Мета: повторити й поглибити знання семикласників про дієслова І і ІІ дієвідмін; удосконалювати загальнопізнавальні вміння визначати належність дієслів до певної дієвідміни; розвивати творчі вміння використовувати дієслова І і ІІ дієвідмін у зв’язних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в семикласників шанобливе ставлення до видатних українців. Внутрішньопредметні зв’язки: Лексикологія і фразеологія: уживання дієслів-синонімів, засвоєння найуживаніших фразеологізмів (у тому числі прислів’їв і приказок), до складу яких входять дієслова І і ІІ дієвідмін. Культура мовлення і стилістика: засвоєння дієслівних словосполучень з керованим залежним словом. Текст (риторичний аспект): складання висловлювань у художньому стилі з дієсловами у формі другої особи однини. Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок. Хід уроку І. Організаційний момент ІІ. Оголошення теми, мети й завдань уроку ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок школярів Творчий диктант Ø Записати текст, знайти дієслова теперішнього, майбутнього й минулого часів. Визначити морфологічні ознаки. Усно продовжити розповідь. Князь Дмитро Вишневецький — це мудрий, енергійний чоловік. Він зробив те, чого не вдалося його попередникам. Перший український гетьман зібрав у єдине ціле розрізнені козацькі ватаги. 1552 року спорудив на острові Хортиця великий замок. Щороку в нашому краї з’являлася орда. Вона палила квітучі села й міста, гнала в неволю людей (За М. Слабошпицьким). Ø Пояснити написання виділених слів у тексті. Визначити синтаксичну роль дієслів. ІV. Зіставлення нових знань із базовими Ø За допомогою узагальнювальної таблиці пригадати вивчене про дієслова І і ІІ дієвідмін. Знайти нову інформацію.
V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми Вибірково-розподільна робота Ø Із поданих словосполучень вибрати дієслівні з керованим залежним словом. Записати їх у два стовпчики: у перший — з дієсловами І дієвідміни, у другий — з дієсловами ІІ дієвідміни. Виконати завдання, писати на замовлення, просити приїхати, учитися вишивати, двічі перепитати, гарно працювати, шанувати їх, червоніти за нього. Ігрове завдання «Четверте зайве» Ø Прочитати рядки дієслів. Визначити їх дієвідміну. Знайти зайві слова. 1. Казати, затримувати, дихати, дивитися. 2. Збиратися, розходитися, молотити, учити. 3. Зробити, літати, сіяти, зникати. Лексико-фразеологічна п’ятихвилинка Ø Розтлумачити подані фразеологічні звороти. Визначити дієвідміну дієслів-тлумачень. Дібрати до них, якщо це можливо, синоніми. 1) За холодну воду не братися. 2) Варити воду. 3) Прикусити язик. 4) Міняти шило на швайку. 5) Чесати язика. 6) Язик держати за зубами. 7) Як після маку. 8) Моркву скребти. 9) З торбою пустити. Матеріал для вчителя. 1) За холодну воду не братися — ледарювати (дармувати, лінуватися). 2) Варити воду — вередувати (капризувати, вигадувати, перебирати, коверзувати, марудити). 3) Прикусити язик — мовчати (німувати, замовчувати, помовчувати, помовкувати). 4) Міняти шило на швайку — робити щось без користі. 5) Чесати язика — говорити пусте (казати, промовляти, проказувати, балакати, мовити, мовляти). 6) Язик держати за зубами — мовчати. 7) Як після маку — спати добре. 8) Моркву скребти — сварити. 9) З торбою пустити — розорити. Відтворення деформованого висловлювання Ø Прочитати текст. Переписати його, ставлячи інфінітиви, що в дужках, у потрібній формі. Гнат Петрович Юра (згадувати) цю чудову людину, і відразу (спливати) в пам’яті гумореска Остапа Вишні… «А звідки Гнат Юра (взятися)? Гнат Юра народився — народився він у селі Федварі Олександрійського повіту на Херсонщині 1887 року». Коли (залишатися) з Гнатом Петровичем наодинці, він часто (згадувати) своє дитинство, юнацькі роки, що (промайнути) на колишній Херсонщині, а тепер Кіровоградщині. 1907 року Юра (стати) професійним актором (За Ю. Ягничем).
VI. Систематизація й узагальнення знань Ø Подумати і дати відповіді на запитання: 1. Що таке дієвідмінювання? (Зміна дієслів за особами й числами). 2. Як визначити дієвідміну за основою інфінітива? 3. Які ще існують способи визначення дієвідміни дієслів? VII. Підсумок уроку Визначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці, аналіз здібностей, що сформувалися під час вивчення теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності. VIII. Домашнє завдання 1. За вивченим теоретичним матеріалом підготувати повідомлення про дієвідмінювання дієслів, використовуючи власні приклади. 2. Скласти міні-висловлювання в художньому стилі, використовуючи дієслова у формі 2-ої особі однини.
| |||||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |