Мета: повторити й поглибити знання семикласників про способи творення дієслів, зокрема про префіксальний спосіб; сприяти зміцненню навичок правопису дієслів з часткою не разом і окремо та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати дієслова з вивченою орфограмою; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу підвищувати мовний етикет семикласників. Внутрішньопредметні зв’язки: Лексикологія і фразеологія: засвоєння найуживаніших прислів’їв, приказок, до складу яких входять дієслова. Текст (риторичний аспект): складання висловлювань у художньому стилі з дієсловами. Правопис: не з дієсловами. Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок. Хід уроку І. Організаційний момент ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою і завданнями уроку ІІІ. Відтворення теоретичних відомостей, застосування яких буде потрібним на уроці Творче спостереження з елементами аналізу Ø Прочитати висловлювання. Чи можна вважати його текстом? З’ясувати тему й основну думку. Виписати слова, що вживаються з часткою не. Визначити, до яких частин мови вони належать. Я ВАШІ ДУМКИ ЗНАЮ, Я ПО ОЧАХ ЧИТАЮ… Нещодавно в одній психологічній лабораторії було проведено нескладний експеримент. Багатьом чоловікам показували дві однакові фотографії тієї самої світлоокої блондинки й пропонували порівняти їх. Усі досліджувані одностайно віддали перевагу одній із фотокарток, але жоден не зміг переконливо пояснити, чому. «Тут симпатичніша», — і все. Зовсім ніхто не помітив, що на симпатичнішій фотографії у блондинки трохи розширені зіниці. І тільки. Зрештою ніякої різниці. Лишається гадати, чому розширені зіниці надають жінці привабливості. Зіниці розширюються, по-перше, від темноти, по-друге — від емоцій. Ну і звичайно, від атропіну. Тепер згадаємо: рослинне джерело атропіну має дивну назву «беладона» — красуня. Ефект відомий, виявляється, споконвіків. Зв’язок між шириною зіниць і привабливістю інтригує, і разом з тим немає більш прозорої ілюстрації ролі підсвідомого сприймання в нашому спілкуванні (За О. Корніякою). Ø Дослідити спосіб утворення вжитих у тексті дієслів. Ø Пригадати правила вживання частки не з іменниками, прикметниками, числівниками, дієсловами. IV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань творчого характеру Пошукова робота Ø Доповнити узагальнювальну схему власне дібраними прикладами. Пояснювальний диктант Ø Записати під диктовку зразки усної народної творчості. Пояснити написання орфограм та вживання пунктограм за допомогою правил. 1) Не розводься про те, що й так зрозуміле. 2) Не називай сяким, бо станеш таким. 3) Не кажи поганого про людину, вона скаже це ж саме й про тебе. 4) Не заживає рана від лихого слова. 5) Заживає рана від опіку, та не вщухає біль, завданий словом. 6) Сваритися не слід, бо від сварки не злічиш бід, вона не одного забрала, на погибель скарала. 7) Язик кісток не має, але кістки ламає. 8) Лихому слову не завадиш вернутися до тебе знову. 9) Не кажи всього, що знаєш і думаєш. 10) Хто не вміє робити, любить поговорити (Нар. творчість). Творчий вибірково-розподільний диктант Ø Утворити від поданих дієслів за допомогою частки не нові дієслова. Записати до однієї з колонок таблиці. Може, спочивати, їсти, лежати, здоровиться, здужати, славити, боятися, довантажити, доопрацювати, волити, розповісти.
Відновлення — творче конструювання Ø Продовжити речення. Записати, розкриваючи дужки. 1. Тиждень (не)здужала… 2. Олексій (не)здужав… 3. (Не)зчулася дітвора… 4. (Не)славити героїв… 5. Такі вчинки (не)славлять… Гра «Хто швидше» Ø У горизонтальні рядки вписати дієслова в неозначеній формі, що пишуться з часткою не разом. Ключ: 1. Неволити. 2. Непокоїти. 3. Нехтувати. 4. Незчутися. 5. Ненавидіти. 6. Нестямитися. 7. Непритомніти. Ø Замість рисочок вставити потрібні літери так, щоб вийшли дієслова, які пишуться з не разом і окремо (залежно від значення). 1) Н-з-у-а-и. 2) Н-с-а-и-и. Ключ: 1. Нездужати. 2. Неславити. V. Систематизація й узагальнення знань з теми Ø Подумати і дати відповіді на запитання: 1. Коли частка не з дієсловами пишеться окремо? 2. За яких умов не з дієсловами слід писати разом? Навести приклади. VI. Підсумок уроку VII. Домашнє завдання 1. Підготувати зв’язну розповідь у науковому стилі на тему «Не з дієсловами». 2. Скласти зв’язне висловлювання на тему «Від гарних слів язик не облізе», уживаючи дієслова, які пишуться з часткою не разом і окремо. 3. Підготувати запитання з теми «Дієслово як частина мови» для мовознавчого брейн-рингу.
| |||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |