Мета: познайомити семикласників зі способами творення дієслів; формувати вміння знаходити дієслова й визначати спосіб їх творення, вправно ними користуватися при творенні дієслів; доречно використовувати в мовленні дієслова, утворені різними способами; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу познайомити з надбанням народної медицини. Внутрішньопредметні зв’язки: Лексикологія і фразеологія: уживання дієслівних антонімів. Текст (риторичний аспект): створення висловлювань у художньому стилі з використанням дієслів, утворених різними способами. Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів Вибіркова робота Ø Прочитати текст. Виписати слова, утворені: а) префіксальним; б) суфіксальним; в) префіксально-суфіксальним способами. ЛЮБИСТОК З’явився любисток у нашому краї дуже давно. Розкішне зелене листя, приємний запах, лікувальні властивості зробили цю рослину улюбленою в народі. Любисток використовують для приготування народних ліків від головного болю. Здавна українські дівчата мили любистком голову, щоб волосся було гарним, щоб не боліла голова (З журналу). ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу Дослідження-спостереження над мовним матеріалом Ø Розглянути таблицю і визначити, від яких частин мови творяться дієслова. Дієслівні префікси багатозначні, тому за їх участю утворюються дієслова з різним значенням (руху, переміщення тощо). Від дієслів дієслова творяться за допомогою суфіксів, а від інших частин мови — за допомогою суфіксів, префіксів і способом словоскладання. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми V.Творчий диктант Ø Дібрати антоніми до поданих дієслів, змінюючи в них префікси. Визначити морфологічні ознаки утворених дієслів. Виростити, зсипати, розширити, наблизитися, приближати, ділитися, дарувати. Ø Скласти розповідь про цілющі рослини, яким віддають перевагу у вашій родині, використовуючи дієслова. Творче конструювання Ø Від поданих слів утворити дієслова суфіксально-префіксальним способом. Корінь, хвороба, ліки, кашель, міцність, жаль, зима, зелень, молодь. Творче реконструювання Ø Замінити словосполучення дієсловами. Визначити спосіб їх словотворення. Виділити суфікси. Рибу ловити, єдина боротьба, змінювати за дієвідмінами, тихий мир, козу водити, благо робити. Довідка для вчителя: риболовствувати, єдиноборствувати, дієвідмінювати, утихомирити, козоводити, благодіяти. Гра «Хто більше» Ø Від дієслів утворити якомога більше дієслів префіксальним способом. Зразок. Учити — перевчити, довчити, недовчити, підучити, відучити. Нести, читати, майструвати, різати, слухати. Ø Розібрати за будовою 2–3 слова. Ігрове завдання для кмітливих До записаних коренів додати префікси та суфікси. Визначити спосіб творення відновлених слів. Ключ: перечитувати, протоплювати, переписувати, погоджувати, змальовувати, стукотіти, гуркотіти, бурмотіти, гримати, блимати, смикати. VІ. Систематизація й узагальнення знань з теми 1. Які способи словотворення характерні для дієслів? 2. Від яких частин мови творяться дієслова? VІІ. Підсумок уроку VІІІ. Домашнє завдання 1. Підготувати повідомлення в науковому стилі на тему «Способи творення дієслів». 2. Виписати з енциклопедії текст, який би розповідав про лікувальні властивості рослин вашого краю. Знайти в тексті дієслова, утворені різними способами. Розібрати ці слова за будовою.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |