити іх спосіб (дійсний, умовний чи наказовий). Дієслова якого способу відсутні в тексті?

РОДИННИЙ СПОГАД

З чого ж почати, аби не захаращувати спогадів про Івана Світличного? Хотілося б почати з глибокого коріння нашого роду, але де воно, те коріння? Старобільщину як частину Дикого Поля заселювали щойно в ХVІІ столітті, а в селі, де третину корінного населення забрав один лише 1933 рік, нелегко відшукати навіть усні перекази про предків.

Іван був первістком у молодого сільського подружжя Меланії й Олексія Світличних. Під час голоду 1932–1933 років Іванові було 3–3,5 роки. Батьки не дали йому померти, бо, здається, швидше померли б самі, рятуючи дитину. Зрештою, батько помер би, якби його не взяв до себе в місто Луганськ молодший мамин брат.

Під час майстрування на погрібнику вибухового механізму в Іванових руках стався вибух. Якщо б мама не мобілізувала свої сили, то Іван залишився б калікою. Маючи таку фізичну ваду, Іван був винятково майстровитий (За Н. Світличною).

Ø     Дослідити, які дієслівні форми наявні в тексті. Назвати їх.

Ø     Визначити, до яких частин мови належать виділені слова. Дібрати до них спільнокореневі дієслова.

Вибірковий диктант

Ø     З-поміж дієслів виписати ті, що вжиті у формі умовного способу. Свій вибір обґрунтувати.

Збагнув би, посолив, сядь, цвенькала б, хай найметує, днювали, обідати, зрозумів би, нехай пишуть, приїдьте, присвоїв, покращила, прориваються, сідатиме, утворіть, чіплявся б, випік, палахкотів би, заміси.

ІV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи

Вибіркова робота

Ø     Прочитати речення. Виписати дієслова умовного способу. Пояснити спосіб їх творення.

1) Якби мені черевики, то пішла б я на музики. 2) Коли б знав, де впаду, то соломки б підстелив. 3) Ах, коли б вистачило мені сили й часу, написав би я роман про визволення Західної України, про возз’єднання наших народів. 4) Я працював би день і ніч хоч сто років і ніколи б не знав ні втоми, ні нудьги, і ніколи б не докучала мені робота. 5) Я міг би довго жити і творити багато лише на основі добра, на основі позитивних стимуляторів.

Ø     До дієслів умовного способу дібрати інфінітиви.

Дослідження-відновлення

Ø     Списати уривки з віршованих творів, розкриваючи дужки. Виділити закінчення дієслів умовного способу. Визначити число й рід дієслів умовного способу. З’ясувати особливості вживання частки б(би).

Заздрю я бджолі найбільше в світі.

Коли (б,би) так навчився працювати —

те коріння? Старобільщину як частину Дикого Поля заселювали щойно в ХVІІ столітті, а в селі, де третину корінного населення забрав один лише 1933 рік, нелегко відшукати навіть усні перекази про предків.

Іван був первістком у молодого сільського подружжя Меланії й Олексія Світличних. Під час голоду 1932–1933 років Іванові було 3–3,5 роки. Батьки не дали йому померти, бо, здається, швидше померли б самі, рятуючи дитину. Зрештою, батько помер би, якби його не взяв до себе в місто Луганськ молодший мамин брат.

Під час майстрування на погрібнику вибухового механізму в Іванових руках стався вибух. Якщо б мама не мобілізувала свої сили, то Іван залишився б калікою. Маючи таку фізичну ваду, Іван був винятково майстровитий (За Н. Світличною).

Ø     Дослідити, які дієслівні форми наявні в тексті. Назвати їх.

Ø     Визначити, до яких частин мови належать виділені слова. Дібрати до них спільнокореневі дієслова.

Вибірковий диктант

Ø    З-поміж дієслів виписати ті, що вжиті у формі умовного способу. Свій вибір обґрунтувати.

Збагнув би, посолив, сядь, цвенькала б, хай найметує, днювали, обідати, зрозумів би, нехай пишуть, приїдьте, присвоїв, покращила, прориваються, сідатиме, утворіть, чіплявся б, випік, палахкотів би, заміси.

ІV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи

Вибіркова робота

Ø    Прочитати речення. Виписати дієслова умовного способу. Пояснити спосіб їх творення.

1) Якби мені черевики, то пішла б я на музики. 2) Коли б знав, де впаду, то соломки б підстелив. 3) Ах, коли б вистачило мені сили й часу, написав би я роман про визволення Західної України, про возз’єднання наших народів. 4) Я працював би день і ніч хоч сто років і ніколи б не знав ні втоми, ні нудьги, і ніколи б не докучала мені робота. 5) Я міг би довго жити і творити багато лише на основі добра, на основі позитивних стимуляторів.

Ø До дієслів умовного способу дібрати інфінітиви.

Дослідження-відновлення

Ø    Списати уривки з віршованих творів, розкриваючи дужки. Виділити закінчення дієслів умовного способу. Визначити число й рід дієслів умовного способу. З’ясувати особливості вживання частки б(би).

Заздрю я бджолі найбільше в світі.

Коли (б,би) так навчився працювати —

Скільки міг (б,би) правди назбирати

У життя,

На буйнім його цвіті.

П. Воронько

Якби я втратив очі, Україно,

То зміг (б,би) жить, не бачачи ланів,

Поліських плес, подільських ясенів,

Дніпра, що стелить хвилі, наче сіно.

У глибині моїх темнот і снів

Твоя лунала (б,би) мова солов’їна;

Той світ, що ти дала мені у віно,

Від сяйва слова знову (б,би) заяснів.

Д. Павличко

Творча робота

Ø    Утворити від поданих дієслів форму умовного способу. Змінити ці дієслова за родами й числами (усно).

Хотіти, працювати, доторкнутися, повірити, писати.

Ø    Використовуючи утворені дієслова умовного способу, дати відповідь на запитання: що було б, якщо зникли б твори відомих майстрів слова?

Завдання для кмітливих

1. Назвати три дієслова у формі минулого часу, співзвучні з віддієслівними іменниками чоловічого роду 2-ої відміни твердої групи.

2. Яке дієслово, що означає будівельну роботу, у формі наказового способу в 2-й особі однини співзвучне з іменником чоловічого роду 2-ої відміни твердої групи на означення професії будівельника?

3. Яке дієслово, що має префікс, у наказовому способі в другій особі однини співзвучне з прикметником чоловічого роду, що означає внутрішні якості людини в називному відмінку?

Ключ: 1. Біг, віз, ніс. 2. Штукатур. 3. Злий.

Гра «Хто швидше»

Ø  Дати відповіді на запитання:

1. Якому способові дієслова властиві не всі особові форми?

2. У формі якого способу і часу дієслова не змінюються за особами?

3. Як утворюються дієслова умовного способу?

V. Підбиття підсумків

VI. Домашнє завдання

Виписати з творів українських поетів уривки, у яких уживаються дієслова у формі умовного способу. Наприклад: «Якби ви вчились так, як треба, то й мудрість би була своя»

(Т. Шевченко).


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: