Безособові дієслова

Мета: ознайомити семикласників із безособовими дієсловами; формувати вміння розрізняти особові й безособові дієслова; удосконалювати вміння доречно вживати безособові дієслова в усному та писемному мовленні, визначати їх виражальні можливості; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу познайомити з надбаннями народної медицини українців.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів.

Культура мовлення і стилістика: використання в мовленні слів-синонімів.

Текст (риторичний аспект): доречне використання художніх засобів мовлення в тексті.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування нової компетенції).

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів

Колективна робота з текстом (пошуково-вибірковий диктант)

Ø       Прочитати текст. Визначити його тему й основну думку. Знайти й виписати дієслова, які не пов’язані з будь-якою особою. Визначити, що вони виражають.

Звертаючись до багатьох надбань народної медицини, ми здебільшого використовуємо дикорослі рослини. Поміж тим незвичайні цілющі властивості мають і культурні представники зеленого світу.

Доведено, що споживання, наприклад, варених бульб сприяє лікуванню виразки шлунка, знижує артеріальний тиск. При кашлю та цукровому діабеті рекомендовано відпочивати не тільки у сосновому лісі чи горіховому гаю, а й на плантаціях білокачанної. Доведено, що при серцево-судинних захворюваннях слід уживати персики і суниці. Абрикоси посилюють зір. Виноград, вишні, сливи зміцнюють організм (З кн. «Відкриття, знахідки, пошуки»).

ІV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми

Трансформація мовних одиниць у висловлюванні

Ø       Прочитати текст. Спробувати замінити в тексті особові дієслова на безособові. З’ясувати, які зміни відбудуться у висловлюванні. Визначити синтаксичну роль безособових дієслів.

На грядці видніється суниця. Її користь ніхто не переоцінить. Вона виводить камені, зміцнює серце. Суниця лікує анемію, зміцнює десна, кістки і зуби. Тому виводять різні сорти цієї культури і високо її цінують (З журналу).

Творче конструювання

Ø       Від поданих дієслів утворити безособові. Увести їх у самостійно складені речення на тему «Природа-помічниця».

Чує, бачить, живе, діє, працює, хоче.

Ø       Визначити спосіб творення безособових дієслів.

Творче реконструювання

Ø       Перебудувати речення так, щоб у кожному було безособове дієслово. Поширити речення, використовуючи знання про цілющі рослини.

Зразок. У лісі пахне сосна. У лісі запахло сосною.

Сосна виділяє фітонциди, що вбивають хвороботворні мікроби. Вода залила луки. Дощ покропив землю. Ехінацея підвищує імунітет. Яблука зміцнюють здоров’я. Кропива поповнює організм аскорбіновою кислотою (З журналу).

Ø    З’ясувати значення виділеного слова. (Імунітет — несприятливість організму до збудників заразних хвороб, до отруєння).

Ігрове завдання

Ø       Розгадати кросворд. У горизонтальні рядки вписати дієслова, що вживаються тільки в безособовому значенні у формі однини теперішнього або минулого часу.

1. Явище природи, що свідчить про початок дня. 2. Дієслово на означення випадкового успіху у справах. 3. Явище природи, що свідчить про початок вечора. 4. Дієслово з часткою -ся, утворене від особового в третій особі однини, що означає впевненість у чомусь. 5. Стало холодніше. 6. Синонім до дієслова світає. 7. Синонім до дієслова пощастить. 8. Дієслово з часткою -ся, спільнокореневе з іменником життя. 9. Синонім до дієслова вечоріє.

10. Дієслово з часткою -ся, спільнокореневе з іменником сплюха. 11. Явище природи, характерне великою кількістю опадів.

Ключ: 1. Світає. 2. Щастить. 3. Вечоріє. 4. Віриться. 5. Похолодало. 6. Розвидняється. 7. Поталанить. 8. Живеться. 9. Смеркає. 10. Спиться. 11. Дощить.

V. Систематизація й узагальнення знань з теми

Ø       Подумати і дати відповіді на запитання:

1. Які дієслова називаються безособовими?

2. Чи може при безособових дієсловах стояти підмет?

3. Що виражають безособові дієслова?

4. Як можуть утворюватися безособові дієслова від особових?

5. Чи змінюються безособові дієслова за особами або родами?

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

1. Підготувати повідомлення в науковому стилі на тему «Безособові дієслова».

2. Використовуючи безособові дієслова, записати 3–4 народні рецепти від будь-яких хвороб.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 1
1 KbYGhFYyL  
0
J AOAC Int 1995; 78 6 1481 1488 <a href=https://acialis.pics>cialis order online</a>

Ім`я *:
Email *:
Код *: